855 t5 2,0l ???
850 T5 är 2,3 liter. Såvida du inte har en italien import ???
0,3kg i laddtryck är alldeles för lite för att ens vara grund ladd.
Jag har iofs en T4a, men som jämförelse så har den ett grundladd på 0,5kg. Fullt tryck ligger på nästan ett kilo.Wastegaten har alltså en fjäder som öpnar vid 0.5kg (Grund laddtryck) Sedan finns en magnet ventil som har till uppgift att läcka (Modell akvarieventil förr i tiden. Fast nu är det bilens ECU som styr läckandet, lite mera kontrolerat.) denna läcka har till uppgift att lura wastegatens tryck klocka att tro att trycket är lägre, så att den håller stängt så man får upp ladd till fullt tryck.
På detta sätt kan bilen tex vara programerad till att begränsa vridmomentet på ettans växel m.m. (Magnetventilen avstängd, dvs man får bara grund ladd) För att spara drivlinan, eller för att få en mjukare start. (Grund ladd räcker ju mer än väl med ettan)
Koplar man ur slangen till WG då får den ju ingen tryck indikation alls = Den öppnar inte över huvud taget, trycket skenar och nått går sönder. (Man kan testa på parkeringen, men inte köra med detta.)
Går bilen riktigt dåligt, kan det bero på att armen från tryck klockan till WG hoppat av. Då står WG öppen hela tiden och du kör bilen som en sugmotor. Då borde du iofs inte få nått tryck alls.
Om du har en italien imp med 2.0L då borde du ha högre tryck än T4, då du borde ha 225hkr (2.0L T4 har ju bara 200hkr)
EDIT:
Går bilen dåligt?
Kan ju vara mätaren som gjort sitt?
Senast redigerat av Kristian_V (13 november 2008)