3609
Sök

Saab 9-5 2,3t startar inte...

Labborant
307 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#1
En polares 9-5 började hacka lite sen dagen efter startade den inte, byte tändkasset idag men gjorde inte någon skilldnad, inte ett liv någonstans...

Någon som haft samma fel?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 oktober 2008
#2
Soppapumpen, bränslefilter, tändstift osv.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

120 Inlägg
22 oktober 2008
#3
Soppa pumpen eller vevaxelgivaren skulle jag tippa på.. kolla om den har gnista ...OBS..Det ska sitta stift i alla tändhatar när du kollar detta och alla ska va jordade.

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

Labborant
307 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#4
Tänkte spruta i startgas imon då märker man ju om det är tändningen som spökar utan att hålla på med stiften...

Tänkte mest om någon haft samma symptom...

Backventilen till pumpen hörde vi också att det kunde skapa samma symptom, någon som vet om den är lättåtkommlig?

761 Inlägg
22 oktober 2008
#5
Vevaxelgivaren alla dagar i veckan.. har varit ett ganska stortt problem på vissa årsmodeller...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

18 Inlägg
22 oktober 2008
#6
Det är ganska vanligt att bensin pumpen i tanken läggerav du kommer åt den lätt i cervice luckan under baksätet brukar vara lite svåra att få upp tankarmaturen men får  slita lite i den // Nils

4 299 Inlägg
22 oktober 2008
#7
Tror mer på soppapumpen än vevaxelgivaren. Men börja med att byta bränslefilter, lite billigare o enklare att börja med wink


3 295 Inlägg
22 oktober 2008
#8
tror jag med att det är vevaxelgivaren, brukar vara så att kontaktstycket på givaren har suttit löst och glappat upp sig och sen lossnat..


Better than God \o/
1 883 Inlägg
22 oktober 2008
#9
vevaxelgivare är vanligt ja. Bränslepumpen HÖR du om den funkar, det skall surra några sek när du drar på tändningen...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Labborant
307 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#10
Bränslepumpen tjuter lite som den ska när man drar på tändningen...Hur tar man reda på om det är vevaxelgivaren? Får man ingen tändning alls då??

Isf borde den inte tända till nåt alls på stargas heller?

131 Inlägg
23 oktober 2008
#11
Rör varvräknaren på sig när ni försöker starta bilen?

I drive I laugh and I Conquer

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 oktober 2008
#12
la_palma skrev:
Bränslepumpen tjuter lite som den ska när man drar på tändningen...Hur tar man reda på om det är vevaxelgivaren? Får man ingen tändning alls då??

Isf borde den inte tända till nåt alls på stargas heller?

är väll givaren som ger inpuls till boxen och sen vidare till bilen... är givaren död så är allt dött

2slow

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
Labborant
307 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#14
Alla lampor och så lyser som vanligt när man drar på tändningen, har inte hunnit titta om varvräknaren rör sig än...

Men kan pumpen va slut även om den tjuter till när man drar på tändningen?

2 164 Inlägg
23 oktober 2008
#15
la_palma skrev:
Men kan pumpen va slut även om den tjuter till när man drar på tändningen?

Nej de är väldigt otroligt att de skulle vara så.
Vevaxelgivaren är mitt tips. Kolla med att du har rätt stift.

MVH

F


Labborant
307 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#16
Han hade bytt vevaxelgivaren för några veckor sedan, och varvräknaren lyfter lite när man kör på tomgång...

2 164 Inlägg
23 oktober 2008
#17
Kör han på rätt stift?
Platina stift av märket NGK och sen kolla bränslepumpen.

MVH

F


Labborant
307 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#18
Finns inte någon gnista alls...

Nu har vi ingen anning om vad det kan va, eftersom vevaxelgivaren är byt och tändkassetten är byt...

TIPS??

234 Inlägg
24 oktober 2008
#19
Hur kontrollerade du gnistan?

Har du lysande eller blinkande motorstyrningslampa?

Slår fläkten till och från hela tiden?

/Eric.



Sök