3581
Sök

Har polisen rätt att ta kortet från en oskylldig?

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 november 2008
Det roliga är att polisen gör precis vad de själva vill.  Jag vart dömd för en fortkörning trots att polisen ljög i sitt platsprotokoll.  tydligen kan en polis utföra en laserkontroll till 100% riktighet trots att han inte kan avgöra om regnet öser ner eller ej.  Vittne + intyg från SMHI hjälpte ej. De hade skjutit mig på 400m i regn och dimma.

Fall 2 så fällde de min kompis som med fullastat släp efter en V70 diesel skulle accelererat till 87km/h på 80meter.   värt att veta är att bilen gör 124km/h på 402m olastad enl Gtech.

MST4 bor i en liten stad och har en jäkligt blank bil, så kallad "Clean look", Nedlackad och allmänt välvårdad,  så polisen behöver inte ens ha sett hans bil utan utgått från att det var dendär vältvättade S40:n de visste står på en viss adress....

jäkla jobbigt när man råkar ut alltså hmm
Senast redigerat av torpis (7 november 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

179 Inlägg
6 november 2008
Det bästa enligt min mening är att du skaffar dig vittnen som kan styrka att du inte befann dig på platsen.  Förbered dig på alla sätt du kan för att bevisa att det inte finns en minsta ynka lilla tjans att du skulle kunna ha begått brottet. Sedan måste du ha bättre koll på vilka som kan få köra runt med din bil..........

Ej Medlem
369 Inlägg
6 november 2008
blacken skrev:
FireTraXX skrev:
tkd_rille skrev:
klart de inte får ta ditt körkort om de verkligen inte sett dig köra bilen.

men att de ljuger lite och försöker pressa dig får dem göra för då brukar man om man är skyldig erkänna.
men du kan stå på dig om du är oskyldig. för har du varit på fest så ta med dina vittnen så du har lite att stå på med.

En polis får under inga omständigheter ljuga i ett förhör.

Tjänstefel, anmäl de skyldiga.

Och hur många poliser har fällts för sina brott??. Dom gör ju i stort sett vad dom vill och kommer undan med det..

Faktum är att det är flertalet poliser som anmäls och döms för "små" brott/lagöverträdelser varje månad! Men det är sällan det är grova brott som leder till avsked utan det är avstängningar eller löneavdrag osv.neutral
Men deras "brott" är så små och vanliga så det tas sällan upp i tidningar och på tv!
Senast redigerat av Rydholm99 (6 november 2008)

You haven't lived until you found something worth dying for!

171 Inlägg
7 november 2008
.......Och sen tycker folk det är konstigt att folk hatar polisen???

Ej Medlem
369 Inlägg
7 november 2008
.... men på en dålig polis går det 50 bra!!!

You haven't lived until you found something worth dying for!

804 Inlägg
7 november 2008
Rydholm99 skrev:

Nej nej, på en bra polis går det 19 dåliga.

"Forskarna, varav en själv är polis, hade satt upp flera kravnivåer. Den högsta nivån krävde att enskilda poliser ska kunna ta hand om svåra situationer på ett långsiktigt och problemlösande sätt. Men enbart 5 procent uppfyllde dessa krav.
– Undersökningen går inte att avfärda. Resultaten är allvarliga, säger Jan Carlsen, ordförande i Polisförbundet. "
http://www.metro.se/se/article/2008/03/ … /index.xml

blacken
7 november 2008
beta skrev:
Rydholm99 skrev:

Nej nej, på en bra polis går det 19 dåliga.

"Forskarna, varav en själv är polis, hade satt upp flera kravnivåer. Den högsta nivån krävde att enskilda poliser ska kunna ta hand om svåra situationer på ett långsiktigt och problemlösande sätt. Men enbart 5 procent uppfyllde dessa krav.
– Undersökningen går inte att avfärda. Resultaten är allvarliga, säger Jan Carlsen, ordförande i Polisförbundet. "
http://www.metro.se/se/article/2008/03/ … /index.xml

smile

123 Inlägg
7 november 2008
Satt brevid min kompis i hans splitternya 545i M5 2007, för några månader sedan. Han stannade till på en rymlig vändzon för att hans bror skulle in i en butik på andra sidan gatan och köpa lite nödvändigheter från en livsmedelsbutik. En polisbil ställer sig brevid och ber honom flytta sig med det samma, han svarar artigt min bror gick bara in i affären snabbt han kommer nu, innan han hinner avsluta sin mening höjer dom rösten, och ber honom gå iväg igen, och där på vägen kom hans bror kanske 20 meter bort vilket han sa till dem, men dom att han har 10 sekunder på sig och försvinna, vilket han inte gjorde då hans bror satt sig i bilen redan och han skulle åka iväg, kanske 5-6 sekunder senare än det dem sa.

