3547
Sök

Volvo 740 -90, Går dåligt och ibland som att den bara går på 3 Cyl.

49 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Tänkte höra ifall nån skulle kunna ha någon aning om vad som är task. Kan tilläggas att det kom helt plötsligt en dag när jag skulle ta bilen.

När jag ska starta bilen när den är kall så är det som att den inte går på alla cylindrar. Sen om jag varvar upp den lite så åtgärdar det sig självt.
Och om jag låter varvtalet gå ner till runt 1-2 000 och sedan trycker pedalen i botten så blöddrar den sig upp på högre varvtal.
Kan tilläggas att om jag varvar upp den och sen släppen och varvar upp den igen så går den som den ska.
Är just bara om den får stå och tugga en liten stund på lågt varv.

Samtidigt som detta hände så försvann tomgången också. Den "hoppar" en liten stund för att sedan dö.

Provade att ha i STP INJECTION CLEANER, och det gjorde att jag iaf fick tomgång på bilen när den är varm.

Annars återstår föregående problem..

Tändstiften är bytta förövrigt.

Någon som har nån idé om vad det kan vara?

42 Inlägg
28 november 2008
#2
Om det bara är när den är kall skulle det ju kunna ha med kallstartventilen att göra. Kolla så den funkar och försök att rengöra den. om spridarna var lite täppta så kanske den också är det. för jag antar att det är insprut eftersom du använde injection cleaner

235 Inlägg
28 november 2008
#3
Här kan jag till 90% garantera att det är motortempgivaren, sitter under insuget, kostar under 100lappen. Hade samma problem o grabbarna på volvo gissade 90% motortemp/10% Luftmassemätaren.

518 Inlägg
28 november 2008
#4
helt paj lmm på b230ft eller vad den nu heter ( årsmodell -88 ) resulterade i att motorn inte startade alls på min iaf....

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

49 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#5
ormander skrev:
Om det bara är när den är kall skulle det ju kunna ha med kallstartventilen att göra. Kolla så den funkar och försök att rengöra den. om spridarna var lite täppta så kanske den också är det. för jag antar att det är insprut eftersom du använde injection cleaner

Det fortsätter även när bilen är kall men dock inte lika farligt! Men ditt tips är värt att kollas upp! Tack!

49 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#6
TurboTarzan skrev:
Här kan jag till 90% garantera att det är motortempgivaren, sitter under insuget, kostar under 100lappen. Hade samma problem o grabbarna på volvo gissade 90% motortemp/10% Luftmassemätaren.

Tack för tipset! Ska kolla upp det i helgen och se om jag får fason på eländet! Återkommer!

49 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#7
Karl-Bertil skrev:
helt paj lmm på b230ft eller vad den nu heter ( årsmodell -88 ) resulterade i att motorn inte startade alls på min iaf....

Har kollat upp lmm och den ser hel ut iaf när man kollar på den. (alla trådarna ser hela och fina ut)


Sök