Lite fakta tagit från etanol.nu testerna gorda av statens provningsanstalt i Borås
Statens Provninsanstalt har gjort om "våra" försök under kontrollerade formen och kommit fram till samma slutsatser vilka man kan läsa i SPI's relommendationer för handtering av E85
http://spi.se/fprw/files/Etanol85_web2.pdf Citat:
Eftersom en diskussion om riskerna med Etanol E85 i cisterner i jämförelse med bensin har förekommit, har ett test av möjligt antändnings- och explosionsförlopp genomförts i SPIs regi av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. En 6 m3 cistern grävdes ned på det sätt den normalt föreligger i en bensinstationslokalisering och fylldes med 1.2 m3 Etanol E85. Efter temperering under två veckor gjordes försök att tända gasblandningen ovanför drivmedlet dels i påfyllningsrörets mynning, dels inne i cisternen. Som antändningsmekanism användes tändstift och vid varje tändförsök genererade detta 15-20 gnistor.
Temperaturen hos vätskan/gasen var vid försökets genomförande 10,5°C. Vid sam- manlagt 7 tändförsök i påfyllningsrörets mynning noterades vid ett tillfälle en tydlig puff och en flamma var under ett ögonblick synlig i mynningen på röret. Vid ytterligare två tillfällen kunde svaga puffar noteras (utan flamma) och temperaturinstrumentet gav ett mindre utslag. I övriga försök misslyckades tändning helt.
Försöken att tända gasblandningen nere i tanken misslyckades helt. I de inledande försöken indikerades en ”kolvätehalt” i gasen som sannolikt låg strax över explosionsområdets övre gräns. Instrumentet var kalibrerat för propan varför ingen direktvisning av kolväteinnehållet kunde erhållas vid försökstillfället. Genom luftin- blåsning sänktes halten i två försöksomgångar stegvis ned till knappt hälften av ursprungshalten men ingen antändning kunde noteras i något fall. I en sista försöksomgång höjdes halten åter till drygt hälften av den ursprungliga – fortfarande utan att antändning kunde erhållas.
Målsättningen med försöket var i första hand att praktiskt se effekterna av ett antändnings- och explosionsförlopp i en cistern vid en bensinstation. Det något överraskande resultatet att antändning med åtföljande deflagration eller explosion inte kunder erhållas – åtminstone vid dessa temperaturer – gör att ytterligare klarläggande angående explosionsområden, m m krävs innan några rekommendationer kan ges. Sådana försök planeras, som nämnts, av Vägverket m fl .
För att jämföra brandegenskaperna hos Etanol E85 jämfört med bensin har SP på uppdrag av SPI utfört en provning där en mindre spillbrand simulerats. Provningen omfattade ett fribrinnande försök med Etanol E85 och bensin i ett cirkulärt kärl på 1.73 m2 som fylldes med 60 liter bränsle.
Resultaten från provningarna visar att ett spill av Etanol E85 i spilltråget vid en tank- plats utgör ett mindre hot än bensin. Både effektutvecklingen och värmestrålningen mot omgivningen är lägre och rökproduktionen är avsevärt lägre. Den lägre avbrin- ningshastigheten för Etanol E85 gör dock att varaktigheten för en brand i en given mängd bränsle kommer att bli längre. Det bör också noteras att vid släckning av Etanol E85 med skum kräver detta tillgång till en alkoholbeständig kvalitet. En visuell observation gjordes också genom att jämföra brand i ren etanol och Etanol E85 i mindre kärl. Båda bränslena ger en tydligt synlig gul låga.
I rapporten visas också bilder på hur etanolen brinner med mindre rök och mindre flammor och mätningar av hur hettan vid etanolbranden är mindre.
/Aryan