Han fick sig 750 kronor i böter för detta, tycker poliserna kan ha liiiiite större förståelse.
Senast redigerat av kickade (10 november 2008)

224 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
någon som är duktig på juridik, fick inte tag i min advokat nu innan helgen tyvärr.
det gäller detta nedan som trafik juristen har skrivit.

Polisen kommer nu att fylla i de blanketter som krävs och sedan be dig att underteckna dem. ERKÄNN INTE OCH SKRIV FÖR ALLT I VÄRLDEN INTE UNDER NÅGONTING! Fortsätt bara att vara artig och trevlig, men hänvisa till att du blivit rådd av någon du känner att inte skriva på något. Eller säg att du föredrar att få din sak prövad i Tingsrätten. De kommer kanske att säga att det bara är ett delgivande om att du blivit stoppad eller liknande. Det är skitsnack. Skriv inte på, då är du torsk! De kommer kanske också att framföra vissa hot, som att du inte kommer att beviljas tillstånd att köra din bil hem och liknande. Allt sådant är lögn och kommer med största sannolikhet inte att inträffa. Sådant tillstånd nekas i allmänhet bara om du är onykter, drogpåverkad eller på annat sätt inte är lämplig som bilförare. (Och jag hoppas verkligen inte att det är det du brukar bli stoppad för, för i så fall kan du dra åt helvete!! Den här texten vänder sig inte till dig!)

Bortsett från att polisen gör sig skyldig till utpressning genom sådana hot, vilket du kan se dig i stjärnorna efter att bevisa, så kommer de att få ett väldigt besvär med att transportera bort din bil, särskilt om du inte ger dem nycklarna till den (och det behöver du inte göra med mindre än att de har ett tillstånd för husrannsakan och kanske inte då heller, faktiskt). Och besvär är det som polisen minst av allt vill ha. De vill bara att arbetsdagen skall ta slut så att de kan åka hem, precis som de flesta andra. Alltså återigen, var bara artig och trevlig men bestämd på att inte skriva under någonting, med hänvisning till att Tingsrätten får ta upp saken när det blir så dags. Jag har någon gång helt sonika sagt till dem att eftersom det knappast gynnar min sak att skriva under något så avstår jag från den möjligheten. Vad som till sist alltid händer, enligt min erfarenhet, är att du får en kopia på deras blankett med dig och där står bland annat att du har rätt att framföra bilen i ytterligare 24 eller 48 timmar. Sedan släpper de iväg dig.

Det fina i kråksången är att du nu HAR DITT KÖRKORT I BEHÅLL och att du faktiskt kan, UTAN ATT BRYTA MOT LAGEN, fortsätta att köra bil ytterligare en tid, troligen ända tills Tingsrätten behagar ta upp ditt ärende och döma dig "på riktigt". Och då har man ju i alla fall skjutit upp rättvisans gång till en tidpunkt som förhoppningsvis ligger efter Porschesäsongens slut. Och enligt min mening har man dessutom tjänat rättvisan, i det att man tar sitt straff först efter Tingsrättens dom och därmed förhindrat lekmännen vid vägkanten att agera både angivare, vittne, domstol och domare! Man har faktiskt laglig rätt att få sin sak prövad i domstol!

Får jag fortfarande köra bil jag har ju körkortet, och en lapp som säger att endast framföra fordonet i 48h blabla men jag har vägrat att skriva under och det står det oxå på pappret.

//mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

1 827 Inlägg
7 november 2008
kickade skrev:
Satt brevid min kompis i hans splitternya 545i M5 2007, för några månader sedan. Han stannade till på en rymlig rondell för att hans bror skulle in i en butik på andra sidan gatan och köpa lite nödvändigheter från en livsmedelsbutik. En polisbil ställer sig brevid och ber honom flytta sig med det samma, han svarar artigt min bror gick bara in i affären snabbt han kommer nu, innan han hinner avsluta sin mening höjer dom rösten, och ber honom gå iväg igen, och där på vägen kom hans bror kanske 20 meter bort vilket han sa till dem, men dom att han har 10 sekunder på sig och försvinna, vilket han inte gjorde då hans bror satt sig i bilen redan och han skulle åka iväg, kanske 5-6 sekunder senare än det dem sa.

Han fick sig 750 kronor i böter för detta, tycker poliserna kan ha liiiiite större förståelse.

Parkerar man i en rondell, oavsett anledning är 750:- lindriga böter... Dom hade ju inte ens behövt räkna ner, då "brottet" redan är begått och en bot i sin ordning.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Leg. Spådam
816 Inlägg
8 november 2008
blacken skrev:
FireTraXX skrev:
tkd_rille skrev:
klart de inte får ta ditt körkort om de verkligen inte sett dig köra bilen.

men att de ljuger lite och försöker pressa dig får dem göra för då brukar man om man är skyldig erkänna.
men du kan stå på dig om du är oskyldig. för har du varit på fest så ta med dina vittnen så du har lite att stå på med.

En polis får under inga omständigheter ljuga i ett förhör.

Tjänstefel, anmäl de skyldiga.

Och hur många poliser har fällts för sina brott??. Dom gör ju i stort sett vad dom vill och kommer undan med det..

Eh, många. Procentuellt sett är antalet poliser som fälls vid inre utredningar små, men det är bara för att svenska folket har en tendens att sila mygg och svälja elefanter. Själv gör man aldrig fel, hur mycket bevisning man än har mot sig, men råkar en polisman kalla dig för Bob istället för Bobby så ska de anmälas.

Polisen får omhänderta ditt körkort om du blir stoppad på plats, eller erkänner senare. Har du inte gjort det får de enligt praxis inte göra någonting innan du blivit dömd i en domstol. Då tar visserligen länsstyrelsen över och genomför beslutet (vilket de alltid gör) och lämnar poliskåren helt utanför. Har jag förstått rätt i att du fortfarande innehar ditt körkort?

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

224 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
verkar inte som om det som är från trafikjuristen stämmer
för enl

5 § Ett körkort skall återkallas tills vidare i avvaktan på ett slutligt avgörande av återkallelsefrågan om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas villkorligt enligt 12 § på grund av 3 § 1 eller slutligt på någon av de grunder som avses i 3 § 1-7. Om beslutet grundas på misstanke om brottslig gärning, skall beslutets giltighetstid begränsas enligt vad som gäller för spärrtid enligt 6 §.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Muttley
10 november 2008
kickade skrev:
Satt brevid min kompis i hans splitternya 545i M5 2007, för några månader sedan. Han stannade till på en rymlig rondell för att hans bror skulle in i en butik på andra sidan gatan och köpa lite nödvändigheter från en livsmedelsbutik. En polisbil ställer sig brevid och ber honom flytta sig med det samma, han svarar artigt min bror gick bara in i affären snabbt han kommer nu, innan han hinner avsluta sin mening höjer dom rösten, och ber honom gå iväg igen, och där på vägen kom hans bror kanske 20 meter bort vilket han sa till dem, men dom att han har 10 sekunder på sig och försvinna, vilket han inte gjorde då hans bror satt sig i bilen redan och han skulle åka iväg, kanske 5-6 sekunder senare än det dem sa.

förlåt mig smile men din kompis kan inte haft alla friska tyvärr.
INGEN ställer sig i en rondell. men vissa är ju för "smarta" och gör dumheter ändå.
finns ingen förståelse till att ställa sig i en rondell överhuvudtaget.

förlåt för offtopic.

123 Inlägg
10 november 2008
tkd_rille skrev:
kickade skrev:

förlåt mig smile men din kompis kan inte haft alla friska tyvärr.
INGEN ställer sig i en rondell. men vissa är ju för "smarta" och gör dumheter ändå.
finns ingen förståelse till att ställa sig i en rondell överhuvudtaget.

förlåt för offtopic.

Ber om ursäkt, det var ingen rondell, det var en vändzon, fel av mig skall redigera det.

Sök