3914
Sök

Byte av turbo, chippning funkar dåligt?

105 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#1
Hej.
Jag har en Saab 9000 CS 2.3T -92

Ska iväg imorgon och inhandla ett Garrett T28 aggregat, sitter T25 original på den.
Nu har jag läst på Stcs forum i nån tråd att det kan påverka mappningen så att den laddar dåligt eller går konstigt om man byter till en annan turbo.
Hade tänkt att sätta dit min wastegate som jag hade på min orginalturbo.
Chippet är förövrigt ett BSR Steg 1.

Är det stor chans att min börjar gå dåligt om jag byter till ett T28?


MVH // Jonathan

1 062 Inlägg
4 november 2008
#2
inte för jag kan så mkt saab men ska du ha in mer luft så måste du ha in mer bensin för att det inte ska spika big_smile

det gör du med större spridare och när man byter spridare så får du sätta dit en större lmm för den ballar ur annars

spridar förslag -- 440cc typ volvos gröna 968or till det en 3" lmm då kan du kanske få ca 300hk om allt annat stämmer tongue

mvh

Team Björkeryd

761 Inlägg
5 november 2008
#3
EkenGoesWild skrev:
Hej.
Jag har en Saab 9000 CS 2.3T -92

Ska iväg imorgon och inhandla ett Garrett T28 aggregat, sitter T25 original på den.
Nu har jag läst på Stcs forum i nån tråd att det kan påverka mappningen så att den laddar dåligt eller går konstigt om man byter till en annan turbo.
Hade tänkt att sätta dit min wastegate som jag hade på min orginalturbo.
Chippet är förövrigt ett BSR Steg 1.

Är det stor chans att min börjar gå dåligt om jag byter till ett T28?


MVH // Jonathan

Varför byta turbo? Du får absolut inte mer effekt för att du har större turbo men samma programvara...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

105 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#4
För att jag inte hittar någon T25 som ser likadan ut som min, med olje och vattenkylningsslangarna.
Men ni tror det skall funka då ?


MVH // Jonathan

1 798 Inlägg
5 november 2008
#5
Chipet som sitter monterat är ju "optimerat" efter de förutsättningarna som du hade vid tillfället för montering, dvs original turbo osv. Varje utbytt del till icke original gör att mappningen blir fel och denna måste göras om. Detta är iofs grovt räknat, för att få en motor att gå 100%igt så måste man mappa motorn vid varje ändring, t ex så räcker det egentligen inte att bara montera ett chip för denna är ju enbart optimerad till ett visst förbestämt värde, inte efter hur just din motor är.


2 164 Inlägg
5 november 2008
#6
Turbo till 9000 är ju lätt att hitta.
Kolla på speedparts, racestuff m.m så har dom turbo till din bil.
Du får skaffa ett annat chip om de ska funka med större tutbo till din bil.
Men de blir nog bra bara du gör rätt.

MVH

F



Sök