När jag köpte denna mazda så var jag rätt säker på att jag ville bygga lite ljud i den. Jag har aldrig byggt riktigt billjud tidigare så detta kommer vara en rolig och lärorik upplevelse.
Speciellt ser jag fram emot basen från Kicker 12orna. Har bara haft en äldre MDS 12a i sluten låda tidigare.
För nån månad sedan så byggde jag om framdörrarna och igår startade jag med bakluckan.
Följade grejjer skall användas.
Huvudenhet
Pioneer DEH-P6000UB
Framsystem
JBL 6.5"
Basar
2st 12" Kicker L7 06
Slutsteg
MDS Audiophile APH2 till framsystemet
Mutant Ascension 1 monosteg
Ett stort extra batteri från biltema 120ah
50mm2 kit
Målet är väll att få allt att fungera i slutändan. (blir det snyggt är det bara en bonus)
Här är några bilder tagna för nån månad sedan.
Orginal dörren
Baffeln till 6.5"arna
Jag använde fleece tyg för att plasta in den. Kan tillägga att det var första gången jag håll på med att plasta och arbeta med glasfiber.
Här vart det ett hopp direkt till färdiga resultatet. Har nämligen slarvat bort de andra bilderna jag tog..
Monterat och klart
Jag vart klar med framdörrarna i början på november och har haft APH2 steget till att driva en gammal trogen MDS 12" så länge.
Det var ganska bra drag i den basen men efterson jag faktiskt hade bestämt mig sen tidigare att jag ville ha lite värre grejjer så skulle den bytas ut.
Kicker 12"orna köpte jag av ante_hedis här på garaget och ett Mutant Acs1 införskaffades för att driva dem. Basarna är på 750wrms 1500w peak. Steget skall ge 1500wrms i 1ohm så det kommer förhoppningsvis att räcka.
Basarna och steget inhandlades utan någon direkt hänsyn till strömkällan, det kom jag att tänka på i efterhand.. Med tanke på att hela bilens elsystem blinkade när jag drog på volymen med bara gamla MDS 12"an så bör jag skaffa ett extra batteri om jag ens ska kunna lyssna på nya systemet.
Efter lite övervägande mellan ett Optima YT eller andra batterier så fastnade jag faktiskt för ett biltema batteri. Ett 120ah för 1299:- var väll billigt och bra.
Nu är det sent så jag får fortsätta skriva mera nån annan dag.