4855
Sök

Omegan laddar ur sig själv? Elfel eller annat fel?

ingen livslust
169 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!

För en tid sedan så började lampan för vattennivån på batteriet lysa.
Fixade de genom att fylla på, dock läckte batteriet tydligen så till slut gick bilen ej startade pga ork löst batteri.

Köpte ett nytt batteri och testade, bilen startade direkt och utan problem. (dock lös lampan om vattennivån)
Skulle ut till bilen nu och köra men då är det helt dött, lampor etc lyser inuti bilen men bilen startar ej.

Laddar den ur sig under natten eller liknande? Vad kan de bero på?
Eller kan det vara något annat?

Bilen är en Opel Omega 87 med 2.0l.

Mvh:mad:

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

16 197 Inlägg
13 november 2008
#2
lampa för batterinivån??  har ja aldrig hört talas om.

säker på att de inte e laddlampan som lyser då??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 655 Inlägg
13 november 2008
#3
Ett vanlig fel med Oplarna (förutom rosten) är att diodbryggan i generatorn går sönder.

Testa att lägg av ena polskon över natten och se om det blir någon skillnad.
Har en/flera dioder gått så drar dessa ca 4A, tillräckligt för att dra ur ett friskt batteri över en natt.

ingen livslust
169 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#4
evilaudio skrev:
lampa för batterinivån??  har ja aldrig hört talas om.

säker på att de inte e laddlampan som lyser då??

Lampa för vattennivån i bilen tydligen, har inte heller ngn sån på min Vectra.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

ingen livslust
169 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#5
Streckkoden skrev:
Ett vanlig fel med Oplarna (förutom rosten) är att diodbryggan i generatorn går sönder.

Testa att lägg av ena polskon över natten och se om det blir någon skillnad.
Har en/flera dioder gått så drar dessa ca 4A, tillräckligt för att dra ur ett friskt batteri över en natt.

Jasså? Ja då får vi testa det!
Tackar

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

796 Inlägg
13 november 2008
#6
Vatten nivån i batteriet???  Sitter det en givare inborrat i batteriet då??

Förmodligen är det generatorn som en tidigare skriver.

Ladda batteriet, starta bilen och låt den stå på tomgång ett tag. Försök starta igen sen och lyssna om startmotorn går "tröangare" eller om bilen är helt död. Då är det genaratorn som gett sig. Har du tur är det en kabel till generatorn, remmen eller kolen.

Går det däremot att köra bilen och använda den en hel dag utan att krämen i batteriet tar slut och att den nästa dag är död, är det förmodligen diodbryggan på generatorn eller något annat i bilen som drar ström, (slutsteg, felkopplad sterio, mm)..


Har generatorn gett sig och du har en c20ne - motor (2,0 8v) i opeln kan du köpa biltemas "universal" generator. Kostar 700 och passar bara du borrar upp ett hål 2mm till, och kablarna passar rätt i. Kör med den jag själv och det funkar utmärkt. (extremt lik den originala)

Mina erfarenheter kring opels generatorer är inga vidare då morsan har bytt 3ggr på sin, jag 1gång och brorsan, kompisar mm.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

21 761 Inlägg
13 november 2008
#7
Hasselstrom skrev:
Ladda batteriet, starta bilen och låt den stå på tomgång ett tag. Försök starta igen sen och lyssna om startmotorn går "tröangare" eller om bilen är helt död. Då är det genaratorn som gett sig.

Varför inte mäta laddspänningen med en multimeter?

Då syns det ju direkt om generatorn ger laddning eller inte. smile

796 Inlägg
14 november 2008
#8
Tänkte på om han inte har de:)

men helt riktigt, starta bilen, varva 2-3000 varv och sätt multimetern på batteripolerna.

Ska då visa ungefär 14,7 volt.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"


Sök