2819
Sök

Vilket uppsättning ska jag slå till på?

733 Inlägg
6 november 2008
jonash skrev:
thulle1 skrev:
Musik framifrån och bas bakifrån... Ljudet blir helt konstigt i bilen enligt mig om man har högtalare där bak...speciellt om du nu funderar på 6x9or bak...de brukar spela högre än 5,25or så då kommer man höra mer ljud bakifrån än framifrån... men det kanske bara är jag som tycker att det är fel att ha högtalare bak... enda gången man gillar högtalare bak är när man öppnar luckan och "demar"...det låter så jävla mycket bättre när man demar om man har hög musik samtidigt som man har hög bas..

M.v.h. Emil

Nejdå, alla högtalarna fram, INKLUSIVE basen skall det vara. Om det nu skall vara så bra som möjligt...

mvh Jonas

jag har visserligen aldrig provat att ha basen fram, men i många fall är det uteslutet p.g.a. storlek men jag har hört att det ska va härligt med ex 6,5" bas i en liten låda fram eller 8 " :p hehe

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 november 2008
thulle1 skrev:
jonash skrev:
thulle1 skrev:
Musik framifrån och bas bakifrån... Ljudet blir helt konstigt i bilen enligt mig om man har högtalare där bak...speciellt om du nu funderar på 6x9or bak...de brukar spela högre än 5,25or så då kommer man höra mer ljud bakifrån än framifrån... men det kanske bara är jag som tycker att det är fel att ha högtalare bak... enda gången man gillar högtalare bak är när man öppnar luckan och "demar"...det låter så jävla mycket bättre när man demar om man har hög musik samtidigt som man har hög bas..

M.v.h. Emil

Nejdå, alla högtalarna fram, INKLUSIVE basen skall det vara. Om det nu skall vara så bra som möjligt...

mvh Jonas

jag har visserligen aldrig provat att ha basen fram, men i många fall är det uteslutet p.g.a. storlek men jag har hört att det ska va härligt med ex 6,5" bas i en liten låda fram eller 8 " :p hehe

M.v.h. Emil

Jag har i gårkväll mätt upp min modifierade låda. Den är på 22 liter och sitter där handskfacket satt förut. Plastad och formgiven så man kan sitta i passagerarstolen utan problems. (airbagen e borta förstås). 22 liter ger möjlighet till allt mellan 6-12tums element.

Och, ljudet blir en helt annan sak med sub fram. Det blir högre, renare och MYCKET bättre fokus. Och, det smälter alltid in med framsystemet, samt att man kan aldrig ana att det sitter en sub bak, eftersom vibrationerna kommer framifrån.

Dvs, allt blir bättre med frontsub. smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 november 2008
jonash skrev:
thulle1 skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

M.v.h. Emil

Jag har i gårkväll mätt upp min modifierade låda. Den är på 22 liter och sitter där handskfacket satt förut. Plastad och formgiven så man kan sitta i passagerarstolen utan problems. (airbagen e borta förstås). 22 liter ger möjlighet till allt mellan 6-12tums element.

Och, ljudet blir en helt annan sak med sub fram. Det blir högre, renare och MYCKET bättre fokus. Och, det smälter alltid in med framsystemet, samt att man kan aldrig ana att det sitter en sub bak, eftersom vibrationerna kommer framifrån.

Dvs, allt blir bättre med frontsub. smile

mvh Jonas

Beror mkt på bil med....jag tex. tappar en del djupbas med basen fram jämfört med bak i skuffen på min kombi. MEN hade jag haft den bak hade det blivit för mkt djupbas fram :S Så jag får ta det ena eller det andra......gissa vilket jag föredrar iom att basen sitter kvar där fram? wink
Mer korrekt utfyllande bas eller mer dunka-dunka? big_smile

Eh jo ja....min låda är på ca: 22 liter nettovolym. 24 liter invändig bruttovolym smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 november 2008
Lonefox skrev:
Beror mkt på bil med....jag tex. tappar en del djupbas med basen fram jämfört med bak i skuffen på min kombi. MEN hade jag haft den bak hade det blivit för mkt djupbas fram :S Så jag får ta det ena eller det andra......gissa vilket jag föredrar iom att basen sitter kvar där fram? wink

Eh jo ja....min låda är på ca: 22 liter nettovolym. 24 liter invändig bruttovolym smile

Hur har du din bas riktad? Riktar du den ned mot golvet?

Just kombibilar är ofta såna att riktning och placering av låda gör en hel del.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 november 2008
jonash skrev:
Lonefox skrev:

Hur har du din bas riktad? Riktar du den ned mot golvet?

Just kombibilar är ofta såna att riktning och placering av låda gör en hel del.

mvh Jonas

Jopps....med en extra peak runt 50-60 som ett brev påposten.
Dock hade jag inte mkt till val då bilen skall vara FULLT användbar som tänkt från början med :S
Men tack vare att den tappar det allra djupaste så smälter den ändå in fint i systemet.
Men vi får se vad som händer. Till Elmia så sitter den kvar men det kanske kommer ngn annan lösning längre fram.
PS...mina ersättningsgrejer kommer ngn ggn nästa vecka.....så då sätter man igång igen med siktet på Elmia.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 665 Inlägg
6 november 2008
ALT2. 6x9 var populärt på 80 talet. Glöm dem.

1st 10" i låda spelar mera bas än 6x9 i hatthyllan.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök