2515
Sök

ojämnbromsverkan fram på volvo v40 -98 1.8i

39 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#1
min bil( en volvo v40 -98 1,8i) blev underkänd av sbp härom dagen. ojämnbromsverkan fram. värdena: vänsterfram 1,8; hf 1.0.

jag har nu skruvat av hjulet på högersidan för att se om jag kan smörja upp de rörliga delarna i oket för att få bättre bromsverkan. när jag lossade nedre styrsprintsbulten fick jag först inte loss oket. utan den styrsprintdamasken hade rostat fast i oket. sen när jag fick låss den så var damasken väldigt stel man kan inte röra den in och ut. men man kan skruva lite på den. den övre damasken rör ju sig väldigt fint ut och in när man vrider upp oket.

kan det vara problemet som orsakar att bromsen tar dåligt? alltså att nedre styrsprintdamasken (och det) går så trögt eller inte alls? vad kan man göra åt det?

Servicetekniker
235 Inlägg
25 november 2008
#2
Ja det är det troligtvis. Det är ju en dum konstruktion med stål i stål som gjort för att rosta fast. Smörj upp det och bromsa till det lite så ska det nog gå vägen. Smörj klossarna åxå för dom fastnar ju åxå alltid i okhållaren och kolla så kolven går att trycka in i oket igen.

mvh ralle

Team Chevy740

36 Inlägg
26 november 2008
#3
ett litet tips kan ju vara att ta typ 80 slippapper och bara dra över lite snabbt och ta bort den värsta hinnan på klossarna så det bli fina igen det kan göra lite grand.. många bäckar små.

Mvh Mattias

Följ gärna med i rallysvängarna gå in på hemsidan och kolla lite bilder samt filmer
http://www.adielssonmotorsport.com/start.html


Sök