sunkmaster skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Väljer att citera caromania från en annan tråd. Hoppas de är lugnt!
"Det handlar bara om att bibehålla gashastigheten så avgaserna kommer ut utan att stanna upp."
Ta en header på en v8 t.ex. Idén med dem är att avgaserna ska hjälpa till att dra ut varandra. Samma gäller fortfarande i resten av avgassystemet, för stort rör så svalnar avgaserna och stannar upp, för trångt så blir de en flaskhals. Så länge du har rätt diameter på röret i förhållande till storleken/värmen på avgaserna så kommer bilen att funka optimalt.
det låter ju som en bra förklaring. så me andra ord så går en bil bättre helt utan avgasrör då?
ja, i teorin, men avgaserna måste ju ta vägen nånstans ur motor utrymmet också. Vet att på 2-taktare där kompressionen från avgassystemen är viktigt så kan man justera vid vilket varvtal toppeffekten kommer vid genom att ha kortare eller längre avgasrör.
Om de är så på 4-taktare också så kommer ju bilen att få effekten senare (utan avgassystem), men detta vet ja dock inget om.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (28 november 2008)