2428
Sök

Turbokonvertering

SRF Performance
188 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#1
Hej smile

Nu vill jag få ordning på det här med turbokonvertering. Börjar bli less på att leta efter massa länkar där man måste leta info om turbokonvertering i allmänhet. Skulle bli VÄLDIGT glad om någon skulle kunna kopiera in eller lägga in en BRA länk om turbokonvertering här i forumet.

Det är ingen VÄRSTINGKONVERTERING som är på G. Vill inte byta för mkt på bilen. Men har räknat med bromsar, koppling mm... Men vad behövs för själva konverteringen?

Det är min Mazda 323 1.6 -89 och en Opel Omega 3000GT -?87? som ska konverteras.

Gärna lite extra tips från er som har turbokonverterat smile Vad ska jag tänka på. Allt!

Som sagt, inga JÄTTESTORA turbos ska på. Vill bara ha lite mer fart på dom. 50+hk extra räcker. Men men..

Skicka eller skriv va ni vill smile Bara jag kan komma igång snart smile Har hjälp av andra bilmekaniker med projekten. Men skulle vilja läsa på lite så jag vet va de e jag ger mej in på smile

Hoppas verkligen ni kan hjälpa mej smile

Tack på förhand.
Senast redigerat av Zazze (4 december 2008)

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

3 714 Inlägg
4 december 2008
#2

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
4 december 2008
#3
Ska du bonnkonvertera så har jag ett recept som jag har erfarenhet av från en toyota starlet.

1. Kompsänkning.
2. Mer soppa.

Kompsänkning genomfördels med svarvning av kolvar. Tror vi tog 1mm ungefär. Återanvände de gamla kolvringarna, samt ram/vevlager. Vi tänkte köra med enbart dubbla toppackningar först, men sen skulle ändå en kolv bytas.
Soppan löses med större (läs: fel) spridare från en saab 900 turbo från mitten av 80talet.
Sen lite slangar. Vi körde utan intercooler.
Pytteliten turbo, från äldre volvo eller om det var en audi.
Ingen laddtrycksstyrning, fick gå på 0,4 bar uppskruvat grundladd (uppmätt med tryckklocka på cykelpump)

Den rullar fortfarande efter 400 mil.


Varning: Detta är absolut INTE idiotsäkert. Vi kör utan bredbandslambda (har inte ens smalbandlambda), så afr har vi ingen aning om. Inte heller egt, egentligt laddtryck eller temperatur.
Senast redigerat av charlz (4 december 2008)



Sök