3264
Sök

För mycket ström till Bensin relät Volvo 740

16 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare , har ett väldigt stort problem enligt mig , mitt pump relä går hela tiden kan åka max nån mil innan relät blir för varmt och lägger av,  funderar på om det kommer för mycket ström till just relät ? neutral
Hur fan ska ja göra för att få ordning på skiten ?!?!?!

Egenföretagare
999 Inlägg
1 december 2008
#2
Det kan inte komma för mycket ström till ett relä, det är i så fall om själva reläet eller bränslepumpen drar för mycket ström.


16 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#3
weeeman skrev:
Det kan inte komma för mycket ström till ett relä, det är i så fall om själva reläet eller bränslepumpen drar för mycket ström.

Så om bränslepumpen får för mycket ström så bränns pump relät ?

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 december 2008
#4
Hmm jag tippar på att under relät så har du en skön kortis tongue vänd på säkrings dosan och kolla så att de inte hänger ut tåtar och dylikt..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

16 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#5
XeptiQ skrev:
Hmm jag tippar på att under relät så har du en skön kortis tongue vänd på säkrings dosan och kolla så att de inte hänger ut tåtar och dylikt..

Har gjort det , har rivit ut hela jäv*a lådan med alla kablar , har inte hittat ett enda brott där under hmm

16 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#6
Smedhult skrev:
byt relä, hjälper inte de, mät bränslepumpen under tiden bilen är igång, se om de stämmer med va de ska vara

Får prova det , tänker inte byta någe mer relä, har bytt 3 st pump relä'n redan , så det tänker ja inte göra

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 december 2008
#7
sjoo019 skrev:
XeptiQ skrev:
Hmm jag tippar på att under relät så har du en skön kortis tongue vänd på säkrings dosan och kolla så att de inte hänger ut tåtar och dylikt..

Har gjort det , har rivit ut hela jäv*a lådan med alla kablar , har inte hittat ett enda brott där under hmm

hmm okej, men då lutar de mer att du har någon kabel som kan ha blivit skadad vid någon av pumparna.. troligtvis den under förarsätet. för filter och pump där under får mega mycket stryk av skit och salt å bråte.. men är felet där så gör dig själv en tjänst.. dra fram pump och filter till motorummet för att slippa salt och skräp. har jag gjort iaf.. lättare att byta filter och pump då.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Volvo-Beroende
289 Inlägg
1 december 2008
#8
Inte så att pumpen går tungt då?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 december 2008
#9
WolfZap skrev:
Inte så att pumpen går tungt då?

hmm de hade han nog lagt märke till om den gör.. ryckig tomgång kan förekomma osv.. när min pump cpa sig ordentligt så dunkade typ i plåten under bilen ^^ hehe sen la den bara av ahha
Senast redigerat av XeptiQ (1 december 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

16 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#10
XeptiQ skrev:
WolfZap skrev:
Inte så att pumpen går tungt då?

hmm de hade han nog lagt märke till om den gör.. ryckig tomgång kan förekomma osv.. när min pump cpa sig ordentligt så dunkade typ i plåten under bilen ^^ hehe sen la den bara av ahha

Pumpen är hel , bytte den helt i onödan^^ . var ju relät som strula men tänkte inte ja på så köpte ny pump mad lagom kul

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 december 2008
#11
sjoo019 skrev:
XeptiQ skrev:
WolfZap skrev:
Inte så att pumpen går tungt då?

hmm de hade han nog lagt märke till om den gör.. ryckig tomgång kan förekomma osv.. när min pump cpa sig ordentligt så dunkade typ i plåten under bilen ^^ hehe sen la den bara av ahha

Pumpen är hel , bytte den helt i onödan^^ . var ju relät som strula men tänkte inte ja på så köpte ny pump mad lagom kul

ah okej. men du kikade på kablarna vid pump under bytet ? så de såg fräscha ut osv ? inga skadade kablar?
annars vet jag inte alls. är helt slut på ideer vad de kan vara som bråkar med dig ^^ Tror de kan vara kärlek till bilen hehe big_smile
Senast redigerat av XeptiQ (1 december 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 december 2008
#12
Det är inte så att det är glappt i styrströmmen? Om ett relä ligger och slår till och från hela tiden så blir det varm.
Glappkontakt KAN ge samma effekt som för hög ström/spänning efter som det blir såna spänningsskillnader precis vid till/frånslag.

Lagade en bil där styrdonet brunnit och relät var svart innuti men fungerade. Allt detta pga ett kabelbrott. Visserligen inte en volvo men det KAN vara felet...


16 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#13
bumpe skrev:
Det är inte så att det är glappt i styrströmmen? Om ett relä ligger och slår till och från hela tiden så blir det varm.
Glappkontakt KAN ge samma effekt som för hög ström/spänning efter som det blir såna spänningsskillnader precis vid till/frånslag.

Lagade en bil där styrdonet brunnit och relät var svart innuti men fungerade. Allt detta pga ett kabelbrott. Visserligen inte en volvo men det KAN vara felet...

Det är mycket möjligt, ska åka till skroten och köpa ny "konsol" med säkring och relä , tror min har gjort sitt !hmm

16 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
#14
XeptiQ skrev:
sjoo019 skrev:
XeptiQ skrev:

hmm de hade han nog lagt märke till om den gör.. ryckig tomgång kan förekomma osv.. när min pump cpa sig ordentligt så dunkade typ i plåten under bilen ^^ hehe sen la den bara av ahha

Pumpen är hel , bytte den helt i onödan^^ . var ju relät som strula men tänkte inte ja på så köpte ny pump mad lagom kul

ah okej. men du kikade på kablarna vid pump under bytet ? så de såg fräscha ut osv ? inga skadade kablar?
annars vet jag inte alls. är helt slut på ideer vad de kan vara som bråkar med dig ^^ Tror de kan vara kärlek till bilen hehe big_smile

Åhh nej kärlek har han fått så det står härliga till , har varit min fru de senaste året och aldrig krånglat, sen nu på slutet när ja hittat en ny kärlek ( utöver bilen ) så har han börjat krånglat hmm

Whatever :)
1 652 Inlägg
1 december 2008
#15
sjoo019 skrev:
XeptiQ skrev:
sjoo019 skrev:

Pumpen är hel , bytte den helt i onödan^^ . var ju relät som strula men tänkte inte ja på så köpte ny pump mad lagom kul

ah okej. men du kikade på kablarna vid pump under bytet ? så de såg fräscha ut osv ? inga skadade kablar?
annars vet jag inte alls. är helt slut på ideer vad de kan vara som bråkar med dig ^^ Tror de kan vara kärlek till bilen hehe big_smile

Åhh nej kärlek har han fått så det står härliga till , har varit min fru de senaste året och aldrig krånglat, sen nu på slutet när ja hittat en ny kärlek ( utöver bilen ) så har han börjat krånglat hmm

Ah, DÄR har du de... svartsjuka ( skämt åt sido ) ^^ ja du jag har själv funderat nu under kvällen och även fråga far min om ditt problem och han säger som jag säger till dig nu kan vara vad som helst om du har testat ny pump, 3 st relän, kablar och dylikt är okej.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök