2540
Sök

Söker välljud

22 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Har för närvarande ett boss dd3600 monoblock + cerwin vega stroker 102 som rör extremt med luft i cupén - har även ett dd2600 liggande som jag vill använda till övriga komponenter.

Jag är ute efter välljud - 6,5 / 6x9 / tweet - Något som ger sjukt bra lyssnande som inte drunknar i basen.
Allt från budget och uppåt är välkommet.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

trucken
563 Inlägg
13 december 2008
åk rundor till bilstereobutiker och lyssna på produkter! det är du och ditt örasom bestämmer vad somär bra!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

6 851 Inlägg
13 december 2008
tempestas skrev:
Har för närvarande ett boss dd3600 monoblock + cerwin vega stroker 102 som rör extremt med luft i cupén - har även ett dd2600 liggande som jag vill använda till övriga komponenter.

Jag är ute efter välljud - 6,5 / 6x9 / tweet - Något som ger sjukt bra lyssnande som inte drunknar i basen.

Hänger inte med redigt nu..är det antingen 6½" eller 6x9" du söker, eller är det 6½" OCH 6x9" du ska ha?

1 400 Inlägg
13 december 2008
När det gäller 6x9 så är hertz det bästa jag har hört. Tycker annars att 6x9 är skit men dessa funkar.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

2 665 Inlägg
13 december 2008
Om problemet bara är "drunknar i basen" då är det lätt åtgärdat med grejerna du har!!

Vrid ner basnivån till lagom istället för tokhögt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 december 2008
micke7406 skrev:
När det gäller 6x9 så är hertz det bästa jag har hört. Tycker annars att 6x9 är skit men dessa funkar.

Morel har ngr som låter bra med wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

22 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
tempestas skrev:

Hänger inte med redigt nu..är det antingen 6½" eller 6x9" du söker, eller är det 6½" OCH 6x9" du ska ha?

Söker alternativ hos varje, fast hellre bra 6,5 än 6x9..
om 6x9 - ska man satsa 2 eller 3 vägs ?

22 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Om problemet bara är "drunknar i basen" då är det lätt åtgärdat med grejerna du har!!

Vrid ner basnivån till lagom istället för tokhögt.

Det problemet har jag förstått ;D har för närvarande ett par kicker ks 6,5 som håller bra nivå - dock är dom väldigt "skrikiga" för min smak, söker riktigt örongodis utan att få en känsla av tinitus..

22 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
micke7406 skrev:

Vilka butiker säljer dem, har aldrig hört talas om märket ärligt talat ? ;D

12 Inlägg
13 december 2008
Genesis Audiophile A16.02 låter väldigt mysigt, välbalanserat med lugnt mellanregister och diskant.

35 Inlägg
13 december 2008
Jbl Gto 6507c  Spelar på riktigt bra big_smile Finns på Nardik.se för 1395/Paret
Senast redigerat av larsa_wee (13 december 2008)

6 851 Inlägg
13 december 2008
tempestas skrev:
TT-Avant skrev:
tempestas skrev:

Ja det beror ju lite på hur mycke pengar du tänker lägga. Det är svårt att rekomendera dej ett bra kitt som DU trivs med, själv vet jag ju vad jag gillar i ljudväg. Men som nämnts tidigare så har ju bla. Morel kit som är trevliga, både i 2 och 3 vägs.
Du ska driva detta på steg? 2 kanals eller 4 kanals?

tempestas skrev:
Det problemet har jag förstått ;D har för närvarande ett par kicker ks 6,5 som håller bra nivå - dock är dom väldigt "skrikiga" för min smak, söker riktigt örongodis utan att få en känsla av tinitus..

Ja, midbasen rockar på i de kitten, men annars håller jag med om diskanten..den kan vara lite påträngade i högre volymer.

1 400 Inlägg
13 december 2008
TT-Avant skrev:
tempestas skrev:
TT-Avant skrev:

Ja det beror ju lite på hur mycke pengar du tänker lägga. Det är svårt att rekomendera dej ett bra kitt som DU trivs med, själv vet jag ju vad jag gillar i ljudväg. Men som nämnts tidigare så har ju bla. Morel kit som är trevliga, både i 2 och 3 vägs.
Du ska driva detta på steg? 2 kanals eller 4 kanals?

tempestas skrev:

Ja, midbasen rockar på i de kitten, men annars håller jag med om diskanten..den kan vara lite påträngade i högre volymer.

Har du provat att fasvända diskanten ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

2 665 Inlägg
13 december 2008
Eller sänka diskant nivån med några motstånd. Sätt 4ohm paralellt och 2ohm i serie så har du dämpat den 6db om jag inte minns fel. (värdena gäller 4ohms diskant)

Nivå anpassning är a & o i en välljudande bilstereo. Och fasningen så klart.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
13 december 2008
Jag har prövat att fasvända dem, dämpa dem, men för mej va de inte  till belåtelse.

Team The Voice
294 Inlägg
14 december 2008
tempestas skrev:
Lonefox skrev:
micke7406 skrev:

kikat på www.moral.se ?

Team The Voice
294 Inlägg
14 december 2008
jag e jävligt nöjda med mina SoundStream TRC.6N....inte direkt billiga men det är dom värt pengarna smile

6 851 Inlägg
14 december 2008
payamo skrev:
tempestas skrev:
Lonefox skrev:

kikat på www.moral.se ?

Det är www.morel.se tongue

7 241 Inlägg
14 december 2008
TT-Avant skrev:
payamo skrev:
tempestas skrev:

kikat på www.moral.se ?

Det är www.morel.se tongue

Kompleterar listan med ÅF:s med blekinge bilradio.

7 241 Inlägg
14 december 2008
tempestas skrev:
Lonefox skrev:
micke7406 skrev:

Kära hjärtanes......eller iofs.
Det är jag som börjar bli gammal. wink
Morel är ett anrikt märke som har funnits i många år...gjort högtalare för bla DLS, Phoenix Gold mfl mfl...
(DLS mellanregisterdomes var ursprungligen Morel.... Phoenix Gold Elite var gjorda av Morel, så vi snackar saker i den lite dyrare skolan wink )

http://www.morelhifi.com/

"ABOUT MOREL

What began as a dream in 1975 - to create the perfect loudspeaker - has turned into a life's work for Morel's founder, Meir Mordechai. Inspired by his love of music, Meir's quest to create the ultimate speaker has resulted in a company known worldwide for its dedication to providing superb sound quality. Along the way, Morel has built up an enviable reputation for technological innovation and design excellence.

Morel manufactures a wide range of high quality drivers and speakers including tweeters, midranges, and woofers for the mid- to high-end home hi-fi, home theater, and car audio markets. Morel's systems are sold in more than 55 countries around the globe.

Morel's products are made with exceptional care. They are all assembled by hand and extensively tested - undergoing seven different quality tests - to ensure they meet the highest standards."
Senast redigerat av Lonefox (14 december 2008)

Sök