3410
Sök

Saab 900 2,0t 1994-1998

93 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#1
Hej.


Hur många hk och nm klarar Saab 900 2,0t 1994-1998 av?


Tack i förväg

1 036 Inlägg
7 september 2008
#2
Jag har steg3 270hk/400 nm .. de klarar dom av iaf smile
Original motorblock och topp sägs klara 300hk och lite till


302 Inlägg
7 september 2008
#3
jag har 320hk 430nm maptun steg5 motor klarar sej fint, men inte lådorna...

iof har ja 93:ans motor i min... men de är ju mycket som är i stort sett lika.

93 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#4
Hej.


Okej men måste man mappa om bilen om man skaffar BSR steg 3 och då får man 245hk om man vill ställa upp turbon så att man får 275hk?

457 Inlägg
7 september 2008
#5
Strunta i BSR, köp från Maptun eller Nordic, Lådorna klarar inte av all kraft dock!

93 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#6
Vad menar du med att lådorna inte klarar av all kraft?
på maptun eller?


Hur många hästkrafter klarar drivaxlarna av i saaben då?

1 036 Inlägg
8 september 2008
#7
johnny91 skrev:
Hej.


Okej men måste man mappa om bilen om man skaffar BSR steg 3 och då får man 245hk om man vill ställa upp turbon så att man får 275hk?

ehh programvaran hos bsr steg 3 styr ju laddtrycket de vill säga hästkrafterna..

Vill du ha 275hk får du ju mappa den bara.. till ett speciellt laddtryck..


302 Inlägg
24 oktober 2008
#8
det är effekten som förstör lådorna, och körstilen. inte maptun

2 164 Inlägg
24 oktober 2008
#9
Man behöver inte mappa bilen. Finns färdiga steg bra långt upp i effekt.
Byt olja ofta i lådan och kör med huvudet är de inga problem.
350hk lär NG900 lådan klara utan problem. Bara de att man måste konvertera dom första till hydralisk koppling och sen viggenkopplingen på de.
De är som sagt vridet som förstör lådorna inte effekten.

Kör man  med huvudet och inte gasar på låga varv eller gasar när allt är kallt så håller de.!

MVH

F


7 275 Inlägg
25 oktober 2008
#10
Undviker man att spinna en jävla massa så överlever lådan.
Med en riktig diff klarar den sig bra långt.

Motorn kommer man långt med innan man lär byta kolvar/stakar.

Kolla in t ex maptuns färdiga trimsteg så ser du vad som behövs.
Sen är väl en ny koppling att rekomendera.


Odåga
45 Inlägg
25 oktober 2008
#11
Jag har plockat ur 310,3 hk ur min 2,3L maskin, med 279 bänkade häster på framhjulen.
Motorn klarar upp till 340hk med originaldelar och lådan orkar faktiskt med upp till 400Nm, OM man "kör som folk" vill säga smile
Annars är "Viggenlådan" ett mycket bra alternativ och en lite vassare koppling wink
Håller med  "Brains" att du ska kolla in Maptuns trimguider, och ring för all del till dom och prata, dom är verkligen trevliga big_smile

huvudsaken är inte att kämpa väl utan att vinna :)


Sök