3011
Sök

Motorlampa lyser på 9-3 aero steg 3

Robbert!
4 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#1
Tjääna! det är så att jag har en bil som är steg 3 trimmad och en hyffsat nybytt motor.. när jag chippa upp den så hade jag lite problem med att motorlampa blinkade typ 5 ggr när jag varvat ur den. efter laddtryckmätar och luftfilter, luftmagnetventil byte så hqade jag itne något mer problem av detta. nu 4 veckor senare och bilen stått stilla i ca en vecka startar jag bilen och då börjar den blinka igen vid urvarvning.. efter 2 mils körning och en urvarning blinkade det och sedan började det lysa helqa tiden på motorlampan(orange färg).. den lyser efter omstart och även lugn körning, men jag varken ser eller hbör nogra olikheter i motorn och den går precis lika bra som innan..

Hoppas verkligen ni har några tips på saker ajg kan kolla och testa!
Ha de naaajs!

1 210 Inlägg
15 november 2008
#2
pettsson89 skrev:
Tjääna! det är så att jag har en bil som är steg 3 trimmad och en hyffsat nybytt motor.. när jag chippa upp den så hade jag lite problem med att motorlampa blinkade typ 5 ggr när jag varvat ur den. efter laddtryckmätar och luftfilter, luftmagnetventil byte så hqade jag itne något mer problem av detta. nu 4 veckor senare och bilen stått stilla i ca en vecka startar jag bilen och då börjar den blinka igen vid urvarvning.. efter 2 mils körning och en urvarning blinkade det och sedan började det lysa helqa tiden på motorlampan(orange färg).. den lyser efter omstart och även lugn körning, men jag varken ser eller hbör nogra olikheter i motorn och den går precis lika bra som innan..

Hoppas verkligen ni har några tips på saker ajg kan kolla och testa!


Ha de naaajs!

Men koppla in datorn på motorcentrum så läser dom av felkoderna så är de klart...

lättare de än att spekulera en massa vad de kan vara lr inte vara...

Häst
1 099 Inlägg
15 november 2008
#3
Ekis! skrev:
pettsson89 skrev:
Tjääna! det är så att jag har en bil som är steg 3 trimmad och en hyffsat nybytt motor.. när jag chippa upp den så hade jag lite problem med att motorlampa blinkade typ 5 ggr när jag varvat ur den. efter laddtryckmätar och luftfilter, luftmagnetventil byte så hqade jag itne något mer problem av detta. nu 4 veckor senare och bilen stått stilla i ca en vecka startar jag bilen och då börjar den blinka igen vid urvarvning.. efter 2 mils körning och en urvarning blinkade det och sedan började det lysa helqa tiden på motorlampan(orange färg).. den lyser efter omstart och även lugn körning, men jag varken ser eller hbör nogra olikheter i motorn och den går precis lika bra som innan..

Hoppas verkligen ni har några tips på saker ajg kan kolla och testa!


Ha de naaajs!

Men koppla in datorn på motorcentrum så läser dom av felkoderna så är de klart...

lättare de än att spekulera en massa vad de kan vara lr inte vara...

Som Ekis! säger, åk till verkstad och kolla upp den först och främst. Så har man iaf något att gå på.

Än är inte den sista idioten född..

"Unloaded"
1 557 Inlägg
15 november 2008
#4
Någon som kan läsa av en Tech-II samt som innehar just ett sådant "verktyg" borde kunna hjälpa dig en bit på vägen.

"When innovation meets passion!"

7 277 Inlägg
15 november 2008
#5
Det är inte så att du sitter med steg 3 chip och orginal downpipe samt kat?


2 164 Inlägg
15 november 2008
#6
Har du öppen dump på bilen?
Vilken är trim leverantören?
Har du öppet filter?
Läs av fekoder med på en verkstad.

MVH

F


354 Inlägg
16 november 2008
#7
Som sagt, sök upp en verkstad. Läs ut felkoder.. Ja jobbar själv på Mechanum i GBG...
Har felet en gång legat i magnetventilen så kan det bli knas i motorstyrenheten, som inte försvinner då du bytt magnetventil och raderat felkoder.., du kan byta magnetventil gång på gång, men motorstyrenheten kommer slå ut varenda en. Och man fattar ingenting, för att felet ligger egentligen i motorstyr..
Kolla om din nuvarande magnetventil fungerar på en annan likadan Saab,, dock inte för länge kanske,, tråkigt om dennes motorstyr... oxå börjar knasa hehe.. Men som ja skrev.. kolla med en verkstad som äger en tech2 så slipper du förmodligen en onödigt stor kostnad i slutänden, då de kan konstatera felet med en gång..


1 019 Inlägg
17 november 2008
#8
skalmanen skrev:
Har felet en gång legat i magnetventilen så kan det bli knas i motorstyrenheten, som inte försvinner då du bytt magnetventil och raderat felkoder.., du kan byta magnetventil gång på gång, men motorstyrenheten kommer slå ut varenda en. Och man fattar ingenting, för att felet ligger egentligen i motorstyr..

Fast det var inte en 9-3 Aero väl? Eller ens en bil med Trionic 7 utan en med T5?

Om Check Engine blinkar så betyder det att man har katalysatorskadliga misständningar.


ProWanker
211 Inlägg
17 november 2008
#9
den går inte för magert med bensin?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

1 036 Inlägg
17 november 2008
#10
varvar ur den säger du... kör du varvstoppet då?


354 Inlägg
17 november 2008
#11
sök upp verkstad smile



Sök