3323
Sök

Mac Audio Reference 12" volymförslag sluten,portad?:)

198 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
God Jul smile som sagt, funderar på att bygga en sluten låda till min bas i hopp om att den kanske hänger med min alltför ofta väl snabba musik lite bättre yikes. tycker det blir förbannat grumligt ibland när trummorna kommer och härjar, börjar lessna på det.

just nu har jag en skitlåda i princip på ca 60 liter (vet inte riktigt för jag fick den så jag vet inte avstämningen heller..dånar iaf:)) lyssnar på allt möjligt, pop rock metal rnb dunkdunk whatever, men mestadels blir det väl metal/rock.

Om nån känner sig hågad att räkna ut en riktigt portad låda med så är det ett stort plus i kanten och extra julklapp wink ingen spl avstämning på nån av lådorna heller precis.

verkar ju egentligen trivas bäst med sluten låda också om man tänker på "standarden" med 47,72 i värde.

hittade inte så mycket mer info än det som står på nårdik tyvärr

Fakta macAudio Mac Maximus 12
Baselement 12" bas 30 cm
Konmaterial opressad cellulosa
Konupphängning Butyl gummi
Magnetmaterial Ferrit
Effekt 4000 Watt impuls, 1800 Watt max, 1000 Watt RMS
Impedans 2x2,5 Ω, Re 2x2,5 Ω
Känslighet (1 W / 1 m) 87 dB
Användbart frekvensområde 18-500 Hz
Fs 21 Hz
Qts 0,44
Vas 85 liter
Xmax +- 26 mm
Talspole 84 mm med 4 lager
Rek lådvolym basreflex låda 60 liter
Yttre diameter 312 mm
Monteringshål 283 mm
Monteringsdjup 202 mm
Magnetdiameter 195 mm
Magnetens vikt 7,2 Kg
Vikt 19 Kg

Mvh Jonas

530 Inlägg
23 december 2008
Sluten 20l för hårdrock (avstämning vid 49hz) eller 31l för regge/hiphop (avstämning 38hz)

Räknade i Probox så de ska nog stämma... basen ska funka bäst i bandpasslåda men funkar bra i sluten också smile

Ganske nybörjare innom området så rätta mig om jag har fel tongue
Senast redigerat av MxKrus (23 december 2008)

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794

198 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
är inte 49hz lite väl högt ändå? eller är det där den ligger på när folk säger att dom har "dagligt bruk" avstämning på sina lådor? smile 38hz är väl spl?

21 761 Inlägg
23 december 2008
När det gäller slutna lådor så är det inte riktigt rätt att säga "avstämning", det är basreflexlådor som har en avstämning. Man talar istället om F-3dB och Qtc, fast F-3dB talar man även om med basreflexlådor. smile

Du kan iof testa med 25 liter netto sluten låda och använda mycket dämpull, sedan kan du labba med mängden ull för att försöka få fram det önskade ljudet.
Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2008)

198 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
okej, så en låda på kanske en 30-32 liter skulle va bra, den är rätt så stor maccen så mindre än 5 liter tror jag inte, snarare mer, för förra pioneer basarna va på 5l styck och dom va mindre.
Senast redigerat av Svanholm (23 december 2008)

21 761 Inlägg
23 december 2008
Att använda basreflexlåda till den där basen gör att lådan får en mycket kraftig djupbas, om man stämmer av den lite högre så verkar det som att frekvensgången blir ganska peakad och då kan basen låta trist och entonig. Åtminstone ser det ut så i mitt program, teoretiskt alltså. smile

Det kan kanske gå att ha en relativt liten lådvolym för basreflex, men med tanke på att basen flyttar en hel del luft så riskerar porten att bli lång pga risken för flåsljud. Jag har kikat på en basreflexlåda också, men kan inte garantera att den fungerar som du vill.

198 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Jo, nog fan kan den producera djup bas smile men de låter ju balle om det inte är negerdunk på stereon enligt mig. jag vill ha en allround bas som funkar till allt!

Sök