3610
Sök

Etanol .. Sant eller Falskt ?

Labborant
307 Inlägg
20 november 2008
#141
torpis skrev:
Revotech skrev:
Är det sant eller falskt att etanol torkar ut bränsle slangar i gummi?

är bränsleslang i gummi?  förefaller mer sannolikt att dem är i EPDM.

vad har du fått ifrån att det torkar ut?  fuskåkarna som höjer bränsletrycket till 5bar och sen blir förvånade över att 25år gammla slangar i 745:an inte höll?

Haha precis min tanke, man ser de ju framför sig, bönderna undrar va fan som hänt... "Hmm, de måste va etanolen"

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 november 2008
#142
s12 skrev:
tjena Revotech jag har ingen efarenhet eller kan så mycket om etanol , men jag skulle vilja lära mig hur de funkar

Tyvärr är det svårt att hitta rätt information.  Du vet inte vem som hört nått av kompisens polare eller vem som verkligen kan.

bara för det står på etanol.nu behöver det inte vara sant tyvärr.

Om du vill lära dig så är det bara att börja läsa på i ena änden och sammla ihop precis allt du hittar. Tillslut finner du en röd tråd och kan börja solla bland alla teorier.

Att prova sig fram kan bli dyrt, även om vissa påstår motsatsen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 november 2008
#143
torpis skrev:
s12 skrev:
tjena Revotech jag har ingen efarenhet eller kan så mycket om etanol , men jag skulle vilja lära mig hur de funkar

Tyvärr är det svårt att hitta rätt information.  Du vet inte vem som hört nått av kompisens polare eller vem som verkligen kan.

bara för det står på etanol.nu behöver det inte vara sant tyvärr.

Om du vill lära dig så är det bara att börja läsa på i ena änden och sammla ihop precis allt du hittar. Tillslut finner du en röd tråd och kan börja solla bland alla teorier.

Att prova sig fram kan bli dyrt, även om vissa påstår motsatsen.

Bra avslut på tråden tycker jag...!

blacken
20 november 2008
#144
danzor skrev:
visst kan slangarna säkert spricka om man har otur men gummi är inte den dyraste råvaran på denna jord!

Har du någon gång tjackat kådisar? det är inte mycket gummi per krona som man får där inte..tongue

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 november 2008
#145
torpis skrev:
s12 skrev:
tjena Revotech jag har ingen efarenhet eller kan så mycket om etanol , men jag skulle vilja lära mig hur de funkar

Tyvärr är det svårt att hitta rätt information.  Du vet inte vem som hört nått av kompisens polare eller vem som verkligen kan.

bara för det står på etanol.nu behöver det inte vara sant tyvärr.

Om du vill lära dig så är det bara att börja läsa på i ena änden och sammla ihop precis allt du hittar. Tillslut finner du en röd tråd och kan börja solla bland alla teorier.

Att prova sig fram kan bli dyrt, även om vissa påstår motsatsen.

Och med detta låses tråden, tack.. Får huvudvärk av alla idiotinlägg... yikeswink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 893 Inlägg
20 november 2008
#146
UhrJr skrev:
Och med detta låses tråden, tack.. Får huvudvärk av alla idiotinlägg... yikeswink

Bara ta bort bevakning av tråden. wink
Det är precis vad jag skall göra nu. Står alla fritt, varför låsa/tvinga det till ett slut, låt en ointressant eller tråkig tråd bara falla i glömska.

Garaget.org har inte blivit vad det är, genom att hindra folk från att komma till tals, även om en del inlägg kanske inte passat in så bra.
Kör ni på, jag hoppar av denna tråden nu!


674 Inlägg
20 november 2008
#147
Kristian_V skrev:
UhrJr skrev:
Och med detta låses tråden, tack.. Får huvudvärk av alla idiotinlägg... yikeswink

Bara ta bort bevakning av tråden. wink
Det är precis vad jag skall göra nu. Står alla fritt, varför låsa/tvinga det till ett slut, låt en ointressant eller tråkig tråd bara falla i glömska.

Garaget.org har inte blivit vad det är, genom att hindra folk från att komma till tals, även om en del inlägg kanske inte passat in så bra.
Kör ni på, jag hoppar av denna tråden nu!

Det är faktiskt sant!   Så jag gör som du!   go natt! big_smile

With great freedom comes great responsebility

leo_m83
3 december 2008
#148
Det är sant. Jag konverterade min 200sx till etanol. Bränsle slangen var uttårkad inom 6 månader. Fick byta slange. så det är SANT.

1 661 Inlägg
4 december 2008
#149
leo_m83 skrev:
Det är sant. Jag konverterade min 200sx till etanol. Bränsle slangen var uttårkad inom 6 månader. Fick byta slange. så det är SANT.

Och den slangen var ny då när du konverterade?

3 714 Inlägg
4 december 2008
#150
ja etanolen torkar ut slangarna

därför måste det vara slangar som tål etanol efterson det är aggresivare än vanlig 98 eller 95

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

5 089 Inlägg
4 december 2008
#151
bollen1986 skrev:
ja etanolen torkar ut slangarna

därför måste det vara slangar som tål etanol efterson det är aggresivare än vanlig 98 eller 95

Ni kanaske borde läsa igenom hela tråden.. alla slangar som används till bensin, tål etanol också...

