3524
Sök

weber + extraktor + sugrör

25 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#1
Har i min gula Duett som jag precis köpt en weber 36/36 med extraktorgrenrör. motorn är b18, vet inget om kam, topp osv. Det enda jag vet är att Duett´s orginal sugrörsgrova avgassystem sitter monterat direkt efter extraktorröret. Blir skillnaden STOR om jag monterar 2,5 tum jämfört med det som e nu ? tongue


25 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#2
E de INGEN som vill ge ett utlåtande !?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 november 2008
#3
Det vettefan om de blir STOR skillnad, men de lär nog märkas lite granna iaf.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

25 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#4
Kanske inte värt det mecket just nu då iaf . . . .


761 Inlägg
27 november 2008
#5
Kasken skrev:
Har i min gula Duett som jag precis köpt en weber 36/36 med extraktorgrenrör. motorn är b18, vet inget om kam, topp osv. Det enda jag vet är att Duett´s orginal sugrörsgrova avgassystem sitter monterat direkt efter extraktorröret. Blir skillnaden STOR om jag monterar 2,5 tum jämfört med det som e nu ? tongue

Skillnad på ljud och därmed psykologiska hk kan du nog räkna med, men uppmätta hk är förmodligen något mindre då mottrycket ändras vida mot vad motor är designad för. Lägre vrid på låg varv är att vänta och kanske något mer varvvillig men antar att det är en massa andra grejer i motorn som begränsar vad som är rekomdenderat att varva ändå:p

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

114 Inlägg
27 november 2008
#6
Iom att någon har skuvat på extraktor och 36/36 så borde det ju iaf vara planad topp och annan kam i den. Om det är det så är det klart att den blir strypt om det sitter ett "sugrör" efter grenröret. Bygg på 2" med en burk längst bak så blir det nog bra.. Lycka till..


25 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#7
Hmmm . . . man kanske ska prova ändå då . . . . .


SKÅNING
1 215 Inlägg
27 november 2008
#8
TWR skrev:
Iom att någon har skuvat på extraktor och 36/36 så borde det ju iaf vara planad topp och annan kam i den. Om det är det så är det klart att den blir strypt om det sitter ett "sugrör" efter grenröret. Bygg på 2" med en burk längst bak så blir det nog bra.. Lycka till..

Kasken skrev:
Hmmm . . . man kanske ska prova ändå då . . . . .

tycker jag låter som en bra ide, låt den andas

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

344 Inlägg
28 november 2008
#9
men det får ju inte bli att den andas allt för mycke. det ska ju ändå vara lite motstånd i en sugare annars går den ju bara sämre


344 Inlägg
28 november 2008
#10
en fråga bara. hur mycke drar den me weber 36? jag e lite sugen på att sätta det på min amazon men den går så billigt plus att den går rätt så bra så det kanske inte e värt att sätta dit. tänkte om det va stor skillnad i bränsleförbrukning?


25 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#11
sunkmaster skrev:
en fråga bara. hur mycke drar den me weber 36? jag e lite sugen på att sätta det på min amazon men den går så billigt plus att den går rätt så bra så det kanske inte e värt att sätta dit. tänkte om det va stor skillnad i bränsleförbrukning?

som de e nu så går min under litern vid normal körning, trots att ja har 4 växlat !


344 Inlägg
28 november 2008
#12
Kasken skrev:
sunkmaster skrev:
en fråga bara. hur mycke drar den me weber 36? jag e lite sugen på att sätta det på min amazon men den går så billigt plus att den går rätt så bra så det kanske inte e värt att sätta dit. tänkte om det va stor skillnad i bränsleförbrukning?

som de e nu så går min under litern vid normal körning, trots att ja har 4 växlat !

ja men det e ju bra. det gör min också. jag e riktigt nöjd me den faktiskt. jag lyckades ju hänga på en kompis 740 GLE på 130 hästar också smile så den går helt ok också. har du lyckats hänga på nån me din kanske?


Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2008
#13
sunkmaster skrev:
men det får ju inte bli att den andas allt för mycke. det ska ju ändå vara lite motstånd i en sugare annars går den ju bara sämre

Varför det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

979 Inlägg
28 november 2008
#14
De e inte alltid som ett 2,5" avgas ger effekt. Ibland mår en sugmotor bäst effekt genom att behålla org avgaset men att bara byta ut ljudämparna mot fullflödes dämpare. Min bil va kvick i starten med ett sånt avgas. Sen bytte jag mot 2,5" å då kom bilen vid 3000 rpm men va sedan kvick hela vägen upp. Samt att jag fick ett riktigt härligt ljud.

Hpc

344 Inlägg
28 november 2008
#15
caromania skrev:
sunkmaster skrev:
men det får ju inte bli att den andas allt för mycke. det ska ju ändå vara lite motstånd i en sugare annars går den ju bara sämre

Varför det?

det ska oftast vara ett visst motstånd i avgassystem för att bilen ska gå bäst om det e en sugare då. varför det e så har jag lite halvdålig koll på finns säkert nån som vet det mycke bättre


Forummoderator
9 299 Inlägg
28 november 2008
#16
sunkmaster skrev:
caromania skrev:
sunkmaster skrev:
men det får ju inte bli att den andas allt för mycke. det ska ju ändå vara lite motstånd i en sugare annars går den ju bara sämre

Varför det?

det ska oftast vara ett visst motstånd i avgassystem för att bilen ska gå bäst om det e en sugare då. varför det e så har jag lite halvdålig koll på finns säkert nån som vet det mycke bättre

Jo jag vet att det går rykten på stan om motstånd och sugisar. Jag har en tråkig nyhet. Det är skitsnack. Det ska INTE vara något motstånd alls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

25 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
#17
Ehhh . . . . väldigt blandade svar . . . . vad gäller EGENTLIGEN !?


344 Inlägg
28 november 2008
#18
caromania skrev:
sunkmaster skrev:
caromania skrev:

Varför det?

det ska oftast vara ett visst motstånd i avgassystem för att bilen ska gå bäst om det e en sugare då. varför det e så har jag lite halvdålig koll på finns säkert nån som vet det mycke bättre

Jo jag vet att det går rykten på stan om motstånd och sugisar. Jag har en tråkig nyhet. Det är skitsnack. Det ska INTE vara något motstånd alls.

så du menar då att om man tar bort avgasröret och grenröret så går bilen bättre?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 november 2008
#19
Väljer att citera caromania från en annan tråd. Hoppas de är lugnt!

"Det handlar bara om att bibehålla gashastigheten så avgaserna kommer ut utan att stanna upp."

Ta en header på en v8 t.ex. Idén med dem är att avgaserna ska hjälpa till att dra ut varandra. Samma gäller fortfarande i resten av avgassystemet, för stort rör så svalnar avgaserna och stannar upp, för trångt så blir de en flaskhals. Så länge du har rätt diameter på röret i förhållande till storleken/värmen på avgaserna så kommer bilen att funka optimalt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

264 Inlägg
28 november 2008
#20
Kasken skrev:
Ehhh . . . . väldigt blandade svar . . . . vad gäller EGENTLIGEN !?

bygg ett avgassystem med samma mått som sista röret på extraktorn om du har 4-2-1 rör, de borde ju va ganska lagom om man tänker efter rolltongue och 2 fullflödes så blir de inte nån brölbuss av den. de skulle jag rekomendera



Sök