Jag äger en volvo 940 gl från 91. den har en b230fb under huven. Jag monterade ett sportluftfilter på den och när jag kommer över 3000 varv så smäller de så in i helvete från luftfiltert. vad kan de beror de på?för de kna väl inte vara bra? tacksam för svar.
" De viktigaste är inte att vara bra, De viktigaste är att man ser bra ut"
Ett sportfilter släpper bara igenom mer luft än ett originalfilter. Smäller det så sitter väl inte fast då utan åker runt i burken, för jag antar att det är insatsfilter?
Det kan ju inte vara för öppet. Det är ju bara bättre ju mindre motstånd det är. Filtret ska ju bara stoppa smuts, inte reglera luftmängden.
Ta bort filtret och lyssna om det smäller.... låter skumt att det skulle låta i filtret. Kanske är som Robban säger... Om det inte släpper igenom tillräckligt luft för en b230fb så kan man ju undra vad filtret är gjort för... en radiostyrd bil?
Varför montera öppet luftfilter över huvud taget i en GL? Man märker inte ens skillnad i en otrimmad turbobil. Sportluftfilter är inte lika effektiva utan släpper in en massa småskit som ökar slitaget, jag hade hellre kört med originalfiltret men det blev till slut en flaskhals plus att min ombyggda LMM inte passar.
Senast redigerat av Andreas 940 (23 december 2008)
Varför montera öppet luftfilter över huvud taget i en GL? Man märker inte ens skillnad i en otrimmad turbobil. Sportluftfilter är inte lika effektiva utan släpper in en massa småskit som ökar slitaget, jag hade hellre kört med originalfiltret men det blev till slut en flaskhals...
Samma här, satt sportfilter i min när jag köpte den. När det blev smutsigt köpte jag nytt på BMW.
Det är först nu när jag monterat kompressorn som jag satt sportfilter. Kompressorn sitter där luftfilterboxen satt så jag hade inte mycket val heller...
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Nejdå, men montera det rätt, med en rakbit på minst 15cm, gärna 30cm mellan LMM och filter.
sätter man det direkt på LMM så får den inte laminärt flöde och mäter åt skogen fel.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-