\Lindgren

371 Inlägg
4 december 2008
#152
Kristian_V skrev:
Etanol äter hårdare i gummi.JA!
Etanol bilar har ett tätare service intervall pga att oljan skall bytas tätare, varför vet jag inte.
Skall man reg.bessiktiga bilen för etanol (Fullt möjligt idag) måste man visa papper på vilka material man använt för slangar, packningar m.m.

Håller med. och att det är tätare intervaller är bara för att e85 smiter lätare förbi kolvringar och blandar sig med oljan.
Samnt att ojlan blir lite rödaktig:)
E85 fräter lite lätt på gummi och har man otur så kan det lossna små bitar gummi och sätta sig för spridare och orsaka härdsmälta i ett förbränningsrum.
Eller ännu värre. slangen går av och du får en motorbrand.
Senast redigerat av need_4_boost (4 december 2008)


Mek
88 Inlägg
4 december 2008
#153
Lite fakta tagit från etanol.nu testerna gorda av statens provningsanstalt i Borås

Statens Provninsanstalt har gjort om "våra" försök under kontrollerade formen och kommit fram till samma slutsatser vilka man kan läsa i SPI's relommendationer för handtering av E85 http://spi.se/fprw/files/Etanol85_web2.pdf

Citat:
Eftersom en diskussion om riskerna med Etanol E85 i cisterner i jämförelse med bensin har förekommit, har ett test av möjligt antändnings- och explosionsförlopp genomförts i SPIs regi av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. En 6 m3 cistern grävdes ned på det sätt den normalt föreligger i en bensinstationslokalisering och fylldes med 1.2 m3 Etanol E85. Efter temperering under två veckor gjordes försök att tända gasblandningen ovanför drivmedlet dels i påfyllningsrörets mynning, dels inne i cisternen. Som antändningsmekanism användes tändstift och vid varje tändförsök genererade detta 15-20 gnistor.

Temperaturen hos vätskan/gasen var vid försökets genomförande 10,5°C. Vid sam- manlagt 7 tändförsök i påfyllningsrörets mynning noterades vid ett tillfälle en tydlig puff och en flamma var under ett ögonblick synlig i mynningen på röret. Vid ytterligare två tillfällen kunde svaga puffar noteras (utan flamma) och temperaturinstrumentet gav ett mindre utslag. I övriga försök misslyckades tändning helt.

Försöken att tända gasblandningen nere i tanken misslyckades helt. I de inledande försöken indikerades en ”kolvätehalt” i gasen som sannolikt låg strax över explosionsområdets övre gräns. Instrumentet var kalibrerat för propan varför ingen direktvisning av kolväteinnehållet kunde erhållas vid försökstillfället. Genom luftin- blåsning sänktes halten i två försöksomgångar stegvis ned till knappt hälften av ursprungshalten men ingen antändning kunde noteras i något fall. I en sista försöksomgång höjdes halten åter till drygt hälften av den ursprungliga – fortfarande utan att antändning kunde erhållas.

Målsättningen med försöket var i första hand att praktiskt se effekterna av ett antändnings- och explosionsförlopp i en cistern vid en bensinstation. Det något överraskande resultatet att antändning med åtföljande deflagration eller explosion inte kunder erhållas – åtminstone vid dessa temperaturer – gör att ytterligare klarläggande angående explosionsområden, m m krävs innan några rekommendationer kan ges. Sådana försök planeras, som nämnts, av Vägverket m fl .

För att jämföra brandegenskaperna hos Etanol E85 jämfört med bensin har SP på uppdrag av SPI utfört en provning där en mindre spillbrand simulerats. Provningen omfattade ett fribrinnande försök med Etanol E85 och bensin i ett cirkulärt kärl på 1.73 m2 som fylldes med 60 liter bränsle.

Resultaten från provningarna visar att ett spill av Etanol E85 i spilltråget vid en tank- plats utgör ett mindre hot än bensin. Både effektutvecklingen och värmestrålningen mot omgivningen är lägre och rökproduktionen är avsevärt lägre. Den lägre avbrin- ningshastigheten för Etanol E85 gör dock att varaktigheten för en brand i en given mängd bränsle kommer att bli längre. Det bör också noteras att vid släckning av Etanol E85 med skum kräver detta tillgång till en alkoholbeständig kvalitet. En visuell observation gjordes också genom att jämföra brand i ren etanol och Etanol E85 i mindre kärl. Båda bränslena ger en tydligt synlig gul låga. 


I rapporten visas också bilder på hur etanolen brinner med mindre rök och mindre flammor och mätningar av hur hettan vid etanolbranden är mindre.

/Aryan

Livet börjar vi 2 bars ladd

224 Inlägg
4 december 2008
#154
Hardjim skrev:
leo_m83 skrev:
Det är sant. Jag konverterade min 200sx till etanol. Bränsle slangen var uttårkad inom 6 månader. Fick byta slange. så det är SANT.

Och den slangen var ny då när du konverterade?

Min var helt ny iaf, men det tog ändå bara några månader sen var den kass.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

206 Inlägg
4 december 2008
#155
Nu e de så att det finns bränsle slangar som säljs än idag som inte tål 95okt ens ! Men det är ju så att det skadar inte att byta till nya slangar som e godkända och tesstade för just E85 .. Kostar inte många kronor att byta ut då det är gummi slang i bränsle ledningarnas ändar i motor rum samt i tanken!

För att E85 kyler bra samt tål aggresivare tändkurva/laddtryck har att göra med spritens vatten halt i
kylförmåga i samband med att oktan talet ligger på 104okt i e85 om jag inte mins helt fel

Vart lite rörigt där kanske



Sök