4524
Sök

Elproblem CRX

9 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena, har en Honda CRX som jag har ett problem med. Batteriet laddas ur snabbt. Det räcker att jag lämnar lamporna på i 10 min. Och sedan om jag kör med den laddas batteriet inte upp igen. Men när jag kollar med en multimeter och generatorn verkar fungera.
Har slutsteg och baslåda som har något dåliga kablar till p.g.a provisorisk lösning. vet inte om de drar mer ström p.g.a det.
Men tycker ändå batteriet ska laddas upp såpass mycket när jag kör ungefär 1½ mil så att jag sedan ska kunna stänga av bilen och starta den direkt efter.
Batteriet sitter där bak i bagageutrymmet, inte för jag tror det har någon betydelse men kan lika gärna skriva det.
Senast redigerat av PontuZss (15 november 2008)

21 761 Inlägg
15 november 2008
#2
Vilken spänning får du om du mäter på batteriets poler när motorn går på tomgång (900-1000 varv) och endast halvljuset är igång?

hater
656 Inlägg
15 november 2008
#3
Testa ta ut batteriet och ladda upp det. Ska hjälpa, annars e d bara o köpa nytt och bättre.

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

9 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#4
Drönirettab
Det va så gått som urladdat när jag testa, så när bilen var avstängd låg det på runt 6 och sedan när jag starta bilen låg de runt 8, de måste väl vara generatorn som ger dom 2 extra ?

Masaru
Jag hade ur de för ett tag sen när de va dött och ladda upp det och de gick bra tills jag glömde lamporna på i ca 10-15 min.

21 761 Inlägg
15 november 2008
#5
Jo, eftersom spänningen ökar när motorn är igång så ger generatorn iaf någon form av spänning, helt klart. Men det som du måste göra nu först av allt är som masaru skriver, dvs att ladda upp batteriet fullt. Beroende på laddare så kan det ta ett helt dygn eller ännu längre tid att få batteriet fulladdat, om det ens går att få helt laddat.

Eftersom spänningen på batteriet var 6 V så betyder det att batteriet var väldigt urladdat, kanske dessutom trasigt. Vi får väl se om det alls tar emot laddning som det ska, risken är att du får köpa ett nytt.

Är batteriet gammalt?
Har det råkat ut för djupa urladdningar förut?

260 Inlägg
16 november 2008
#6
Batteriet är gammalt  kanske slut,  har du en säkring på kablen till batteriet bak?  för om du har en säkring där på matarkablen o den går, så går generatorn sönder oftast oxå då den inte får nåt motstånd då den ej känner av batteriet..
Kolla även upp så du har riktigt bra jord vid motor o vid batteri..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

9 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#7
Har nu laddat batteriet och kunde köra med det i 2 dagar, ca 4 mil (4x1 mil), men nu är det urladdat igen när jag kom hem och stängde av bilen så gick den inte att starta igen.
När jag körde hem och hade stereon igång gick den ett tag sen stängdes den av, sen gick den bara igång när man varvade upp mot 3000-4000 varv, likaså var det med lamporna och instrumentbelysningen, de lös ju mer man varva. Och när jag kom hem och stod på tomgång så varva den upp och ner mellan ca 1200-1700 varv någotting, vet någon varför den gör det ?
Men detta måste väl ändå tyda på att generator går eller ? Alltså måste batteriet vara dåligt, eller finns det något annat ?

21 761 Inlägg
20 november 2008
#8
Men har du mätt laddspänningen när batteriet är nyladdat och motorn går på tomgång med 900-1000 varv?

Lyser batterilampan när tändningen är påslagen men motorn av?

260 Inlägg
20 november 2008
#9
Låter som att batteriet e kass då det inte tar emot nån laddning från bilen,, men somsagt mät vad du har  för spänning vid batteriet mät även vid generatorn o se om du förlorar nåt på vägen.
Annars dödar du snart ett nytt batteri o felet kvarstår..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

9 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#10
Japp ska mäta det.
Batterilampan lyser bara när jag kör och då lyser den lite av och från.

21 761 Inlägg
21 november 2008
#11
När tändningen är påslagen så ska batterilampan lysa tillsammans med de övriga lamporna i instrumenthuset, om den lampan inte lyser så får inte generatorn sin förmagnetiseringsström och kan inte heller ladda normalt sett.

