2840
Sök

Hjälp !!! Ford Sierra automat problem med drivlinan

66 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Tjena.

Har då en ford Sierra 2,0i - 87:a Automatare..

Jag köpte bilen för ca 2 månader sen för att ha den som en vinterbil..

För ca 10 minuter sen när jag var på väg hem från en kompis, så skulle jag bromsa in då jag fick mötande på en mycket smal väg..

När jag sen skulle köra igen, så när jag ger mycket gas rasslar den som F*N.. När jag inte gasar alls, så tacktar den och sen dör.. Med lite gas fungerade det att köra hem, men väldigt hoppigt..

Det rasslar från en position någonstans under mig, och det rasslar riktigt ordentligt dessutom.

Jag själv misstänker växellådan, då jag redan kännt efter glapp på kardanaxeln..

Finns det möjlighet att jag misstänker rätt eller vad kan det vara?
- Och vad kan reservdelarna kosta på skroten om man kan byta ut det själv?

Tacksam för extremt snabba svar.

Mvh ThellaN

3 235 Inlägg
21 oktober 2008
Att växellådan bara gav upp sådär helt plötsligt är nog inte vanligt.
Om du redan hade glapp i kardanaxeln bör du först och främst kolla upp den.
Hissa upp bilen, eller kryp under kolla noga igen hela drivlinan.

Kokar ris
923 Inlägg
21 oktober 2008
ptja... vette fan vad det kan va. men växellåda har du ju här: http://www.blocket.se/vi/18012035.htm?ca=11_s

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

644 Inlägg
21 oktober 2008
Kolla stödlagret,det rasade på min sierra..

66 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
@ cenoxide.. För de första, så ligger det i Stockholm, och jag bor ca 60 mil därifrån.. För de andra är det Automatare jag har och en 87:a.. Växelådorna är för 89 och frammåt .. Men en fin tanke annars smile

@ Pellefax.. Hur kollar man det? Är det på ett ungefär samma "symptom"?

66 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
engolf skrev:
Att växellådan bara gav upp sådär helt plötsligt är nog inte vanligt.
Om du redan hade glapp i kardanaxeln bör du först och främst kolla upp den.
Hissa upp bilen, eller kryp under kolla noga igen hela drivlinan.

Okej .. Jaa, vi ska kolla allt sånt i morgon förmiddag när det är ljusare ute.. Jag har inte något glapp vad jag vet, och jag kännde på kardanaxeln och skakade allt vad jag kunde.. Hela bilen gungade, men den satt som den skulle.

4 767 Inlägg
21 oktober 2008
Editerade din rubrik lite. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

66 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Föresten.. Jag kom nyss på att växellådan har ju faktiskt varnat mig lite.. Jag bad om hjälp för det här på Garaget också..

När bilen inte är körd på ett 10-tal timmar, så vill den inte funka i växlarna riktigt.. Det går att backa med den, men sen så fort man bromsar till, vill den inte fortsätta förens man ger den ordentligt med gas. Samma sak sen då när man lägger i den i Drive, så måste man ge extremt mycket gas innan den hoppar i växlen..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 oktober 2008
Byt olja och filter, hjälpte på mig. Men dock så rasslade den inget :p

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

66 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Jo, men jag tror inte lite olja hjälper mig för de problemet som jag beskrev där uppe wink Vågar inte gasa för mycket, för det låter som om hela bilen ska explodera typ.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 oktober 2008
Och folk undrar varför automatlådor skär? Kolla oljan! Är det lite, fyll på. Är det lagomt fortsätt felsökningen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

66 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Nu har vi kommit på vad felet är.. Troligtvis ärdet kolvringarna i cylinder nr. 4 som gått åt skogen.. Den gick inte starta alls när den var kall, men efter 2 timmar med startkablar gick den igång, men enbart på 3.. Vi tog ut tändstiftet från cylider 4, och då sprutade det gnistor ut från hålet.

Kommer typ inget luftflöde från cylindern, utan endast flisor & gnistor.. Så nu bär det av till skroten ;]

Sök