2850
Sök

Kamkedja bmw 525?

66 Inlägg
12 november 2008
Trådstartare
Tjena..

Jag har en ganska dum fråga (Tycker nog vissa) men måste ju ändå har klarhet i den ? tongue

Jag köpte en söndrig bmw 525i -89 för 2000kr för 2 dagar sen av en bekant. Han hade slarvat bort service-boken & manualen till den, så är därför tvungen att fråga här om någon vet.

Är det kamkedja eller kamrem på en bil som denna? Ser konstigt ut på BMW om man jämför med andra bilar, så är osäker.

Btw.. Killen som ägde bilen bytte tomgångsmotorn, luftmassemätaren(?), packningar, bränslepump+filter samt toppen, och fick inte rätt på felet. Jag bogserade hem den, en polare kollade på den, och hittade ett hål där den drog tjuvluft. Vi täppte till hålet, och nu går den klockrent.

Visst blir man glad när man gör en sån toppen affär? wink

Mvh,,

385 Inlägg
12 november 2008
ThellaaN skrev:
Tjena..

Jag har en ganska dum fråga (Tycker nog vissa) men måste ju ändå har klarhet i den ? tongue

Jag köpte en söndrig bmw 525i -89 för 2000kr för 2 dagar sen av en bekant. Han hade slarvat bort service-boken & manualen till den, så är därför tvungen att fråga här om någon vet.

Är det kamkedja eller kamrem på en bil som denna? Ser konstigt ut på BMW om man jämför med andra bilar, så är osäker.

Btw.. Killen som ägde bilen bytte tomgångsmotorn, luftmassemätaren(?), packningar, bränslepump+filter samt toppen, och fick inte rätt på felet. Jag bogserade hem den, en polare kollade på den, och hittade ett hål där den drog tjuvluft. Vi täppte till hålet, och nu går den klockrent.

Visst blir man glad när man gör en sån toppen affär? wink

Mvh,,

Den har kamrem. Kamkedja till 525 kom -91 om jag inte minns fel.

1 585 Inlägg
12 november 2008
Det är Kamrem på din 525:a. 1991 kom nya varianten av M20motorn alltså M50 motorn och den har kamkedja. Kamremen ska för övrigt bytas var 6000mil:) Grattis till ett lyckat köp och vilken tur att det bara va ett så pass litet och enkelt fel:D
Senast redigerat av Jolle87 (12 november 2008)

Hillbilly
206 Inlägg
12 november 2008
ja de va ett riktigt bra köp. smile

Living my life sideways!

66 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Okej ! Tack för svaren .. Bör kanske byta kamremen nu då eftersom den stått still i 1.5 år, och ingen vet när den är bytad sist? tongue

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 november 2008
jo remmen bör bytas när den stått så länge smile
inge kul med ventilsallad ifall den går av tongue

66 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
Nej, precis.. smile Men föresten.. Vet någon hur det ligger till med batteri till den ? Krävs det 80 ampere, eller räcker det med vanliga 65-70 ampere?

12 086 Inlägg
13 november 2008
70 räcker.

Sök