2678
Sök

problem med sportluftfilter på Volvo 940.

85 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Jag äger en volvo 940 gl från 91. den har en b230fb under huven. Jag monterade ett sportluftfilter på den och när jag kommer över 3000 varv så smäller de så in i helvete från luftfiltert. vad kan de beror de på?för de kna väl inte vara bra?  tacksam för svar.

" De viktigaste är inte att vara bra, De viktigaste är att man ser bra ut"

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
23 december 2008
Ett sportfilter släpper bara igenom mer luft än ett originalfilter. Smäller det så sitter väl inte fast då utan åker runt i burken, för jag antar att det är insatsfilter?

Det kan ju inte vara för öppet. Det är ju bara bättre ju mindre motstånd det är. Filtret ska ju bara stoppa smuts, inte reglera luftmängden.

85 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
nä de är ett öppetluftfilter!

Mr White
1 072 Inlägg
23 december 2008
Hade samma problem på min..Visade sej att filtret inte släppte igenom tillräckligt med luft.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 december 2008
Robban 245 skrev:
Hade samma problem på min..Visade sej att filtret inte släppte igenom tillräckligt med luft.

för mycket filterolja? wink

Jonas

963 Inlägg
23 december 2008
Ta bort filtret och lyssna om det smäller.... låter skumt att det skulle låta i filtret.
Kanske är som Robban säger... Om det inte släpper igenom tillräckligt luft för en b230fb så kan man ju undra vad filtret är gjort för... en radiostyrd bil? big_smile

85 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
jag ahr inte oljat in de själv, o de är ett XL filter så de stort som fna konstigt att de inte släpper in tillräckligt.

-utan 940
1 728 Inlägg
23 december 2008
Varför montera öppet luftfilter över huvud taget i en GL? Man märker inte ens skillnad i en otrimmad turbobil. Sportluftfilter är inte lika effektiva utan släpper in en massa småskit som ökar slitaget, jag hade hellre kört med originalfiltret men det blev till slut en flaskhals plus att min ombyggda LMM inte passar.
Senast redigerat av Andreas 940 (23 december 2008)

963 Inlägg
23 december 2008
Andreas 940 skrev:
Varför montera öppet luftfilter över huvud taget i en GL? Man märker inte ens skillnad i en otrimmad turbobil. Sportluftfilter är inte lika effektiva utan släpper in en massa småskit som ökar slitaget, jag hade hellre kört med originalfiltret men det blev till slut en flaskhals...

Samma här, satt sportfilter i min när jag köpte den. När det blev smutsigt köpte jag nytt på BMW.

Det är först nu när jag monterat kompressorn som jag satt sportfilter. Kompressorn sitter där luftfilterboxen satt så jag hade inte mycket val heller... smile

85 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
ok kankse borde skita i de.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 december 2008
när de smäller, hur smäller det som? baktänder den eller?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Mr White
1 072 Inlägg
23 december 2008
Robban 245 skrev:

Nejn je inge olja de förstör bara lmm wink

85 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
det hörs precis som den baktänder.

41 Inlägg
23 december 2008
hektscher skrev:

det baksmäller i mitt sportluft filter också när jag ligger på runt 4000varv då blir den typ att blöddra å "baktända"

Xenoholic
2 559 Inlägg
23 december 2008
Vad är det för fabrikat på filtret?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

85 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
Loups_ skrev:
hektscher skrev:

det baksmäller i mitt sportluft filter också när jag ligger på runt 4000varv då blir den typ att blöddra å "baktända"

kan de va så jälva bra?

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 december 2008
hektscher skrev:

Nejdå, men montera det rätt, med en rakbit på minst 15cm, gärna 30cm mellan LMM och filter.

sätter man det direkt på LMM så får den inte laminärt flöde och mäter åt skogen fel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

85 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
torpis skrev:
hektscher skrev:

Nejdå, men montera det rätt, med en rakbit på minst 15cm, gärna 30cm mellan LMM och filter.

sätter man det direkt på LMM så får den inte laminärt flöde och mäter åt skogen fel.

ok ska testa tack för ditt svar.

Sök