Det man pratar om är VE = Volumetrisk Effektivitet som berättar hur mycket luft en motor kan suga i sig.
Om man har en motor på 2 liter, fyrtakt, så suger den vid 100% VE i sig 2 liter luft på två vevaxelvarv.
Nu är det så att man kommer inte upp i 100% VE mer än på något enda varvtal på en standardmotor (vridmomentmax!). Ju mer man varvar - desto lägre blir VE.
Så ett uppenbart sätt att trimma på är att öka VE .
Det andra sättet är att öka varvtalet på motorn. Kan man bibehålla VE och öka vravtalet med 10% så ökar effekten med (i princip) 10%.
Öka VE? Tja, bättre flöde i toppen, vassare kammar, utnyttja tryckpulserna i grenrörer för att ge resonans (ren akustik = samma som högtalarberäkningar) och låta denna resonans suga in mera luft i cylindern genom att ha så vassa kammar med mycket overlap att insug och avgasventiler står öppna samtidigt. Efektivare insug där man också utnyttjar resonans.
Sedan kan man också minska förluster såsom friktion i motorn, lättare roterande delar, mindre luftmotstånd i insuget.
(med bra insug/grenrör kommer man upp över 100% VE. STCC bilar kan ligga runt 105%)
Man kan också välja motorer med bra geometri. Dvs stora cylindrar med kort slag bl a för att få rum med mycket ventiler.
/Göran
Ostsåsen skrev:
Hur får man in mer luft i en motor utan överladdning? Cylindrarna suger väll in varken mer eller mindre luft än volumen på motorn? Om detta är fallet, hur kan man över huvud taget trimma en motor utan överladdning?
/Fredric