4372
Sök

Kamkedja Vr6 Syncro -97

1 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#1
Va till en mekaniker idag med min golf vr6 syncro -97 som gått 14.800mil med 6 ägare

har surfat runt lite på div forum, och en del skriver att ett byte av kamkedja ska ske mellan 14000-18000 mil (rekomenderas)

Jag varva upp motorn till ca 750-1500rpm och man hörde som en påse med kulor, de va en jämt rassel, alltså de lät inte som de hoppade och hugg i.. Frågan är om de behövs bytas? kamkedja och skenor och allt runt omkring?

Två mekaniker tittade på min bil, och lyssnade, båda två tyckte att jag inte skulle byta, de skulle kosta ca 12 000kr hos dem. Men båda hade servat många vr6or som gått bra mkt mer och aldrig behövt byta kedja.. de har haft flera taxis med vr6 motorns som gått 50k mil och aldrig bytt kedja... och enligt dem lät de inte så farligt på min golf.. ju mer man gasar ju mer spänns kedjan. Pröva byt till fräsch olja först sa dem. Men fortfarande fanns "påsen med kulor" när man lyssna... hmmm

Enligt många på div forum så verkar de som vr6ornas kamkedja ska bytas tidigt, men vet inte om de bara är på de äldre vr6orna? eller gäller de 97an också? tänkte ifall de är nån barnsjukdom eller något på tidigare?

Så frågan är ska jag byta? eller någon vr6 guru som kan ge mig bästa svar på min situvation? om jag ska ta mekanikernas råd och ge fan it

832 Inlägg
7 januari 2009
#2
Vet inte så mycket om just vr6 men jag tycker det låter tidigt att byta vid dom miltalen. Men det får någon som vet säkert svara på så du inte får ett motorras pga mej smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

15 Inlägg
7 januari 2009
#3
man brukar spänna kamkedjan inte byta den o rasslar de sådär som du beskriver så kan du iaf vara 99% säker på att de är den. dom tidigare ägrana kanske har kört skiten ur den eller fifflat med miltalen. men kankedjan är iaf jag säker på att det är o byte eller spänna en sådan beror på hur hårt motorn har fått gått och långt inte bara milen.

MVH Reine

269 Inlägg
7 januari 2009
#4
Brukar vara så att glidskenor blir slitna o då blir kedjan slapp .. Gjorde precis det bytet på min ..
En slapp kedja är inte bra.. Kan påverka bilems gång m.m.   Ve att det är dyrt men en motorrenovering är änny dyrare

O det går inte att spänna kedjan

VW Passat R Tdi 4motion

1 853 Inlägg
7 januari 2009
#5
Jag bytte på min vr6:a vid ca 15000mil vart ett helt annat motor ljud efter det min glid skena hadde nästan kört av popniten och då hadde det kunnat gå illa hmm

ska till lägga att det inte hördes som den var slut innan jag bytte...

ska du ha kvar bilen länge byt annars kommer då förr eller senare åka på raset och det blir inte billigt hmm

edit en bild på min gamla sats:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/5892/large/25960-81699.jpg
Senast redigerat av soyd (7 januari 2009)

1 785 Inlägg
8 januari 2009
#6
GixxerChrille skrev:
Va till en mekaniker idag med min golf vr6 syncro -97 som gått 14.800mil med 6 ägare

har surfat runt lite på div forum, och en del skriver att ett byte av kamkedja ska ske mellan 14000-18000 mil (rekomenderas)

Jag varva upp motorn till ca 750-1500rpm och man hörde som en påse med kulor, de va en jämt rassel, alltså de lät inte som de hoppade och hugg i.. Frågan är om de behövs bytas? kamkedja och skenor och allt runt omkring?

Två mekaniker tittade på min bil, och lyssnade, båda två tyckte att jag inte skulle byta, de skulle kosta ca 12 000kr hos dem. Men båda hade servat många vr6or som gått bra mkt mer och aldrig behövt byta kedja.. de har haft flera taxis med vr6 motorns som gått 50k mil och aldrig bytt kedja... och enligt dem lät de inte så farligt på min golf.. ju mer man gasar ju mer spänns kedjan. Pröva byt till fräsch olja först sa dem. Men fortfarande fanns "påsen med kulor" när man lyssna... hmmm

Enligt många på div forum så verkar de som vr6ornas kamkedja ska bytas tidigt, men vet inte om de bara är på de äldre vr6orna? eller gäller de 97an också? tänkte ifall de är nån barnsjukdom eller något på tidigare?

Så frågan är ska jag byta? eller någon vr6 guru som kan ge mig bästa svar på min situvation? om jag ska ta mekanikernas råd och ge fan it

Jag har en VR6a med 28 000mil på mätaren. Jag har inget hörbart rassel men det är tydligen inte riskfritt ändå enligt vad de kunniga säger på diverse forum. Av de guider jag lyckats hitta på nätet skiljer det lite i åsikter på den punkten.

Det som är sant är att WV har inte fastställt någon service intervall för kedjan. Dock är det känt att glidskenorna slits ut och kan ge upphov till att kedjan blir slapp och kuggar över. Raslar det så bör man nog utföra bytet eller sälja bilen. Kedjan behövs igentligen inte bytas men man gör gärna bytet av den när man ändå har rivit så pass mycket som man får göra vid byte av samtliga glidskenor. Växellådan får man plocka bort men topplocket kan sitta kvar vid bytet.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök