3367
Sök

Byta från 13G till 15G turbo på volvo 855 t5 2,0l (italien import å,m 95)

29 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
Hejsan!!

Jag skulle behöva byta turbo på min volvo. frågan nu är om det går bra att byta från 13G som sitter original till 15G som sitter på 2,5 liters motorn. Måste man göra nåt annat som att mappa eller dyl om man byter? och passar den direkt?
Bilen är chippad med steg 1 d.v.s 240 hästar skall också tilläggas.

Tack o bock till den som ger mig vishet smile

Körv
3 535 Inlägg
17 november 2008
Klart du måste mappa om den..

Truckdriving Man

29 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
okay.

är inte så duktig på detta som du kanske förstår. vad görs när man mappar o vad skulle det kunna kosta?

8 248 Inlägg
17 november 2008
decib3L skrev:
Klart du måste mappa om den..

Nej, det är inget krav. Det bara att bulta på turbon och åka. Det är så pass liten skillnad i verkningsgrad så en mappning är enbart bortkastade pengar. Och trots att den nya turbon är större så pumpar den inte mer luft än vad den gamla gjorde, bara kallare.

Huruvida den passar beror på avgashuset, finns ett par olika, så antingen få man byta downpipe eller avgashus. Antar att du menar från 2,3? 2,4/2,5 har ofta ett 13C.

1 661 Inlägg
17 november 2008
Är väl ingen mening överhuvudtaget att byta om du inte tänkt höja effekten. Då krävs en mapp.

29 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
Nä grejjen är den att jag gärna skulle kunna ha en 13G men att jag fick tag på en 15G till ett bra pris så jag vill egentligen inte ha ut nå mer effekt. misstänker att min 13G turbo är slut då ja inte får upp mer än knappt 0,3 i ladd.

jo precis 15 g turbon är från en 2,3l.

vilket avgashus skall det vara för att passa till min bil? finns det nån beteckning?

tack smile

8 248 Inlägg
17 november 2008
vvader skrev:
Nä grejjen är den att jag gärna skulle kunna ha en 13G men att jag fick tag på en 15G till ett bra pris så jag vill egentligen inte ha ut nå mer effekt. misstänker att min 13G turbo är slut då ja inte får upp mer än knappt 0,3 i ladd.

vilket avgashus skall det vara för att passa till min bil? finns det nån beteckning?

Kollat så det inte bara är wastgateklockan eller nåt som sagt upp sig? Eller håller på att göra det?

Ett med samma fläns mot downpipe som du har, det finns 3 olika. Men det är svårt att säga eftersom Volvo har blandat och gett lite beroende på årsmodell. En gissning är ju att du har rakt hus med kona,vilket bara finns på 94 och tidiga 95 på 2,3orna. Men det är som sagt en gissning och inte säkert att det är så med delarna du har.

29 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
oki- jo det e klart. Hur kontrollerar man wastegateklockan,, provade att koppla ur slangen men det blev ingen skillnad. finns det mer sätt att kontrollera?

Petri

OUTLAW1
18 november 2008
koppla loss stången från turbon och känn om den e helt tokslapp eller om det finns lite motstånd i den...

sitter ett membran inne i klockan som mycket väl kan vara slut...

alt. kan du ha en fet läcka vid ic:n kanske..

264 Inlägg
18 november 2008
Kolla insugs gummi å sånt därikring också, en kompis hade samma fel, men de var bara en spricka i en slang som gjorde att han inte fick nå ladd!!!

Sök