3674
Sök

Köpråd och tips vid köp av en Volvo 855 2,0 T5 -94

Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Hej !
Som rubriken säger så söker jag tips, råd och lite för och nackdelar vid köp av en 855 2,0 T5 -94   
Har en sådan på G nämligen och skulle vilja veta vad folk tycker om dom och vad man ska se upp med och så vidare innan köp !     Tacksam för all hjälp jag kan få smile     Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Volvo Freak
98 Inlägg
16 december 2008
Klorin_Elvis skrev:
Hej !
Som rubriken säger så söker jag tips, råd och lite för och nackdelar vid köp av en 855 2,0 T5 -94   
Har en sådan på G nämligen och skulle vilja veta vad folk tycker om dom och vad man ska se upp med och så vidare innan köp !     Tacksam för all hjälp jag kan få smile     Mvh Emil

Är bilen importerad?

Du skall kontrollera turbon, kamrem mm när detta senast böts.

Hur långt har den gått?
Hur många ägare?

Automat eller manuellt växlad?....finns många för och nackdelar med dessa bilar....

I vilket skick bilen är, hur den går osv.....skriv gärna liter info om bilen så får du säkert fler svar smile

Vila i Frid Tommie Viinikka

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
SandraTheK skrev:
Är bilen importerad?

Du skall kontrollera turbon, kamrem mm när detta senast böts.

Hur långt har den gått?
Hur många ägare?

Automat eller manuellt växlad?....finns många för och nackdelar med dessa bilar....

I vilket skick bilen är, hur den går osv.....skriv gärna liter info om bilen så får du säkert fler svar smile

Okej  lite info då :
Ja den är importerad från italien 2004 och har haft 7 ägare, det är 2 av mina bröder och sen brorsans flickvän som varit dom 4 senaste ägarna för en av bröderna har varit ägare 2 omgångar på den big_smile

Den har gått dryga 20500 mil är manuell men synkringen på 3ans växel är inte så fräsch så den skrapar om man växlar för snabbt  hmm men men går ju bra att åka ändå smile
Sen är det lite avgasläckage, sen läcker den lite olja vid oljereturen till turbon,  turbon skall vara bytt i samma veva som dom importerade den hit till Sverige .
Lite småfix finns ju helt klart men den ser mycket bra ut och går hyffsat bra smile 

Exteriört utrustning:
Den är lackad laserblå för 3år sedan, amerikablinkers fram, v70 bakljus, x70 handtag utan lås på alla dörrarna, vinge och sen är det 3"avgassystem, öppet sportluftfilter och öppen dumpventil   

Utrustning:
Halvskinn, elhissar runtom, elspeglar, centrallås och färddator

//  Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (18 december 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 december 2008
Kul att köra med en växellåda där du inte vågar använda trean, pga kass synkring. smile
Visst, du säger att du aldrig kommer att växla hastigt på trean, eller hoppa över den, men det slutar med att du står inne i stan, vid ett rödljus och ska dra nån, och rasar trean helt och hållet eller ännu värre... tongue

Oljereturen till turbon är hyfsat enkelt fixad - en o-ring som behövs bytas.

Hur är framvagnen?
Länkarmar, bussningar, momentstaget mellan subframen och växellådan, övre motorfästet?
Läcker den olja mellan motor/växellåda?
Då får du dela motor och växellåda.

Jag vet inte vilket pris ni har diskuterat, men den är tyvärr inte värd alltför mycket i det skicket, finns väldigt många andra T5or där ute, till ett snabbt sjunkande pris. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Vad kan hända om 3an rasar helt och hållet ???     
Jo tänkte de med att oljereturen inte skulle vara så svår att fixa till smile
Framvagnen vet jag inte så mycket om men den drar inte åt någe håll och så men man vet ju aldrig !
Den läcker ingen olja mellan motor och låda vad jag sett allafall  och då har jag kollat där under flertalet gånger då jag hjälpt brorsan med att byta olja med mera .

Han har sagt 10000:-  för den  och det tycker inte jag är dyrt......  elr ??  // Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (18 december 2008)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Någon mer med tips och råd ??

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
19 december 2008
allt är OTROLIGT lätt mekat på en 850
dock är lådan det tråkigaste kapitlet på en 850

köpte min 855 med toppackningsras slutade med att jag byte hela drivlinan på bilen pga
inte en enda slang var hel och mycket konstiga saker hade dom grejat med

tog 3timmar att hänga i nya motorn och ta första provturen
1timme att få ur den gamla motorn

att fixa oljereturen kanske tar 1timme om man är lite ovan kostar max 100kr i matrial
har för mig att det faktist handlar om 50kr för "oringen"+packningen

lite synd att det inte är en 2.3l men det är marginell skillnad orginal
fast synkringen kommer få dig galen ganska omgånde
fast o andra sidan kostar inte en låda flera miljoner
och det fungerar utmärkt att hänga dit valfri låda från 850 x70  dock bör man för att slippa krångel
undvika m59 (850R) och sedan nyare lådor än 02 då splinsen skiljer på kopplingen

känner en med firma som byter låda för runt 2000:- så man överlever ett sånt byte

personligen skulle jag ALDRIG byta lådan med motorn kvar i motorutrymmet
inte värt att slåss med lådan på plats

