3135
Sök

saab 9-3 turbo med maptun

135 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
hejsan!

har en 9-3 T7 185hk -01

bilen är org. men har på jobbet en bil som hade en maptun steg 1 styrenhet i sig.  Förtillfället ligger den på min bänk. Har varit i kontakt med maptun och dom säger att man måste gifta in den, vilket man förstod sedan innan. Startspärren antar jag dom menar att man måste komma förbi.

Problemet är att vi har tech 2 på jobbet men själv har jag ingen utbildning på den, men saken är den att ledningen säger att man inte får använda den till styrenheter med trim. Då brinner tech2 an upp enligt Saab själva. Stämmer detta? kanske är skillnad om det är chip eller program trimmad?

Svårt att gifta in den? Vad säger saab verkstaden om man kommer dit med bilen och vill trycka i den nya styrenheten? Kostnad?

Enheten är dessutom installerad 2007-10/05. Maptun påstår att det kom en uppgradering i sommras som är mkt bättre, skillnad?

hur bör jag göra tycker ni? Förslag!

2 164 Inlägg
1 december 2008
Nu skojar nog grabbarna med dig ganska rejält.
Visst finns de skillnad orginal och en trim box men brinner upp gör de inte.
Är de ett steg 1 till en trionic 7 med samma hårdvara som din bil?

MVH

F

135 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Jag tror det är mest för skrämsel propaganda att vi inte får använda den till trimmade privat bilar, jobbar på en bil demontering där den användas för info om bilarna. Uppgiften om att tech2an ska ta stryk har jag själv dessutom hört från saabs support i trollhättan. Vart kommer dessa "rykten" då ifrån? Jag säger inte att jag inte tror er, defenetivt inte. Men vad säger saab verkstaden om nu skulle göra det där, med tanke på att ví inte för göra det? Dom bryr sig inte? Ingen som vet vad det kan kosta?

Ja alltså styrenenheten kommer från en identiskt maskin. skulle detta vara några komplikationer att flytta över enheten och gifta in den i min?

2 164 Inlägg
2 december 2008
Är de från en Trionic 7 motor är de bara att gifta in den som vilken motorstyrdon som helst.
Skulle snarare säga att från mindre kända saab trimmare ska man akta sig.
Men maptun är ingen fara alls.
Tror dom från trollhättan har fått in dåligt trimmade bilar som kan ge dom mest konstiga symptom efter som kan förstöra men de är inte vanligt.
Håller man sig till Maptun eller Nordic är de ingen fara alls.

MVH

F

Sök