3366
Sök

Problem b230ft

18 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#1
Halloy!

Har en 945 turbo -94 med följande motorkonfiguration:

Turbo td04-19t laddar 1,4smile
VX kamaxel
Större spridare ( vet tyvärr inte vilka)
Chippad både bränsle o tändning + nån ny tändbox
3" från turbo + racekat
Ska va mappad på Autotech motor i trollhättan

Nu till problemet. Har bytt motor i den pga. ringras och troligen repor i cylinder.
Och nu vill den inte riktigt vara med på höga varv. går bra typ under 4500 men sen börjar den gå orent.
Det ända som skiljer är att kammen ännu inte är överflyttad så det är orginalkam i den, minn misstanke är då att detta kan vara orsaken.

Tacksam för smarta tips o förslag.....


MVH//Ragge


Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 november 2008
#2
är nog mycket troligt att de är kammen, orginal kammen är nämligen ingen höjdare

om motorn är mappad är den ju optimerad med alla ändringar osv. så är den ju optimerad med vx kammen
Senast redigerat av Volvo__Mannen (13 november 2008)

Jonas

18 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#3
Volvo__Mannen skrev:
är nog mycket troligt att de är kammen, orginal kammen är nämligen ingen höjdare

om motorn är mappad är den ju optimerad med alla ändringar osv. så är den ju optimerad med vx kammen

Låter som det blir kambyte i helgen=) Ska även passa på att byta vacumslangar så får vi se om det inte blir bättre....wink


1 062 Inlägg
13 november 2008
#4
cadillac_cab skrev:
Halloy!

Har en 945 turbo -94 med följande motorkonfiguration:

Turbo td04-19t laddar 1,4smile
VX kamaxel
Större spridare ( vet tyvärr inte vilka)
Chippad både bränsle o tändning + nån ny tändbox
3" från turbo + racekat
Ska va mappad på Autotech motor i trollhättan

Nu till problemet. Har bytt motor i den pga. ringras och troligen repor i cylinder.
Och nu vill den inte riktigt vara med på höga varv. går bra typ under 4500 men sen börjar den gå orent.
Det ända som skiljer är att kammen ännu inte är överflyttad så det är orginalkam i den, minn misstanke är då att detta kan vara orsaken.

Tacksam för smarta tips o förslag.....


MVH//Ragge

som sagt tror med på kammen  t-kammen som sitter org. e väl typ helt död över 5k och då med tanke på att bilen e mappad med och efter vx kammen så e det nog som e problemet

sätt i en  v-kam om du kan tror att den kommer att dra lite bättre över hela registret då

hänvisar dig till denna tråden där står lite om kamaxlar på småtrimmade 230is¨

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26293

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (13 november 2008)

Team Björkeryd

18 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
#5
wildboy_87_ skrev:
cadillac_cab skrev:
Halloy!

Har en 945 turbo -94 med följande motorkonfiguration:

Turbo td04-19t laddar 1,4smile
VX kamaxel
Större spridare ( vet tyvärr inte vilka)
Chippad både bränsle o tändning + nån ny tändbox
3" från turbo + racekat
Ska va mappad på Autotech motor i trollhättan

Nu till problemet. Har bytt motor i den pga. ringras och troligen repor i cylinder.
Och nu vill den inte riktigt vara med på höga varv. går bra typ under 4500 men sen börjar den gå orent.
Det ända som skiljer är att kammen ännu inte är överflyttad så det är orginalkam i den, minn misstanke är då att detta kan vara orsaken.

Tacksam för smarta tips o förslag.....


MVH//Ragge

som sagt tror med på kammen  t-kammen som sitter org. e väl typ helt död över 5k och då med tanke på att bilen e mappad med och efter vx kammen så e det nog som e problemet

sätt i en  v-kam om du kan tror att den kommer att dra lite bättre över hela registret då

hänvisar dig till denna tråden där står lite om kamaxlar på småtrimmade 230is¨

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26293

mvh

V-kam? menar du att man ska fixa en ren v eller funka ok med min vx.kam som jag har???


1 062 Inlägg
13 november 2008
#6
självklart funkar det med den du har smile

men det kanske skulle gå och få lite bättre register med en v-kam men självklart funkar din vx wink

Team Björkeryd

18 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#7
FIXAT=))))
Måste tyvärr ta på mig att den gick som den gick. Satt stift i motorn när jag köpte den o glömde byta dom. När jag skulle göra det upptäckte jag att de stiften som satt endast var dragna med fingerkraft=) Så när de var bytta o åtdragna ordentligt går bilen rent o fint, trots orginalkam=) Så klanten var alltså jag....



Sök