4004
Sök

Enorma kylnings och värmeproblem Audi 80 coupé

5 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjabba

Audi 80 Coupé 2.0 års 90, direkt import från Tyskland till Sverige 04a.

Den har sjuka problem med kylningen. Har haft det en längre tid och de största problemet är att motorn kyler jävligt dåligt och den slukar glykol. När man kör på motorväg/ plågar bilen lite med att köra på höga varv så kyler motorn kanonbra som den ska och det kommer värme i kupen. kör man däremot på låga varv/ 50/70 vägar så kyler den dåligt och det sprutar enbart kalluft i kupen.
Med detta blir det oxå en as jobbig gegga på insidan av alla rutor som inte går att få bort.

Har fått massor av alternativa svar om vad felet kan vara men alla är olika och jag vet inte var jag ska börja. Farsan tror på att det är termostaten som är felande, att de kanske har nån special termostat i Tyskland som inte är gjord föratt  känna av att det är 5-20 minusgrader här i Sundsvall, som de typ aldrig är i Tyskland... kan de vara så? 
Har köpt ny termostat som ligger och väntar på att bytas men, jag vet ju inte ens vart den sitter?!
Även folk som har sagt att det kan vara någon form av ispropp i slangarna så att inte glykolen kommer fram, därför det blir kallt i kupen oxå...

Alltså, det jag behöver hjälp med är, vad fan de kan vara för fel, och var termostaten sitter på min bil. Det sjuka är att kylningen fungerade kanon tills det blev minusgrader...

Har du någon idé om vad de kan vara för fel så skriv gärna för jag är sjukt jävla less på detta nu och vill fixa de så fort som möjligt.

Sammanfattning av felen:
Kyler dåligt vid låga varv och minusgrader
Ingen värme vid låga varv och minusgrader, men värme när man kör på höga varv
Klet på insidan av rutorna när fläkten är på
Var sitter termostaten?

Tack för hjälpen!

// Tongen


7 276 Inlägg
5 januari 2009
#2
När du säger att den kyler dåligt, menar du då att bilen stiger för mycket i temp?
Du säger att den slukar glykol också, läcker den eller försvinner det bara?

Jag skulle inte bli förvånad om din toppackning är dålig.


5 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#3
Ja den tokstiger i temp fort som satan och går upp långt över 90 grader, dock högtst 95 grader sedan har jag stannat.
Glykolen försvinner förmodligen in i motorn men den kan ju även läcka på något annat vis :S ingen aning...
Topplocket har jag inte ens tänkt på, får testa att byta de till och börja med!


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
5 januari 2009
#4
Låter som ett läckande värmepaket ! eftersom du får klet på rutorna ! Sen att det kyler dåligt kan bero på låg nivå i kylsystemet pga läckaget .

Schipperke rules !

5 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#5
Schipperke-owner skrev:
Låter som ett läckande värmepaket ! eftersom du får klet på rutorna ! Sen att det kyler dåligt kan bero på låg nivå i kylsystemet pga läckaget .

Låter ju kanonkul... (N)
Hur fixar man de? Kan du nå ca priser på vad de kan kosta?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2009
#6
Schipperke-owner skrev:
Låter som ett läckande värmepaket ! eftersom du får klet på rutorna ! Sen att det kyler dåligt kan bero på låg nivå i kylsystemet pga läckaget .

Precis! Håller med här till 100%, klassiska symptomer på ett felande värmepaket.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#7
te_wik skrev:
Schipperke-owner skrev:
Låter som ett läckande värmepaket ! eftersom du får klet på rutorna ! Sen att det kyler dåligt kan bero på låg nivå i kylsystemet pga läckaget .

Precis! Håller med här till 100%, klassiska symptomer på ett felande värmepaket.

Mvh Tommy

Då ska jag ta och titta över de! Om vi säger att de inte fungerar då...? vad kan de vara då?


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
5 januari 2009
#8
Har du tur så är det en slang till värmepaketet ! Kom att tänka på en polare som hade en Audi 100 ca 93-95årsmodell som gick väldigt högt i temp ca 95-97 grader och det skulle vara så . Vad det kan kosta har jag inte en aning om men sitter den under instrumenbrädan så tar det nog en stund att fixa .

Schipperke rules !

5 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#9
Schipperke-owner skrev:
Har du tur så är det en slang till värmepaketet ! Kom att tänka på en polare som hade en Audi 100 ca 93-95årsmodell som gick väldigt högt i temp ca 95-97 grader och det skulle vara så . Vad det kan kosta har jag inte en aning om men sitter den under instrumenbrädan så tar det nog en stund att fixa .

Då ska jag ha en jävla tur oxå, tror fan inte att jag har sån tur asså :p ska höra mig för på nån skrot om vad de tror om slangen där! 
Tack för hjälpen där!



Sök