2771
Sök

koppla in dimljus?

Avstängd
519 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Tjoo! Hur kopplar man in dimljus? mad ska man sno ström från parkeringen?? roll
Och ska man ha en strömbrytare elle bara koppla så att det lyser när bara parkeringsljuset är på?

Jag hittade inte någon liknande tråd om hur man kopplar in det så ja gjorde en!

Tacksam för svar big_smile
Senast redigerat av volvo_nicke3 (10 januari 2009)

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)

Eliminator
1 441 Inlägg
10 januari 2009
Dimljus måste ha separat brytare, med kontrollampa så man ser när de är på.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Distributionselektriker
222 Inlägg
10 januari 2009
ta ström från batteriet och koppla en brytare att ha inne i bilen

Avstängd
519 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Sokrates skrev:

/Tommy.

Okej då vet ja de iaf big_smile  smile

Avstängd
519 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
S60R_Chrille skrev:
ta ström från batteriet och koppla en brytare att ha inne i bilen

okej, du menar asså att ta nått som tar ström från batteriet? yikes dirketström går väl inte dirket..?? (el suger?)

Bilgalen
89 Inlägg
10 januari 2009
mina dimljus är kopplade direkt till batteriet via relä och har en brytare i mittkonsolen för på och av.

Rakasta, kärsi ja unhoita, se se elämää on!

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 januari 2009
Sokrates skrev:

/Tommy.

Om det är dimljus fram så måste man väl inte ha någon lampa som lyser? Jag har original dimljus fram, och inte är där en lampa som tänds och visar att den är igång! Enbart bakre dimljus har en kontroll lampa på min iaf

Avstängd
519 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Notorgo skrev:
mina dimljus är kopplade direkt till batteriet via relä och har en brytare i mittkonsolen för på och av.

ok, de år inte å ta ström från en säkring inne i bilen ?  någon säkring som är ström till när man vrider på tändningen? yikes

41 Inlägg
10 januari 2009
du får koppla över ett relä och till en brytare som föregående talare sa.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan, kort och gott en Göteborgare

Bilgalen
89 Inlägg
10 januari 2009
volvo_nicke3 skrev:
Notorgo skrev:

ok, de år inte å ta ström från en säkring inne i bilen ?  någon säkring som är ström till när man vrider på tändningen? yikes

det går, men då är det smidigare och tjuva på p-ljusen till styrningen av relät.

Avstängd
519 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Notorgo skrev:
volvo_nicke3 skrev:
Notorgo skrev:

det går, men då är det smidigare och tjuva på p-ljusen till styrningen av relät.

ska man ha relä till dimljus? roll

1 436 Inlägg
10 januari 2009
Daah... klart du kan hitta någon kabel där du kan tjuva ström utan att reläet eller säkringen brinner upp men bäst är nog ändå om du tar plus från batteriet - till en säkring - vidare till ett relä - sedan till dimljusen. Reläets styrström kopplar du från parkeringsljuset eller vad du nu vill ha via en brytare till reläet.

Tada, avsäkrat och klart.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Bilgalen
89 Inlägg
10 januari 2009
kan vara bra och ha men inte helt nödvändigt. det går och dra utan men jag skulle köra med relä

det finns färdiga kabelsatser till dim- och extraljus med kopplingsschema.

1 562 Inlägg
10 januari 2009
köp en monteringsats så får du ju både kopplingsshema och nödvändigt material om du är osäker.

1 562 Inlägg
10 januari 2009
volvo_nicke3 skrev:
Notorgo skrev:
volvo_nicke3 skrev:

ska man ha relä till dimljus? roll

du bör ha relä till allt lyse utanför bilen.

Avstängd
519 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
mange_240 skrev:
köp en monteringsats så får du ju både kopplingsshema och nödvändigt material om du är osäker.

biltema har en fin sats för 129:- kr smile men dock inget kopplingschema sad

908 Inlägg
10 januari 2009
det är väl bara att ta en strömkälla och helst ha säkring, sen en strömbrytare, som ska ha en lampa i/kopplad till den så det ska lysa när dem är på. (ström brytaren alltså) iaf va ja lärt mej. smile
Senast redigerat av Beckstroem (10 januari 2009)

Avstängd
519 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Beckstroem skrev:
det är väl bara att ta en strömkälla och helst ha säkring, sen en strömbrytare, som ska ha en lampa i/kopplad till den så det ska lysa när dem är på. (ström brytaren alltså) iaf va ja lärt mej. smile

Yepp, bara biltema vart så smarta så de har satt en lampa på deras strömavbrytare som man får med i satsen tongue orkar inte leta upp någon annan stans o köpa dimljus så ja köper på biltema big_smile haha

145 Inlägg
10 januari 2009
volvo_nicke3 skrev:
Beckstroem skrev:

Yepp, bara biltema vart så smarta så de har satt en lampa på deras strömavbrytare som man får med i satsen tongue orkar inte leta upp någon annan stans o köpa dimljus så ja köper på biltema big_smile haha

Helt rätt...  enkelt å smidigt..  inget fel på biltema dimljus.. cool

Avstängd
519 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
NossRaL skrev:
volvo_nicke3 skrev:
Beckstroem skrev:

Helt rätt...  enkelt å smidigt..  inget fel på biltema dimljus.. cool

Hehe nedå tongue tycker dem verka lite små med de måtterna som de står men skit i de säg big_smile

Sök