2745
Sök

Peugot 205, svårt startad. Tänkbara fel?

375 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Tjejen har hittan en liten bil hon vill ha då hon nyligen fått körkort.
Hon har sett en annons på en Peugot 205-90.

Men ägaran säger att den kan vara lite svårt startad.
Rullar man igång den så går den igågn direkt men drar man den på start motorn så går den igång ibland.

Har inte tagit så mycket mer info.

Men jag undrar vad tänkbara fel kan vara.

Då den ändå går igång om man rullar, så fungerar ju ändå bränsle system, så då är väl då tändsystemet sjysst?


Körv
3 535 Inlägg
18 november 2008
#2
Gör bara en service på den: Rotor, fördelarlock, tändkablar och stift. Sen (om inte det hjälper) kan ni ju börja kolla startmotor, generator, bränslepump osv.

Truckdriving Man

Följ strömmen..
233 Inlägg
19 november 2008
#3
Om inte service, som decib3L skrev, hjälper så låter det som det inte är tillräcklig fart på startmotorn. Få den kollad hos en specialist.

4 001 Inlägg
19 november 2008
#4
jag skulle nog kolla batteriet det första jag gjorde innan man börjar rota med det andra

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

128 Inlägg
19 november 2008
#5
En kompis till mig har en 205 som hade startproblem, Specielt när det hade regnat.
Då vart det tändkablarna som var dåligt.
Kan vara en sådan simpel sak som bränslefiltert. Är kända att blir dåliga hyffasat fort.

Mvh

375 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#6
Var och kollade på bilen idag riktigt snabbt.
När dem drog på starten så vekrade den iaf gå runt med normal fart.
Men det lät inte som att den ville tända.

Drog in en del startgas och då tände den till, men inget mer.
Så frågan är om den får soppa.

Men som ägarna sa, den går igång riktigt snabbt om man tex rullar igång den.
Fördelare, och rotor skulle vara bytt nyligen.
Batteriet nyladdat.

Men det kanske blir att man köper bilen för en billig peng och drar in den på ngn billig verkstad?
Senast redigerat av Andreas_ace (19 november 2008)


21 761 Inlägg
19 november 2008
#7
Mät spänningen på batteripolerna när startmotorn körs, mät även spänningen på tändspolens plusanslutning på samma gång och jämför ifall det skiljer i spänning. Det ska inte skilja mer än kanske några tiondelar mellan dessa två mätställen, om det skiljer mer än 1 V så är det någonting som inte stämmer där.


Sök