Kör fort så hinner inget hända...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Growe skrev:
allt är OTROLIGT lätt mekat på en 850
dock är lådan det tråkigaste kapitlet på en 850

köpte min 855 med toppackningsras slutade med att jag byte hela drivlinan på bilen pga
inte en enda slang var hel och mycket konstiga saker hade dom grejat med

tog 3timmar att hänga i nya motorn och ta första provturen
1timme att få ur den gamla motorn

att fixa oljereturen kanske tar 1timme om man är lite ovan kostar max 100kr i matrial
har för mig att det faktist handlar om 50kr för "oringen"+packningen

lite synd att det inte är en 2.3l men det är marginell skillnad orginal
fast synkringen kommer få dig galen ganska omgånde
fast o andra sidan kostar inte en låda flera miljoner
och det fungerar utmärkt att hänga dit valfri låda från 850 x70  dock bör man för att slippa krångel
undvika m59 (850R) och sedan nyare lådor än 02 då splinsen skiljer på kopplingen

känner en med firma som byter låda för runt 2000:- så man överlever ett sånt byte

personligen skulle jag ALDRIG byta lådan med motorn kvar i motorutrymmet
inte värt att slåss med lådan på plats

Åfan då låter de ju ändå som en bra affär tycker jag smile  för 10000:- är ju inte dyrt enligt mig då den billigaste på blocket ligger runt 15000:- med småfix med mera .   
Varför skullle jag bli galen över synkringen tror du??
Okej men vad brukar man få ge för en vxl låda till en 850 ??
Okej nej dumt att göra det krångligare än det är  som du säger så tar det ju inte längre tid än 1 timme att få ur motorpaketet så smile   // Emil

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2008
Tror de har rätt när de säger att du ska skippa en bil med dålig vxllåda. Det kommer aldrig bli bättre,
i de flesta fall blir det bara sämre. Och att köra runt utan att använda 3an kommer du tröttna på rätt snabbt och det kommer om inte annat att kännas tråkigt med en sådan istället för att slänga till ett par tusenlappar och köpa en med hel låda.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 december 2008
Om du kör med en kass 3e växel, kommer det att rassla och leva jävel om den, ev. kan flisor och sånt kul slås loss från ev. kugghjul eller axlar, vilket INTE är bra för resten av växellådan. tongue

Men visst, om typ det första du vill göra när du köpt en bil, är att byta växellåda, så är det ju bara att slå till. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fetast i stan !!
991 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
Brorsan har kört med dålig synkring på 3an nu i ett halvår och det har inte blivit sämre elr bättre 
skrapar när man ska växla snabbt !   
Den billigaste 855 t5 på blocket kostar 12500:-  och då saknas motor, bagagelucka, vänster framskärm och både bakre och främre kofångarna    den näst billigaste kostar 15000:- och då är den besad med 2or

Förresten  skriver in användar namnet på brorsan så får ni se hur den ser ut och så    Greeny   heter han
// Emil

964 Inlägg
20 december 2008
Jag kan inte så mycket om Volvo big_smile Så av mej får du inga proffsiga köpråd! tongue  Men det är ju en go bil till bra pris big_smile borde vara värt om pengarna även om du åker på ett lådbyte! //Michael

Fetast i stan !!
991 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
Donvito skrev:
Jag kan inte så mycket om Volvo big_smile Så av mej får du inga proffsiga köpråd! tongue  Men det är ju en go bil till bra pris big_smile borde vara värt om pengarna även om du åker på ett lådbyte! //Michael

Jo det är ju en riktigt go bil till de billigaste priset jag hört allafall smile   Har du kollat brorsans sida och sett hur den ser ut ??   ifall du inte har det så kommer länken här  http://www.garaget.org/Greeny
// Emil

964 Inlägg
20 december 2008
Klorin_Elvis skrev:
Donvito skrev:

Jo det är ju en riktigt go bil till de billigaste priset jag hört allafall smile   Har du kollat brorsans sida och sett hur den ser ut ??   ifall du inte har det så kommer länken här  http://www.garaget.org/Greeny
// Emil

Ja jag kollade på den! Den har ju helt klart potential med den lacken mm! och om lådan i värsta fall skulle ge sej så kan man väl antagligen hitta en ny ganska billigt och ändå inte ha lagt ut så mycket pengar!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Donvito skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Donvito skrev:

// Emil

Ja jag kollade på den! Den har ju helt klart potential med den lacken mm! och om lådan i värsta fall skulle ge sej så kan man väl antagligen hitta en ny ganska billigt och ändå inte ha lagt ut så mycket pengar!

Jo precis snygg tycker jag den är smile    jo jag har hittat flera lådor pris mellan 1500 - 3000:- på blocket men det värsta är ju att man inte riktigt vet hur den lådan är i skicket och så hmm   men men det löser sig tongue    // Emil

Sök