2661
Sök

Bästa väghållningskitet till V70n samt vad man ska tänka på!!!??

1 079 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tjänare,

vill ha bättre väghållning och hårdare dämpning  i V70:n. Slår i bott så fort man kör över en järnväg med lite hastighet...

Dock vill vi inte att den ska sänkas allt för mycket, då vi använder den delvis på usla Värmlandsvägar med diverse potthål å liknande skit. Sen bör ju inte stänkskydden äta asfalt heller... Så 20-30 mm är väl max, men frågan är hur mycket det sänker bilen? De dämparna och fjädrarna som sitter på nu har ju gort 11500 mil i Tyskland så hur mycket sänker egentligen ett 30mm kit?

Har ej nivåreglering, så detta är väl ett jobb man kan göra själv med hjälp av Haynes och en kunnig hobbymek vid sidan? big_smile tongue

Ge motorsport har jag kollat in, men är deras kit, GE99V70N, något att ha??

Tacksam för tips å svar!

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
31 oktober 2008
#2
Jag kör me GE's fjädrar o dämpare på min V70N.. Men jag valde den hårdare varianten med 55/40 sänkning.. Funkar fin fint för mig.. Kör på både bättre o sämre vägar.. Kör minst 60mil i veckan...

Så ska man inte köra "tok" så kan jag rekomendera deras fjädrar o dämpare..

Lycka till..    //Daniel

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

1 079 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#3
BlackT5 skrev:
Jag kör me GE's fjädrar o dämpare på min V70N.. Men jag valde den hårdare varianten med 55/40 sänkning.. Funkar fin fint för mig.. Kör på både bättre o sämre vägar.. Kör minst 60mil i veckan...

Så ska man inte köra "tok" så kan jag rekomendera deras fjädrar o dämpare..

Lycka till..    //Daniel
Okej.. Hur hårt är det nu då, hur mycket hårdare än original är det? Det funkar att köra på skitvägar med lagningar och sånt utan att skutta runt i bilen? smile

Funderar också på den hårda varianten fast 35/35, men i och med att man sänker lika mycket fram å bak kanske det ser galet ut..

Tack tack!

1 079 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#4
Glömde fråga er alla, lägger man ihop kitet för sig blir det 3600 kr, hela kitet som kit kostar 4400 kr... Är de samma grejer, men kostar 800 kr mindre????!!

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
31 oktober 2008
#5
Vet inte riktigt hur mycket hårdare än original den blev.. Den va redan sänkt när jag köpte den.. Dämparna tog tvär slut vid 6000mil.. Men det e lugnt o köra på lite skumpiga vägar utan njurbälte=) Så hård blir den inte, om du frågar mig.. Vet inte hur 35/35 sänkning kommer se ut.. Men den blir nog högre fram än bak.. Är inte så snyggt om du frågar mig... ang. priset då.. Kollar du riktigt noga så är det pris/st.. "Enhet/st" smile Hade ju varit lite skumt annars=)

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

1 079 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#6
BlackT5 skrev:
Vet inte riktigt hur mycket hårdare än original den blev.. Den va redan sänkt när jag köpte den.. Dämparna tog tvär slut vid 6000mil.. Men det e lugnt o köra på lite skumpiga vägar utan njurbälte=) Så hård blir den inte, om du frågar mig.. Vet inte hur 35/35 sänkning kommer se ut.. Men den blir nog högre fram än bak.. Är inte så snyggt om du frågar mig... ang. priset då.. Kollar du riktigt noga så är det pris/st.. "Enhet/st" smile Hade ju varit lite skumt annars=)
Aha hehe enhet/st!! Då fattar man tongue

Men det får nog bli 35/35 ändå, vill inte ploga vägarna vid stugan tongue Eventuellt kapa ett varv fram i sådana fall..

Men hur lång tid håller dämparna? Vill inte byta dem om 1000 mil...

tack för svar! big_smile

Kloak dykare ;))
51 Inlägg
31 oktober 2008
#7
Jag har nog kört ca 2500mil med mina nu.. Å dom håller än.. Håller dom 6000mil e jag mer än nöjd..
Kör du på 35/35... Bättre än original iaf.. Men tänk på att den kan börja slita däck bak.. Tack vara att man inte kan ställa vinklarna helt 100% för att den e sänkt.. Men detta e skräck exempel.. Dessa e extremt mjuka, kan ha haft några år på nacken med.. .. Plus att dom satt på när mina gamla dämpare va som värst.. Nu kör jag med hårdare däck.. O dom håller nog 2 sommrar till iaf.. Dessa gick en sommar=)


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60785/493435_ombsgf.jpg
Senast redigerat av BlackT5 (31 oktober 2008)

Hårt arbete har aldrig skadat någon,
men jag tänker inte ta risken!!!

1 079 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
#8
Ajaj det såg inte vackert ut... Men med 35/35 blir det förhoppningsvis inte lika illa. smile Men man bör väl göra en 4-hjulsinställning efter sänkningen?

4 821 Inlägg
1 november 2008
#9
Man inte bara bör göra en 4-hjulsinställning efter sänkning utan man ska göra det för det är inte en vinkel som är rätt efteråt så bilen blir jävligt instabil och går som en kåt ål på vägen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 079 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
#10
Christian S skrev:
Man inte bara bör göra en 4-hjulsinställning efter sänkning utan man ska göra det för det är inte en vinkel som är rätt efteråt så bilen blir jävligt instabil och går som en kåt ål på vägen.
Hehe okej, då blir det till att göra det också då.


Sök