3733
Sök

vinade ljud ur volvo 940 glt 16v.

3 182 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
andreas_940 skrev:
pukan2 skrev:
andreas_940 skrev:
Vinandet uppkommer för balansaxelremmen är för hårt spänd.
Så som sagts tidigare i tråden så kan man klippa den!

det vet jag att det bara är att klippa av den men är det nåt mer som man bör eller ska göra om man klipper av remmen.

Nej, inte vad jag vet.
ska bara vara att ta bort.

oki för det låter nå fruktansvärt mycket om remmen nu så jag är så illa tvungen ok ta bort den
så fort som möjligt.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
16 april 2007
gör det!! innan den sliter med sig kamremmen då...yikes

Skaune
16 april 2007
radera mitt förra inlägg efter totalt hjärnsläpp! Min viner oxå, e lite skeptisk till om verkstan som bytte min gjot rätt, var ju inte jag som lämna in den. Men den e bytt för ca 100 mil sen, o efter att ha hört runt så klipper jag nog fan min oxå! verkar inte påverka balansen allt för mycket, endast några har fått större vibrationer i motorn.

3 182 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
Axor skrev:
radera mitt förra inlägg efter totalt hjärnsläpp! Min viner oxå, e lite skeptisk till om verkstan som bytte min gjot rätt, var ju inte jag som lämna in den. Men den e bytt för ca 100 mil sen, o efter att ha hört runt så klipper jag nog fan min oxå! verkar inte påverka balansen allt för mycket, endast några har fått större vibrationer i motorn.

om du hinner klippa din rem före mig så tala om hur det vart.

Skaune
19 april 2007
Jo jag har klippt min nu, kändes skumt o klippa en helt ny rem, men de vart ju inte jag som satte på den så! tongue Nä jag kan starkt rekommendera det, de ble knäpptyst, men jag är pedant när det gäller motorer, och jag kan känna en viss vibration i motorn nu, inget gemene man hade märkt tror jag, men de e de värt! För fy fan va skönt de va med tystnaden! Kan kanske oxå tycka att den ble liiiite piggare, men de kan vara svårt o känna av 3-4hk på en sån tung bil!

3 182 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Axor skrev:
Jo jag har klippt min nu, kändes skumt o klippa en helt ny rem, men de vart ju inte jag som satte på den så! tongue Nä jag kan starkt rekommendera det, de ble knäpptyst, men jag är pedant när det gäller motorer, och jag kan känna en viss vibration i motorn nu, inget gemene man hade märkt tror jag, men de e de värt! För fy fan va skönt de va med tystnaden! Kan kanske oxå tycka att den ble liiiite piggare, men de kan vara svårt o känna av 3-4hk på en sån tung bil!

oki va det kepigt att komma ått.ok hur lång tid tog det .va det bökigt att dra ut remmen när du hade klippt av den.

Skaune
19 april 2007
nej kåpan är inte knepig o få av, ta bort kåpan, klipp remmen, lossa den från hjulen och dra ut den! tror inte de kan bli mer basic! Vad väntar du på? wink

3 182 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
så nu är balansaxelremen borta.lagom skönt och slippa det dära gjobiga ljudet, men bara för att det gick så bra med remmen så upptäkte jag att vattenpumpen läker en del:( så det blir till att vänta på lönen ok byta ut den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
20 april 2007
tycker det är skapligt drygt första tiden utan balansrem visst att man vänjer sig men dom går skapligt skakfritt när balansremmen sitter monterad

lättast måste vara att bara spänna den så hårt den ska vara spänd så slipper man både vibrationer och missljud smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 182 Inlägg
20 april 2007
Trådstartare
Growe skrev:
tycker det är skapligt drygt första tiden utan balansrem visst att man vänjer sig men dom går skapligt skakfritt när balansremmen sitter monterad

lättast måste vara att bara spänna den så hårt den ska vara spänd så slipper man både vibrationer och missljud smile

jag upplevde inga vibrationer eller nåt när jag va ute ok körde efter jag hade tagit bort balansaxelremen.

13 Inlägg
10 januari 2009
Montera av den istället för att klippa av den, en del säger att deras motor vibrerade mkt o andra ingenting, själv upplevde jag ingenting som var störande, jag demonterade den remmen istället för att klippa den ifall vibrationerna var mer negativt en hur motorn gick. Min motor är hyffsat fräsch och jag kände skillnad på bilen, men vi snackar inte 20 hest.
Remmen sitter där med balansaxlarna för att motorjournalisterna på den tiden klagade på hur motorn vibrerade och då var man tvungen att sätta dit axlar o rem för få käft på dom jävlarna, alla motorjournalister ska ju ha nått o klaga på. Remmen tar väll 4-8 hest beronde på skicket på motorn.

/Stormen

Bags are for bitches
296 Inlägg
10 januari 2009
Christian S skrev:
turbotompa skrev:
det där ljudet har jag oxå hört tidigare på en 940GLT 16V..  ett tjutande lite lätt påminnande om kompressorvinande..  På den var de nåt tjall med balansaxel-/kamaxelremmen, för senare gick någon av dom av, troligen balansremmen.. Och orsakade då generalras sad

Ok, jag hade också detta lite vinanade ljud i min 740 GLT 16V (vinter bilen) och det försvann när jag klippte av remen till balansaxeln.

Jag har fortfarande kvar det dära ljuden även fast remen är borta?

Eller har jag fel igen?

Sök