5 januari 2009
Trådstartare
Tjabba
Audi 80 Coupé 2.0 års 90, direkt import från Tyskland till Sverige 04a.
Den har sjuka problem med kylningen. Har haft det en längre tid och de största problemet är att motorn kyler jävligt dåligt och den slukar glykol. När man kör på motorväg/ plågar bilen lite med att köra på höga varv så kyler motorn kanonbra som den ska och det kommer värme i kupen. kör man däremot på låga varv/ 50/70 vägar så kyler den dåligt och det sprutar enbart kalluft i kupen.
Med detta blir det oxå en as jobbig gegga på insidan av alla rutor som inte går att få bort.
Har fått massor av alternativa svar om vad felet kan vara men alla är olika och jag vet inte var jag ska börja. Farsan tror på att det är termostaten som är felande, att de kanske har nån special termostat i Tyskland som inte är gjord föratt känna av att det är 5-20 minusgrader här i Sundsvall, som de typ aldrig är i Tyskland... kan de vara så?
Har köpt ny termostat som ligger och väntar på att bytas men, jag vet ju inte ens vart den sitter?!
Även folk som har sagt att det kan vara någon form av ispropp i slangarna så att inte glykolen kommer fram, därför det blir kallt i kupen oxå...
Alltså, det jag behöver hjälp med är, vad fan de kan vara för fel, och var termostaten sitter på min bil. Det sjuka är att kylningen fungerade kanon tills det blev minusgrader...
Har du någon idé om vad de kan vara för fel så skriv gärna för jag är sjukt jävla less på detta nu och vill fixa de så fort som möjligt.
Sammanfattning av felen:
Kyler dåligt vid låga varv och minusgrader
Ingen värme vid låga varv och minusgrader, men värme när man kör på höga varv
Klet på insidan av rutorna när fläkten är på
Var sitter termostaten?
Tack för hjälpen!
// Tongen