3384
Sök

mb 300 320

43 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Hej jag är en stor beundrare av 300 serien 80-90 är det någon som har en merca 300- 320 o avsätt motor, funderar på o köpa en 24v 93 el nyare. vill därför höra med er som har en hur dem är? ligger dem fint på vägen? känsliga för vind? hur mycket bensin slukar de? vad kostar servis? vill höra allt så ordet e fritt:)

1 570 Inlägg
29 november 2008
Serien är ju w124 och gjordes i mängder av varianter mellan 1985-1996.

Suverän väghållning om man vill ha en bil som trycks allt stadigare mot vägen ju snabbare man kör smile De har mer karaktär av lok som vill gå snabbt och tungt rakt fram än vara rörliga och sportiga men därmed tycker jag inte de är klumpiga bilar på något vis. De känns tunga och fina och är något helt annat än en vinglig framhjulsdriven bil som bara blir nervös i ratten i 150. Sen är ju komforten bra, de går rätt tyst och har sköna stolar. Det är vad jag tycker.

Det som blir slitet med åren är bussningar, speciellt i bakvagn, och stötdämpning som gör bilen instabil på motorvägen (mer vindkänslig) och svampig. Byte av bakvagnsbussningar är komplicerat och kostar en del men klart värt det om bilen är frisk i övrigt, den blir som ny att köra. Man kan ju även se upp med slitna kamaxlar och ventillyftare när milen börjar bli höga. Automat skulle jag föredra i 124orna med sexor. Se bara till att sköta oljebyten. Sen kan det anas lite svagt ylande ljud i bakaxeln ibland om de gått långt. Det är ett typfel och så gott som alla får det förr eller senare och det är ingen katastrof, bara att köra och hälla i ny olja.

Kvalitetsmässigt känns de mycket bättre i val av material än många nya bilar. Gediget och genomarbetat. De rostar väl egentligen inte mer än andra bilar från den tiden men se upp med det ändå, börja rostskydda och vaxa och sånt på en gång smile

Min raka sexa med 12v drar dryga litern blandat men kan stiga dramatiskt om man gasar lite smile

här är en suverän sida om man vill titta på siffror.
http://www.mercefreaken.com/

sveriges samlade mb expertis smile
www.mbsca.com/forum

Har ingen aning om vad servicen kostar, jag gör allt sånt själv.
Senast redigerat av henrikh (29 november 2008)

43 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
tack så jätte mycket!!!! ska försöka hitta en o provköra gillar kurviga vägar så hoppas att jag inte blir besviken hade tänkt mig en sänkning på den. 
ska man bara hitta en som faller i smak. vill ha en som gått max 16000mil o mörklackad  e ganska kräsen på skick så de blir väl en utmaning.

1 570 Inlägg
30 november 2008
Du har inte funderat på en 300 coupé då?? smile Eltaklucka tycker jag inte sitter i vägen heller, suveränt på sommaren smile

43 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
jo cupé är presis va de ska va skulle kanske skrivit det...

43 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
vilka motor alternativ finns det??

341 Inlägg
30 november 2008
En 300 CE-24 är det roligaste alternativet. Jag hade en sportline med manuell låda, dvs ettan nedåt. Otroligt kul bil, som jag fortfarande saknar.

1992 var sista året med raka sexan på tre liter dvs 220 hk. 12 ventilaren gav 180 hk. Från -93 och uppåt heter de E-klass och har V6an istället.

Mitt val är den raka sexan i alla väder.. Undebart ljud. smile

43 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
v6 har den också 220 hk varför bytte de till v6 drar den mindre eller har den andra fördelar??

1 570 Inlägg
30 november 2008
Mercedes körde bara med raka sexor i 124orna. 320e 24v är rak med 220hk.
http://mercefreaken.com/modellene/124/e320.htm
Senast redigerat av henrikh (30 november 2008)

43 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
vad e skilnaden på 230 - 300 -  320 e det bara motor 230 e väl med en fyra??

43 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
har hittat http://www.mercefreaken.com/ o det handlar om cyl o ventiler värstingen e rak  6a med 24v minstingen rak 4 med 8v

Sök