3959
Sök

För hårt moment hjulbultar, Vad händer?

183 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
#1
Man ska ju dra hjulbultar/muttrar med ett visst moment ex. 120nm.  Den vanliga svensson tänker ju" ju hårdare desto bättre, man vill ju inte att hjulen ramlar av" å så drar han åt så fälgkorset nästan viker sig.

En polare drog sina hjul med mutterpickan och jag kollade för skoj vilket moment det vart med min momentnyckel men den går bara till 220 nm och där klicka den, så över 220nm är de dragna med. även han tänker " Ju hårdare, Desto bättre" Finns det nå kunnigt folk här som kan förklara varför det inte är bra?

5 089 Inlägg
4 november 2008
#2
ja sitter det med 120 nm så sitter det ju med 220 också.. men du sover väll lättare om natten när du vet att bultarna är superdragna?..

\Lindgren

864 Inlägg
4 november 2008
#3
Tråkigt om han inte får loss hjulet vid en eventuell punktering.

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
4 november 2008
#4
på en golf jag tittade lite på en gång, den hade kåpor över muttrarna och innanför det vänstra framhjulscenterkåpan, där låg en hjulmutter+bult, den hade gått av under färd, någon som dragit åt lite väl kaneske? så bulten sträckts och tillslut gått av...


Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 november 2008
#5
drar för hand jag
tills den knackar till 1 gång i bulten smile


14 Inlägg
4 november 2008
#6
ta en gummi snodd o dra i hela den,ta i rejält! va händer? jo den "fjädrar" tillbaks, ta gummi snodden igen och dra i en bit bara av den(1-2cm),ta i rejält! va hände nu? fjädrade nog inte tillbaks kan jag tänka mig, med andra ord, större skruv/mutter, mer kan du ta i! mindre skruv/mutter mindre kraft o du sträcker inte sönder den, så en gammal bil ska man inte dra hjulskruvarna hårt på, är många som tagit i som svin genom åren, hoppas det var till nån hjälp!


42 Inlägg
4 november 2008
#7
Lärde mig på en kurs i åtdragningsteknik att man inte bör dra alufälgar hårdare än 160 nm för att de kan gå sönder då.


8 253 Inlägg
4 november 2008
#8
Nackdelen med att dra för hårt förutom risken med att dra sönder antingen fälg eller bultarna/muttrarna är ju att realmomentet sjunker. Vilket enkelt innebär att om man drar så hårt att bulten börjar ändra längd så sitter den sämre än om du dragit lösare.


14 Inlägg
4 november 2008
#9
det var det marlboroman jag var ute efter med mitt inlägg...


Mekaniker
472 Inlägg
4 november 2008
#10
Antingen så händer inget.
Eller går bulten av, blir sämre, gängorna i navet kan ge sig, fälgarna kan spricka.

BMW-tok

12 086 Inlägg
5 november 2008
#11
Det kan hända 2 saker, 1 du får inte loss dom senare (alt de lossnar efter fruktansvärt mkt våld och ilska)
2, bulten går av nångång, dels är de ju lite jobb bara det, dels kan de ju va så illa så flera går av under körning vilket leder till diverse förödelser.

Jag drar åt på känsla, om jag ska försöka översätta min känsla till ord så är de ungefär 1-2 sekund med smacken efter att de satt sig alt ett halvvarv med korset efter att den satt sig.
Senast redigerat av JapMax (5 november 2008)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
5 november 2008
#12
Jag brukar dra åt rätt hårt med fälgkorset (dock inte för kung o fosterland). Sen så känner jag på bultarna/efterdrar jag typ 1 gång i månaden. Har tappat ett framhjul en gång o vill INTE vara med om det igen.

3 650 Inlägg
5 november 2008
#13
BMWKimmo skrev:
Antingen så händer inget.
Eller går bulten av, blir sämre, gängorna i navet kan ge sig, fälgarna kan spricka.

! Vi hade en s80 på verkstan idag där bultarna satt som fan, gick knappt att dra av dem med dragarn tongue Alla nav fick gängas om
Senast redigerat av Kesler (5 november 2008)


huh?
10 427 Inlägg
5 november 2008
#14
Lite off topic men ett tips är ju att använda momentstav och spärrskaft för åtdragning smile

http://www.jula.se/EsaImages/item/master/170026_d.jpg

Finns för 90Nm, 110Nm och 160Nm hos Jula m.fl. Böjer sig när man närmar sig rätt vridmoment.
Svårt att dra åt hårdare än vad som behövs men man vet att muttrarna/bultarna sitter.
Lite driftsäkrare än momentnyckel också kanske.


1 532 Inlägg
5 november 2008
#15
Drog åt mina lättmetall fälgar med moment det var 135nm efter ett tag slog det i ratten då åkte 2 hjulmuttrar iväg....... jag kör svensson stilen nu o drar åt hårt o inge moment skit!


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 248 Inlägg
5 november 2008
#16
kanske lite off topic men man ska undvika att gänga bort muttrar/bultarna när dom är varma, för då skär dom i gängan såsmåning om. men det hände också på grund av att muttrarna va för hårt dragna (för hand) så dom blev skadade sen så gav muttern upp.


2 164 Inlägg
6 november 2008
#17
Grejen är ju den att man alltid ska efterdra hjulbultar även om man drar åt med moment.
Själv kör jag på känsla så de ska bli rätt.
Inte bra med skadade fälgar vilket de lätt blir om man drar åt för hårt.

MVH

F



Sök