3343
Sök

Saab 9-5 aero 2002, AUT vartval som går i vågor samtidigt som LUFTMÄTAREN ökar och sjuker.

9 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#1
Hej.
Jag har ett fenomen som uppstår bland när jag accelererar bilen och ligger på runt 2200 varv.. då börjar varvtalet att gå i vågor mellan ca 1600 -2200 varv samt att turbotrucket börjar åka upp och ner.. Vad kan detta vara? Finns det någon regulator som kan vara slut eller något annat?
Senast redigerat av donaldduc (6 november 2008)

81 Inlägg
6 november 2008
#2
Jag hade detta fel på min 9000, fast då var det bara ladd trycket som pendlade mellan 0,5-1,0 hursomhelst så var det min magnetventil som var uppbränd, kolla den smile

TM racing

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 november 2008
#3
skulle tro att det är dom blå backventilerna som sitter vid lmm och baköver till insuget... när dom börjar slappa tryck åt fel håll så spikar bilen.. dock har jag inte hört om pendlande varv bara svajjande ladd

2slow

9 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#4
Jag kanske skall tillägga att jag har en automatlåda.. vilken kan göra att den har svårt att välja växel vid olika laddtryck eller??

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 november 2008
#5
växlar har inget med ladd att göra det är varven som styr det... dom blå brukar bråka från 2k-3k varv

2slow

9 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#6
nej det förstår jag.. men jag tänkte att laddtrycket gjorde så att automaten hade svårt att välja växel... och det kunde i säg göra så att varvtalet gick upp och ner.. vara bara en teori.. Är dom dyra ventilerna? eller ´är det bara att byta och se om jag har fått ett bra resutlat?

2 164 Inlägg
6 november 2008
#7
Är de så att lådan har svårt att växla så börja med att byt olja på automat lådan och sen dom blåa backventilerna.
Mätaren i instrument brädan är ingen laddtrycks mätare utan en som är kopplad till luftmasse mätaren och visar hur mycket luft som är uppmätt.

MVH

F


9 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#8
Jaha.. så då får jag omformulera mig.. Luftmasse mäteren går upp och ner.. Men den har inte svårt att växla.. den växlar hur fint som hellst.. ( växellådan var bra en teori som vi kanske skall ignorera nu)


Ändrar det något om det är l luftmasse mätaren som går upp och ner .. samtidigt som varven går upp och ner`??

2 164 Inlägg
6 november 2008
#9
Nej men de verkar mer som om du har en läcka på tryck sida som gör att den går upp och ner som den gör.
Vore bra om du hade en laddtrycks mätare med så man visste hur laddtrycket är med.
Koppla in den på BTRen.

Kolla alla vakumslangar först för de är oftast dom som är störst problem med.

MVH

F


9 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
#10
Hej.. Nu blir det bara mer konstigt.. Igår när jag åkte från jobbet så började den lika dant fast vid lägre varv.. Noterade att den även hade en tomgång som gick upp och ner. När jag åkte ut en sväng så började varvtalet att gå i vågor runt 1500 varv.. och höll på så ett tag.. efter ett tag började det ske som tidigare.. Helt plötsligt var bílen normal igen... Noterade även att " saabs turbo mätare.. (luftmätare) inte rörde sig så mycket.. Vad är felet?


HJÄLP

2 164 Inlägg
7 november 2008
#11
Tjuv läcka nån stans.
Kolla med start spray var du kan ha läcka nån stans.
Ha motorn på tomgång och spruta från LMM till du kommer ända till toppen med alla vakumslangar då.
Helt klart en läcka.
Kolla även backventilen på torpedväggen.

MVH

F



Sök