3198
Sök

[VV] Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Moderator+
1 081 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#21
Pepe skrev:
Hehe, ibland är det segt...Det jag menade var så klart att dom inte bländar dig, det är du som kolla för mycket på mina lysen istället för att försöka se vad som är bakom min bil vid möte som man ska göra. Men visst, det kanske finns ljusöverkännsliga människor, men hur klarar dom då av xenon som jag blir "bländad" av?

Halvljus bländar givetvis det med, konstigt vore väl annars?

Dessa är dock nödvändiga för att föraren av den mötande bilen ska ha en chans att se något. Dimljus är bara onödigt i kombination med halvljus och därför onödigt att blända extra med dessa.

Mvh

Vem jag?

root
29 Inlägg
17 maj 2006
#22
Pepe skrev:
Hehe, ibland är det segt...Det jag menade var så klart att dom inte bländar dig, det är du som kolla för mycket på mina lysen istället för att försöka se vad som är bakom min bil vid möte som man ska göra. Men visst, det kanske finns ljusöverkännsliga människor, men hur klarar dom då av xenon som jag blir "bländad" av?

Trust me, jag gör vad jag kan för att inte bli bländad, men de alternativ jag har är att vrida huvudet rakt åt höger, eller att blunda - och det finns inte på vykort att jag gör något av dessa två saker. Jag kör närmare 5000 mil per år, varav en mycket stor del är kvällar/nätter på landsväg eller motorväg utan vägbelysning, och det är ett faktum att jag blir bländad _och_ ser mycket sämre i mörkret alldeles för många sekunder EFTERÅT när jag möter en bil med halv+dim än om jag möter en som enbart har halvljus.

Oftast så åker högerhanden upp för att blockera ljuskällan i fråga, men inte heller detta är en tillfredsställande lösning på problemet.

Xenonljus utan automatisk nivåinställning är inte bättre, men dessa är också olagliga - av samma anledning som att kombinationen halvljus + dimljus inte är tillåtet.

Än en gång - hänsyn och omtanke om sina medtrafikanter gör att man inte bör köra med halv+dim då väldigt många i trafiken blir bländade och får sämre mörkerseende (även om en del inte ens är medvetna om detta). VILL man trots detta envisas med att köra med den kombinationen så kan man åtminstone visa så pass mycket hänsyn att man klipper dimljuset vid möte, precis som man gör med helljuset.

2 594 Inlägg
17 maj 2006
#23
hej fattade jag det hela rätt att man får kombinera park+dimljus??oavsett om det är dag eller natt

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
17 maj 2006
#24
Trafikens grundregel:
Du ska inte onödigtvis hindra eller *störa* övriga trafikanter.
Förklaring; trafikanter anser individer som vistas i eller i omedelbar närhet av trafik.


Ölbryggare
339 Inlägg
17 maj 2006
#25
Redbull skrev:
Pepe skrev:
Hehe, ibland är det segt...Det jag menade var så klart att dom inte bländar dig, det är du som kolla för mycket på mina lysen istället för att försöka se vad som är bakom min bil vid möte som man ska göra. Men visst, det kanske finns ljusöverkännsliga människor, men hur klarar dom då av xenon som jag blir "bländad" av?

Halvljus bländar givetvis det med, konstigt vore väl annars?

Dessa är dock nödvändiga för att föraren av den mötande bilen ska ha en chans att se något. Dimljus är bara onödigt i kombination med halvljus och därför onödigt att blända extra med dessa.

Mvh

Ja, du har rätt i att nyttan med xenonljus överväger faktumet att dom är lite irriterande att möta i mörker eftersom dom lyser så otroligt bra i jämförelse med vanliga lampor. Och på en xenonbil behöver man knappast använda dimljuset som extra belysning.

Däremot så känner inte jag mig bländad av dimljus+halvljus, men det är min personliga bedömning som kanske kommer ändras i takt med att mina ögon åldras. Det återstå att se om man ändrar uppfattning senare i livet..om nu dimljus finns kvar så länge till..


