3475
Sök

Trim/prestandaförbättring- Celica -87

Ej Medlem
369 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#1
Är det någon som har nåt tips på hur jag kan trimma/prestandaförbättra min 2.0 l Celica motor av -87 års modell??lol
Ingen turbokonventering eller liknande bara! Jag är bara ute efter några fler hästar!
Motorn ska dock plockas ner i delar om det underlättar att höja prestandan

Helst så enkelt och så billigt som möjligt (motorokunnig & studerande)wink

Mvh Rydholm99
Senast redigerat av Rydholm99 (4 december 2008)

You haven't lived until you found something worth dying for!

587 Inlägg
4 december 2008
#2
enkelt o billigt brukar inte gå hand i hand med att trimma bilar.


Ej Medlem
369 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#3
einherjer skrev:
enkelt o billigt brukar inte gå hand i hand med att trimma bilar.

Nejnej men jag har inte lust att slänga ut 20k på en sådan gammal bil! Det måste ju finnas något sätt att höja prestandan en aning!

You haven't lived until you found something worth dying for!

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 december 2008
#4
hmm ja de finns masser att göra..

Slit ut all inredning ^^ reservhjulet.. extraktor.. mer raka rör..  alla böjjar dödar trycket ut..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

587 Inlägg
4 december 2008
#5
sportfilter o sportavgas - då får du väl nån hk extra o ett mer "rätt ljud"....

sen blir det väl bara dyrare o dyrare tyvärr


Supraman
2 300 Inlägg
4 december 2008
#6
På en så gammal kan man börja med att byta ut tändstift, tändkablar, byta olja, filter, bränslefilter.
Ofta e det så eftersatt på en så gammal bil så att det sitter några hästar där.
Sen kan du byta ut ljudämparna mot fullflödes, sen ett öppet märkesfilter med avskärmning och kalluftmatning.
Sen kommer man inte mkt längre om man inte vill lägga pengar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Ej Medlem
369 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#7
Stefan Varberg skrev:
På en så gammal kan man börja med att byta ut tändstift, tändkablar, byta olja, filter, bränslefilter.
Ofta e det så eftersatt på en så gammal bil så att det sitter några hästar där.
Sen kan du byta ut ljudämparna mot fullflödes, sen ett öppet märkesfilter med avskärmning och kalluftmatning.
Sen kommer man inte mkt längre om man inte vill lägga pengar.

Tack! Det är sådana tips jag behöver!big_smile Men om jag säger att jag har en budget på ca 10k! Hur långt kommer jag på det??
Senast redigerat av Rydholm99 (4 december 2008)

You haven't lived until you found something worth dying for!

Ej Medlem
369 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#8
XeptiQ skrev:
hmm ja de finns masser att göra..

Slit ut all inredning ^^ reservhjulet.. extraktor.. mer raka rör..  alla böjjar dödar trycket ut..

Inredningen och reservhjulet är redan fixat:D men det där med rören visste jag inte! Det ska ordnas! Tack!big_smile

You haven't lived until you found something worth dying for!

517 Inlägg
4 december 2008
#9
Jo, en genomgång av motorn kan vara på sin plats på en trött gammal sportbil.

Ska du byta kamrem eller något liknande kan du passa på att skicka toppen på planing, brukar inte kosta många hundringar om man har lite kontakter.

Ej Medlem
369 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#10
Ghost_Face skrev:
Jo, en genomgång av motorn kan vara på sin plats på en trött gammal sportbil.

Ska du byta kamrem eller något liknande kan du passa på att skicka toppen på planing, brukar inte kosta många hundringar om man har lite kontakter.

Motorn ska plockar ner i molekyler och lackas och rengöras! Så plana toppen kan jag tänka mig att göra:)

You haven't lived until you found something worth dying for!

206 Inlägg
4 december 2008
#11
Satsa på några roliga kammaxlar till den då samt ett extractor grenrör . finns säkert någon gammal rally åkare som har nåt roligt liggandes!


Byggare Behm
562 Inlägg
6 december 2008
#12
www.toyotaklubben.se   Där hittar du svaret big_smile

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Muttley
6 december 2008
#13
einherjer skrev:
sportfilter o sportavgas - då får du väl nån hk extra o ett mer "rätt ljud"....

sen blir det väl bara dyrare o dyrare tyvärr

sportfilter är inget och rekommendera till en celica utan turbo :S, blev bara sämre på min dock var min en 91.

2 Inlägg
7 december 2008
#14
byt bil bara..!


Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
7 december 2008
#15
Om du har motorn på sidan om så passa även på att vikta stakar och kolvar och sen balansera veven och lätta svänghjulet litegrann, såna grejer gör lite dom också.

Slipa insidan av blocket, s.k blueprintning går också.

Sen sam sagt plana toppen, eventuellt porta kanalerna lite, byt kamaxlar till några roligare, sen är det nästan bara orginal insprutningen som säger stopp, kan eventuellt finnas chip till din bil också.

Sen extractor grenrör och sportsystem

Allt detta tillsammans med lättad bil borde göra den farlig smile Dom går ju inte så pissigt orginal heller.

//Per-Arne

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 december 2008
#16
Ska du ändå skruva isär allt så kolla nog att insuget är portmatchat. Brukar det aldrig vara. Samma gäller avgasportarna. Fram med dremeln.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök