2189
Sök

Köpråd: Volvo S40

28 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#1
Har suttit och tittat runt en hel del på blocket efter en ny bil eftersom att min andra fick för sig att tugga av kamremmen och slå sönder ett par ventiler. Så nu sitter jag och tittar på en Volvo S40 2.0 140hk 4D -98 men problemet är att jag har aldrig ägt en volvo S40 och heller aldrig kört en så nu vänder jag mig till er som äger en denna bil och kan något! Är detta en bra bil ? har hört att den drar mycket bensin för sin storlek och att den är svår som fan att meka i ?

Uppskattar alla svar jag kan få


There is no replacement for displacement
630 Inlägg
29 november 2008
#2
Hej.
Det är överlag en bra bil, dock hade jag om jag var du satsat på en något nyare årsmodell samt en bil med turbomotor. Gillar du att gasa är det en t4 du skall ha annars är det 2,0T som gäller. Min 2,0T som nu bör ligga runt 250hk GÅR att köra på 0,8l milen, men då är det extremt lungn körning som gäller.
Svårt att meka i beror lite på vad man jämför med, jämfört med en 740 så är det ett som dag och natt, men överlag är det inte speciellt krångligt ändå.
Men som sagt satsa på en fas2 dvs efter 2001, en trevligare bil på alla sätt utom om du skall trimma, men antar att du inte skall det i och med att du tittar på en 2,0a. Dock skall sägas att jag inte haft några direkta problem med min 99a heller.
Kolla efter rost i skärmkanterna, trösklarna och runt grillen, det börjar ju ändå bli rätt gamla bilar nu:)
Senast redigerat av R_fused (29 november 2008)


28 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#3
ok tack så mycket för ditt svar det ger mig lite mer att tänka på. Men jag som aldrig skruvat i en bil i princip måste jag lämna in den eller kan man åka till biltema och köpa Heyns ( vet att stavning är sämst men så länge du fattar vad jag menar ) guide bok och lyckas fixa dom mindre felen själv ?


There is no replacement for displacement
630 Inlägg
29 november 2008
#4
RiFTER skrev:
ok tack så mycket för ditt svar det ger mig lite mer att tänka på. Men jag som aldrig skruvat i en bil i princip måste jag lämna in den eller kan man åka till biltema och köpa Heyns ( vet att stavning är sämst men så länge du fattar vad jag menar ) guide bok och lyckas fixa dom mindre felen själv ?

Det beror på vad du skall göra och hur intresserad du är. För tre år sen när jag köpte min s40 kunde jag inte ett smack om bilar. Men nu skulle det till rätt mycket innan jag lämnar in den till en verkstad. Ska dock säga att jag haft en del hjälp av farsan som körde rally för längesen.


Prisjägare
238 Inlägg
29 november 2008
#5
Har inte behövt göra något speciellt på min s40. Annars kan man nog få rätt mycket hjälp på diverse forum.

Bränsleförbrukningen beror mycket på personen som kör. Jag kan köra så brutalt jag bara kan, och drar ändå mindre bensin än när min kusin "tar en vanlig runda". Vet inte om han slänger i femmans växel direkt och accar sen eller vad han gör, men håll i tanken blir det iaf sad

En senare modell är absolut att föredra, har för mig att de rättade till väldigt mycket mellan fas I och II. Det är inte heller helt fel att välja en med lite större motor.

Något jag tycker att du ska ha i åtanke är att två olika slitna bilar gör en enorm skillnad i det här fallet. Har kört x40 som har varit pest, och så kör (och äger) jag en som är helt okej. Noterbart även att en rejält sliten variant med större motor lätt känns som en slö gammal tröska medan en fräsh mindre motor kan kännas som en modern tröska. Med turbo-variant kommer du nog upp till modern traktor wink

Ps. Om du har oflyt så råkar du ut för någon som har skitäcklig växellåda, testa några bilar innan du drar förhastade slutsatser där..

Lycka till!

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 november 2008
#6
Ska du köpa en s40 så är de nån av turbomodellerna du ska ha...2.0t skulle jag tippa dricker nästan mindre soppa än 2.0 sugmotorn...kvaliten är bättre på turbobilarna... 2.0t går vid långkörning att få ner under 0.7 i förbrukning..

Annars är s40 rostvänliga så detta ska kollas över bromsrör..skärmar osv..
så länge du köper en turbo behöver du inte bry dig om mer än så...

är de sugmotorerna är de allt från motor å växelåda till styrenheter å annat jävelskap som är dåligt..


28 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#7
Tack för alla svar nu känns det dock inte som om jag vill ha en Volvo S40 2.0 eftersom att turrbon verkar så mycket bättre men de ligger utanför min prisgräns som ligger på 20 000. Det är detta som är så svårt för mig alla bilar jag tittar på har en bättre modell som ligger precis utanför min prisgräns medans den gammla modellen ligger innanför =/


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 november 2008
#8
RiFTER skrev:
Tack för alla svar nu känns det dock inte som om jag vill ha en Volvo S40 2.0 eftersom att turrbon verkar så mycket bättre men de ligger utanför min prisgräns som ligger på 20 000. Det är detta som är så svårt för mig alla bilar jag tittar på har en bättre modell som ligger precis utanför min prisgräns medans den gammla modellen ligger innanför =/

Kanske är värt å vänta lite till med å köpa bil då ?

jag är nöjd med min...drar lite...billig försäkring...560 spänn per månad helförsäkrat.. billigare än så blir de nog inte



Sök