Serien är ju w124 och gjordes i mängder av varianter mellan 1985-1996.
Suverän väghållning om man vill ha en bil som trycks allt stadigare mot vägen ju snabbare man kör
De har mer karaktär av lok som vill gå snabbt och tungt rakt fram än vara rörliga och sportiga men därmed tycker jag inte de är klumpiga bilar på något vis. De känns tunga och fina och är något helt annat än en vinglig framhjulsdriven bil som bara blir nervös i ratten i 150. Sen är ju komforten bra, de går rätt tyst och har sköna stolar. Det är vad jag tycker.
Det som blir slitet med åren är bussningar, speciellt i bakvagn, och stötdämpning som gör bilen instabil på motorvägen (mer vindkänslig) och svampig. Byte av bakvagnsbussningar är komplicerat och kostar en del men klart värt det om bilen är frisk i övrigt, den blir som ny att köra. Man kan ju även se upp med slitna kamaxlar och ventillyftare när milen börjar bli höga. Automat skulle jag föredra i 124orna med sexor. Se bara till att sköta oljebyten. Sen kan det anas lite svagt ylande ljud i bakaxeln ibland om de gått långt. Det är ett typfel och så gott som alla får det förr eller senare och det är ingen katastrof, bara att köra och hälla i ny olja.
Kvalitetsmässigt känns de mycket bättre i val av material än många nya bilar. Gediget och genomarbetat. De rostar väl egentligen inte mer än andra bilar från den tiden men se upp med det ändå, börja rostskydda och vaxa och sånt på en gång
Min raka sexa med 12v drar dryga litern blandat men kan stiga dramatiskt om man gasar lite
här är en suverän sida om man vill titta på siffror.
http://www.mercefreaken.com/sveriges samlade mb expertis
www.mbsca.com/forumHar ingen aning om vad servicen kostar, jag gör allt sånt själv.