2798
Sök

weber + extraktor + sugrör

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 november 2008
#21
Jo, ja säger 2", max 2,5" och fullflödes dämpare (om du ska ha några vill säga). Känns som ett jävla jobb och bygga ett helt avstämt avgassystem.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

344 Inlägg
28 november 2008
#22
patrikhornfeldt skrev:
Väljer att citera caromania från en annan tråd. Hoppas de är lugnt!

"Det handlar bara om att bibehålla gashastigheten så avgaserna kommer ut utan att stanna upp."

Ta en header på en v8 t.ex. Idén med dem är att avgaserna ska hjälpa till att dra ut varandra. Samma gäller fortfarande i resten av avgassystemet, för stort rör så svalnar avgaserna och stannar upp, för trångt så blir de en flaskhals. Så länge du har rätt diameter på röret i förhållande till storleken/värmen på avgaserna så kommer bilen att funka optimalt.

det låter ju som en bra förklaring. så me andra ord så går en bil bättre helt utan avgasrör då?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 november 2008
#23
sunkmaster skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Väljer att citera caromania från en annan tråd. Hoppas de är lugnt!

"Det handlar bara om att bibehålla gashastigheten så avgaserna kommer ut utan att stanna upp."

Ta en header på en v8 t.ex. Idén med dem är att avgaserna ska hjälpa till att dra ut varandra. Samma gäller fortfarande i resten av avgassystemet, för stort rör så svalnar avgaserna och stannar upp, för trångt så blir de en flaskhals. Så länge du har rätt diameter på röret i förhållande till storleken/värmen på avgaserna så kommer bilen att funka optimalt.

det låter ju som en bra förklaring. så me andra ord så går en bil bättre helt utan avgasrör då?

ja, i teorin, men avgaserna måste ju ta vägen nånstans ur motor utrymmet också. Vet att på 2-taktare där kompressionen från avgassystemen är viktigt så kan man justera vid vilket varvtal toppeffekten kommer vid genom att ha kortare eller längre avgasrör.

Om de är så på 4-taktare också så kommer ju bilen att få effekten senare (utan avgassystem), men detta vet ja dock inget om.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (28 november 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

344 Inlägg
28 november 2008
#24
patrikhornfeldt skrev:
sunkmaster skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Väljer att citera caromania från en annan tråd. Hoppas de är lugnt!


Ta en header på en v8 t.ex. Idén med dem är att avgaserna ska hjälpa till att dra ut varandra. Samma gäller fortfarande i resten av avgassystemet, för stort rör så svalnar avgaserna och stannar upp, för trångt så blir de en flaskhals. Så länge du har rätt diameter på röret i förhållande till storleken/värmen på avgaserna så kommer bilen att funka optimalt.

det låter ju som en bra förklaring. så me andra ord så går en bil bättre helt utan avgasrör då?

ja, i teorin, men avgaserna måste ju ta vägen nånstans ur motor utrymmet också. Vet att på 2-taktare där kompressionen från avgassystemen är viktigt så kan man justera vid vilket varvtal toppeffekten kommer vid genom att ha kortare eller längre avgasrör.

Om de är så på 4-taktare också så kommer ju bilen att få effekten senare, men detta vet ja dock inget om.

jo det e klart. det går ju inte köra utan avgasrör för det både brötar och flyger eld där ur. men när jag hade moppe så tappa jag min ljuddämpare. då gick den verkligen as dåligt. trodde det gällde samma sak på bilar


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
29 november 2008
#25
sunkmaster skrev:
patrikhornfeldt skrev:
sunkmaster skrev:
det låter ju som en bra förklaring. så me andra ord så går en bil bättre helt utan avgasrör då?

ja, i teorin, men avgaserna måste ju ta vägen nånstans ur motor utrymmet också. Vet att på 2-taktare där kompressionen från avgassystemen är viktigt så kan man justera vid vilket varvtal toppeffekten kommer vid genom att ha kortare eller längre avgasrör.

Om de är så på 4-taktare också så kommer ju bilen att få effekten senare, men detta vet ja dock inget om.

jo det e klart. det går ju inte köra utan avgasrör för det både brötar och flyger eld där ur. men när jag hade moppe så tappa jag min ljuddämpare. då gick den verkligen as dåligt. trodde det gällde samma sak på bilar

Nej, anledningen är att den gick dåligt var för att de krävdes mera varv för att den skulle orka köra.

EDIT: Eller nej ska ja inte säga då ja inte egentligen vet, vad ja menade med mitt tidigare inlägg var att om de är detsamma på 4 taktare så krävs mera varv för att den ska orka.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (29 november 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök