3815
Sök

Garrett T04e- 19t?

113 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#61
alla skriver så olika det känns som ingen rikigt vet hur eller vad turbonar håller för osv tongue


Reservdansk
6 271 Inlägg
8 december 2008
#62
Avgastemp i grenröret och bredbandslambda ger ju bra tecken på hur motorn i sig mår med grejerna. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 december 2008
#63
Dansken- skrev:
TurbOla skrev:
Avgastemp i grenröret och bredbandslambda ger ju bra tecken på hur motorn i sig mår med grejerna. smile

Japp, det ger bra tecken, men det säger ju inte mycket om hur kompressorn mår.

Nej, men det har du ju redan beskrivit vad som behövs till det? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

113 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#64
okej de lät som lite överkurs för mig tongue men de är helt klart om man ska få ut max så behöver man kolla upp allt som mäts. få se här när bilen blir klar och skall in på mappning.
men tror jag får nöja mig med ett 19t agg.


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 december 2008
#65
pro_danc3 skrev:
alla skriver så olika det känns som ingen rikigt vet hur eller vad turbonar håller för osv tongue

Nä precis så är det, för det finns inget rätt svar. Volvo själva anser att 250hk är max för en 19T. Vi på forumet anser att 300-320hk är ungefär vad man får ut. Sen finns det alltid någon som drar på större IC, tankar E85 och får ut 350hk.

Sen har vi extremfallet, där tunern blundar för mottryck och bromsar bilen i ett intervall på någn enstaka sekund och får siffran 407hk med 19T och bensin.  Det är lite som att hoppa på badrumsvågen och ta maxvärdet för din vikt.

Man måste fråga sig själv om man tänkt ge fullgas i längre intervaller än 2sek.  om svaret är ja så är 407hk inte en trovärdig siffra.  Tarm in bil som exempel, den gör med spinnande däck 0-250km/h på 25sek.  Vill jag åka fortare än 25sek... näe  mao så behöver jag bygga en motor som tål 25sek fullgas.

Volvo däremot kör sina körcykelprov där man skall belasta längre tider. (minns tyärr inte tiden exakt med det rör sig om minuter) Då är det 250hk som är botten för aggregatet.


hoppas du förstår tänket smile
Senast redigerat av torpis (9 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 december 2008
#66
pro_danc3 skrev:
Få se här när bilen blir klar och skall in på mappning.
men tror jag får nöja mig med ett 19t agg.

Låter klokt!  Med begränsad ekonomi måste man inse dels att man inte får oändligt med effekt och dels välja hållbara grejor.

En 19T för 6000kr som håller 3år är billigare än en turbopiratens T04E för 2995:- som kanske håller en sommar.

Helheten är viktig innan man konstaterar om det är dyrt eller billigt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
9 december 2008
#67
måste säga att det var en mkt fyndig förklaring det där med badrumsvågen big_smile

klockren å stämmer precis xD

mvh

Team Björkeryd

113 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#68
tack för förklaringen tongue får hoppas på att man får jobb här under sommaren så man har råd att göra lite mer grejer smile  350 hk rör sig rätt okej ändå de är ju iallafall 100 hk mer än vad jag har nu tongue bör jag byta intercooler när jag sätter på en 19t? vad tror ni jag kan sälja ett k24 agg för?tongue


166 Inlägg
10 december 2008
#69
torpis skrev:
pro_danc3 skrev:
alla skriver så olika det känns som ingen rikigt vet hur eller vad turbonar håller för osv tongue

Nä precis så är det, för det finns inget rätt svar. Volvo själva anser att 250hk är max för en 19T. Vi på forumet anser att 300-320hk är ungefär vad man får ut. Sen finns det alltid någon som drar på större IC, tankar E85 och får ut 350hk.

Sen har vi extremfallet, där tunern blundar för mottryck och bromsar bilen i ett intervall på någn enstaka sekund och får siffran 407hk med 19T och bensin.  Det är lite som att hoppa på badrumsvågen och ta maxvärdet för din vikt.

Man måste fråga sig själv om man tänkt ge fullgas i längre intervaller än 2sek.  om svaret är ja så är 407hk inte en trovärdig siffra.  Tarm in bil som exempel, den gör med spinnande däck 0-250km/h på 25sek.  Vill jag åka fortare än 25sek... näe  mao så behöver jag bygga en motor som tål 25sek fullgas.

Volvo däremot kör sina körcykelprov där man skall belasta längre tider. (minns tyärr inte tiden exakt med det rör sig om minuter) Då är det 250hk som är botten för aggregatet.


hoppas du förstår tänket smile

Du verkar vara insatt men...
Tror du verkligen seriösa tuners som Maptun och Nordic blundar för allt vad mottryck och insugstemp heter?
Mer specifikt går jag inte in på då nån annan mer insatt får svara. Uhr Jr brukar ju hänga här lite!?
Folk åker ju runt med 300 stabila på 15 #6!? hmm

Mvh


1 004 Inlägg
10 december 2008
#70
Juuka skrev:
torpis skrev:
pro_danc3 skrev:
alla skriver så olika det känns som ingen rikigt vet hur eller vad turbonar håller för osv tongue

Nä precis så är det, för det finns inget rätt svar. Volvo själva anser att 250hk är max för en 19T. Vi på forumet anser att 300-320hk är ungefär vad man får ut. Sen finns det alltid någon som drar på större IC, tankar E85 och får ut 350hk.

Sen har vi extremfallet, där tunern blundar för mottryck och bromsar bilen i ett intervall på någn enstaka sekund och får siffran 407hk med 19T och bensin.  Det är lite som att hoppa på badrumsvågen och ta maxvärdet för din vikt.

Man måste fråga sig själv om man tänkt ge fullgas i längre intervaller än 2sek.  om svaret är ja så är 407hk inte en trovärdig siffra.  Tarm in bil som exempel, den gör med spinnande däck 0-250km/h på 25sek.  Vill jag åka fortare än 25sek... näe  mao så behöver jag bygga en motor som tål 25sek fullgas.

Volvo däremot kör sina körcykelprov där man skall belasta längre tider. (minns tyärr inte tiden exakt med det rör sig om minuter) Då är det 250hk som är botten för aggregatet.


hoppas du förstår tänket smile

Du verkar vara insatt men...
Tror du verkligen seriösa tuners som Maptun och Nordic blundar för allt vad mottryck och insugstemp heter?
Mer specifikt går jag inte in på då nån annan mer insatt får svara. Uhr Jr brukar ju hänga här lite!?
Folk åker ju runt med 300 stabila på 15 #6!? hmm

Mvh

klart att dom vill få "bra broms papper" så alla 18åringar kan chippa och köpa turbo på 24 månader räntefritt..... effekt säljer och hur dom får fram den är nog en helt annan historia... smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

354 Inlägg
10 december 2008
#71
En på mitt jobb plockade ur 411hk med ett 19t med "7" turbin och e85 bränsle ..


113 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#72
ingen som vet om man kan byta ut k24an avgashus axel och lagar till något bättre?



Sök