Ibland kan man tvinga igång laddningen genom att varva upp motorn till tex 3000-4000 varv, men felet finns ändå kvar eftersom inte batterilampan lyser med tändningen påslagen. Nu vet jag inte hur laddsystemet är uppbyggt på en CRX, men det kan nog Black-Angel svara på. smile

9 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
#12
Detta problem blir bara konstigare och konstigare.
Satte idag in ett fulladdat batteri. Efter några gånger gick bilen igång, en gång. Men sen har den inte gått igång mer, IBLAND går tändningen på och lampor och stereo och sådant går igång. Men när man sedan ska vrida ett snäpp till och starta bilen så hör jag bara ett klick och sedan är all el död i bilen. Om jag sedan går och pillar på sladdarna till batteriet, t.ex. tar bort plus och minus och sätter tillbaka dem kan tändningen gå igen fast sedan likadant när jag ska starta bilen. Har letat efter någon bränd säkring men hittar inte det.
Någon som kan ha nån aning vad felet kan vara ?

21 761 Inlägg
30 november 2008
#13
Nu behövs nog en rejäl felsökning på batterikablarna, både pluskabel och jordkablar. Ta loss dessa kablar och undersök dem noggrant, det kan vara dålig kontakt i själva batteripolskorna så att kabeln inte får bra kontakt i dem.

Är du minsta tveksam, byt ut kablarna mot nya. Sätt gärna grövre jordkablar i så fall, absolut ingen nackdel. Se till att plåtytan för jordkabeln i karossen är helt plåtren innan jordkabeln sätts fast, rengör även ytan på motorblocket där den jordkabeln sitter.

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
30 november 2008
#14
När du testar om bilen laddar!
Då ska den ge 14 volt minst när den är igång! Oavsett om batteriet är kasst ska den ladda minst 14v

Att det bara klickar efter att du satt i ett nytt batteri låter som glapp i gjorden till motorn eller Start motorn!!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

260 Inlägg
30 november 2008
#15
Jag vet att det ska vara nåt relä som spökar ibland dock inte råkat ut för det själv,, men gå till hondaklubben.com o fråga där där får du garanterat hjälp.. för där vet jag att det har varit några som haft liknande fel...
Du vet att generatorn e frisk? så inte den kortsluter, då det e händer att lindningen brister o då blir det kortis i den..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

9 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#16
Det dära klicket när man startar verkar tydligen vara solinoidet (stavning?) som är sönder, eller något liknande. För det kommer ifrån startmotor. Och när man har 2 st batterier (det som sitter i bilen, + startkablar från en annan bil som också är på, dessa går direkt på startmotorn) så startar bilen.

206 Inlägg
8 december 2008
#17
Vad menas med ett nyladdat batteri?  Tycker det låter som att dina batterier inte orkar ge startström i amp tillräckligt för att det ska funka tillfredställande!?  Kolla båda dina batterier med en belastare så ser du om dom ens e dugliga, sen som sagt får du kolla om generator ger den ström som ska va där div 14+ volt ! Vet att det kan va lite lurigt med dessa ND generatorer! Inte billiga att byta ut! ca 3000:-  beggade e inte lätt att hitta som funkar! Sen som sagt bör du se över dina kablar och skor så dom e riktiga och framförallt fast satta ordentligt!!

Lycka till


21 761 Inlägg
8 december 2008
#18
PontuZss skrev:
Det dära klicket när man startar verkar tydligen vara solinoidet (stavning?) som är sönder, eller något liknande. För det kommer ifrån startmotor. Och när man har 2 st batterier (det som sitter i bilen, + startkablar från en annan bil som också är på, dessa går direkt på startmotorn) så startar bilen.

Gör så här:

Se först till att det sitter ett fungerande batteri i din bil, kolla att batterikablarna sitter ordentligt fast. Ta en multimeter och mät spänningen direkt på batteripolerna (inte polskorna) när du försöker starta motorn.

Om spänningen sjunker tex en bit under 9 V så orkar inte batteriet ge ström av någon anledning, antingen är batteriet dåligt eller så drar startmotorn onormalt mycket ström. Men ifall spänningen inte sjunker under tex 11,5 V så är det inget fel på batteriet.

Felet kan då ligga hos startmotorns solenoid, batterikablarna eller kabeln från tändlåset ner till solenoiden. Mer spänningsmätning ger garanterat klarhet i vad som är fel. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 december 2008)


Sök