Ölbryggare
339 Inlägg
17 maj 2006
#26
root skrev:
Pepe skrev:
Hehe, ibland är det segt...Det jag menade var så klart att dom inte bländar dig, det är du som kolla för mycket på mina lysen istället för att försöka se vad som är bakom min bil vid möte som man ska göra. Men visst, det kanske finns ljusöverkännsliga människor, men hur klarar dom då av xenon som jag blir "bländad" av?

Trust me, jag gör vad jag kan för att inte bli bländad, men de alternativ jag har är att vrida huvudet rakt åt höger, eller att blunda - och det finns inte på vykort att jag gör något av dessa två saker. Jag kör närmare 5000 mil per år, varav en mycket stor del är kvällar/nätter på landsväg eller motorväg utan vägbelysning, och det är ett faktum att jag blir bländad _och_ ser mycket sämre i mörkret alldeles för många sekunder EFTERÅT när jag möter en bil med halv+dim än om jag möter en som enbart har halvljus.

Oftast så åker högerhanden upp för att blockera ljuskällan i fråga, men inte heller detta är en tillfredsställande lösning på problemet.

Xenonljus utan automatisk nivåinställning är inte bättre, men dessa är också olagliga - av samma anledning som att kombinationen halvljus + dimljus inte är tillåtet.

Än en gång - hänsyn och omtanke om sina medtrafikanter gör att man inte bör köra med halv+dim då väldigt många i trafiken blir bländade och får sämre mörkerseende (även om en del inte ens är medvetna om detta). VILL man trots detta envisas med att köra med den kombinationen så kan man åtminstone visa så pass mycket hänsyn att man klipper dimljuset vid möte, precis som man gör med helljuset.

Jag kör lika mycket som du (kanske inte lika mycket natt, men mycket natt) men känner mig inte bländad av problemet, men som jag skrev nyss. Det kanske kommer ändras med takt av att mina ögon blir äldre..

Jag menade så klart inte xenonljus utan nivåreglering, utan helt nya orginalbilar med nivåreglering på xenonljusen, även dom bländar mig. Dock är nyttan med dessa ljus enorm så det överväger nackdelarna, men dom bländar mig ständigt..Även om ni nu tror att jag ljuger så är det så att jag inte blir "stött"/"bländad" av rätt inställda dimljus+halvljus, men xenonljus är skarpa. Dock tror jag inte den bländningen sitter i lika lång tid som en vanlig bländning. Men det känns skarpt som satan...

Och ja, det kanske man skulle börja med att stänga av dimljuset så fort man möter ngn, iof ingen dum idé.

Men en sak jag läst i en insändare i en tidning som jag ej vet om det är sant är att folk med grön starr hra väldigt svårt med dimljus+halvljus. Och att man även blir kännsligare för det när man är lite äldre. Men det kanske finns ngn som vet. För det känns som det inte bara kan bero på folks olika tyckande att samma ljus tycks blända och inte blända. Det kan ju finnas en rent fysisk förklaring.

Dock så kunde det väl va kul att veta hur det är i andra länder med tanke på det tidigare inlägget om EU regler??


Piratpartiet
339 Inlägg
17 maj 2006
#27
Pepe skrev:
Kan intyga att dimljusen på en 9-5:a är finurligt mycket bättre än på en V70. Dessutom så lyser dom inte upp så mycket att man tappar sikt pga för stark belysning, det är bullshit vilket de flesta borde vara överens om nu med tanke på hur otroligt många bilar som gått över till fyra lampor istället för två, för det är inte många nyare bilar som har H4. Och jag kan förstå varför, man ser ju inte specielt mycket om man säger så...

Rätt inställda ljus = dimljus på under nattetid på landsväg..Inte fan bländar det iaf, då har man alldeles för tråkigt å försöker bli bländad, kolla bortom den mötande bilen som vi blir lärda när vi tar körkort så funkar det alldeles utmärkt. Om inte det funkar så är det dags för en ny ruta!

i Audi A4 -96 fungerar då H4orna riktigt fint... kör med 100/55, med helljuset ser jag i stort sett 90 grader åt sidorna och halvljuset e lika fint bara lite kortare sikt. duger iaf åt mig


Sök