Tjenare!! Ska kanske köpa mig en Omega 3000, en 88a som har 156hk. Jag har en Omega 3000 med 177hk som ja håller på att skrotar. Vad är det som skilljer hästarna åt? En som sagt insuget och en som sagt katten?? Tänkte eftersom jag har grejer till en 177hk
12V finns med både 156 och 177hk, många tror att det är beroende på årsmodell men det är lite olika då det finns undantag åt båda håll. Andra rykten säger att det bara är avsaknaden av katalysatorer som ger 156hästaren 177hk men det är en myt. Det finns ju katalysatorer på alla motorer efter -88 såvitt jag vet. Det är mycket annat som skiljer, se nedan
Tro inte att jag kan detta utantill nu, bara nästan Kopierade från en tråd på Opel Sport Club, skrivet av en Henrik.H.
"C30LE 156hk 230Nm fanns i sverige i Omega 3000 1987 och 1988, i andra länder kunde den fås även senare. C30NE 177hk 240Nm hösten 1988 och framåt i Senator B och Omega 3000, fram till hösten 1989 då de ersattes av 24V-motorn (C30SE). C30NE såldes 1990 i sverige i Omega Caravan 3.0i, där ersattes den till 1991 års modell av C30SEJ (24V 200hk).
Skillnaden mellan C30NE och LE är åtminstone följande: Kompressionsförhållande pga. olika stora förbränningsrum (LE-topplocket är högre). Större ventiler i C30NE (45/40mm) än C30LE (42/37). Olika utformning av insugskanalerna. Olika insugsgrenrör Olika främre del av avgassystemet (större rör på C30NE, den del där syresensorn sitter är 50mm på C30LE och 60mm på C30NE/C26NE) Olika programmering av styrenheten för bränsleinsprutningen Olika bränslefördelarrör (Obs. C30LE verkar ha det gamla ökända systemet med rör och gummislangar som även fanns på 30E och 20E-22E i Rekord/SenatorA/Monza) C30NE har fått ett ordentligt värmeskydd mellan avgas och insugsgrenrör Säkert något mer som jag inte kommer ihåg just nu."
Du kan ju sätta i din 177hk i den nya utan dåligt samvete då ingen besiktningsman ser skillnad Vet inte hur mycket skillnad det är i drag på dom dock, kanske inte är så noga? Men du kan ju alltid ha en motor liggandes bredvid och göra något kul med! Porta, plana osv osv osv.
Oj då, det var en hel del ja. Enklare att byta maskin Det har jag fundrar lite smått på faktist, ha en motor brevid och dona upp rejält, lär nästan göra de tror ja
Tack så mycket för all info, jätte bussigt. Ska försöka få tag på en ny Omega nu bara, skulle bytt bort mercan min mot en, men det blir nog inge för ja kommer nog att gå back några tusen så de känns inge bra
sorry att jag lånar tråden lite, men jag har en opel omega 2.0i. är de stora problem att byta till 3000 motor?. asså måste jag byta hela elsystemet lr kan man göra de på nå enkelt sätt ?
Ja det tror jag du måste göra, kabelhärva, boxar å sånt TROR ja också till insprutningen m.m. om ja inte har fel?? Sen lär väl lådan bytas, kardan,diff kanske också om de är olika längder på kardan? Halv jobbit kanske?
Har man mekvana är det inga större problem egentligen, det mesta passar ju i alla fall. Jag köpte mig en 3000 12V en gång i tiden med planen att föra över motor osv till en 2,0 men efter att jag flyttat över inredningen orkade jag inte greja mer. Jag hatar att meka
Du klarar däremot inte besiktningen med en 3000-motor i.
de enklaste e nog att du lägger in den gammle motorn igen te besiktningen....
har med en C20ne i min och vill med lägger in en C30ne å kanske bygger turbo på den... så klart måste man flytta över nästan allt som har med motorn att göra... lådan, kardan, diffen (3000 e grövre, har högre utväxling och e lamelldiffat) sen få man flytta hela kabelstammen med boxarna å sen få man nog byta bränslepumpen (tror att 3000 leverera med soppa fram men e inte säker)
en sak jag har tänkt på är om man har båda kabelstammar liggandes i bilen och sätter sanbbkontakter vid tupeväggen så att man enkelt kan byta motorn rakt av... de e max en dags arbete att lyta ur c30ne å lägger in c20ne te besiktningen... för du kan ha allt kvar som e te den andre motorn förutom grenröret. de e de härliga med Opel att alla motorer å lådor passa på varandra.... så de e ba bult on sen.