2829
Sök

Bakluckan stannar inte uppe????? "elhissen" slutat fungera?!?

26 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#1
jo som jag skrev då
bagageluckan åker inte upp av sig själv längre och inte heller stannar uppe. den är super trög att få upp. så något har ju hänt med den el delen...om det är ngn kalbe el så som lossnat`?
någon som vet vad?????
Vill ju helst inte lämna in den för ngt man kankse kan fixa själv.!
ALLA TIPS ÄR MER ÄN VÄLKOMNNA!!
jag är inte så bra med att hitta felen :S


Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 januari 2009
#2
Är det alltså en lucka som åker upp av sig självt med en knapp? Sitter det inga vanliga gasdämpare på den alls?

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

26 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#3
hm
jag öppnar ju luckan med knappen under låset på bagage luckan alltså...sen trucker jag upp den lite så brukar den åka upp de sista av sig självt...inte med en på nykelknippan..





Larsson_Power skrev:
Är det alltså en lucka som åker upp av sig självt med en knapp? Sitter det inga vanliga gasdämpare på den alls?

Mvh Michael.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 januari 2009
#4
Låter som gasdämparen/dämparna börjar bli dåliga. Tror inte det sitter elmotor på skuffluckan i en Passat, om det är den det gäller.
Senast redigerat av Irmscher Vectra (13 januari 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

26 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#5
jaha okej, ja det är min passat
HUR byter man dom eller kolla om det är dom som är paj?


Irmscher Vectra skrev:
Låter som gasdämparen/dämparna börjar bli dåliga. Tror inte det sitter elmotor på skuffluckan i en Passat, om det är den det gäller.


Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 januari 2009
#6
poppio skrev:
jaha okej, ja det är min passat
HUR byter man dom eller kolla om det är dom som är paj?


Irmscher Vectra skrev:
Låter som gasdämparen/dämparna börjar bli dåliga. Tror inte det sitter elmotor på skuffluckan i en Passat, om det är den det gäller.
Ja du märker ju om dom är trasiga om luckan inte orkar hålla sig uppe / inte orkar trycka upp sig självt. Åk till skoten och köp två st. Som brukar sitta med två st clips bara.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Försöker iaf
12 817 Inlägg
13 januari 2009
#7
Larsson_Power skrev:
Ja du märker ju om dom är trasiga om luckan inte orkar hålla sig uppe / inte orkar trycka upp sig självt. Åk till skoten och köp två st. Som brukar sitta med två st clips bara.
Skroten? De brukar inte vara så dyra att köpa från t.ex mekonomen.

Ja, de sitter nog bara med clips, ser ut som en dragkrok som kommer över kulan, hur man nu ska beskriva det..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 januari 2009
#8
te_wik skrev:
Larsson_Power skrev:
Ja du märker ju om dom är trasiga om luckan inte orkar hålla sig uppe / inte orkar trycka upp sig självt. Åk till skoten och köp två st. Som brukar sitta med två st clips bara.
Skroten? De brukar inte vara så dyra att köpa från t.ex mekonomen.

Ja, de sitter nog bara med clips, ser ut som en dragkrok som kommer över kulan, hur man nu ska beskriva det..

Mvh Tommy
Jajaja ta det lugnt nu bara wink Akta dej bara när du sprätt bort clipset, och ska "slå" ut kulan, så du håller i luckan ordentligt..sådu inte får den i huvudet! smile

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Försöker iaf
12 817 Inlägg
14 januari 2009
#9
Larsson_Power skrev:
te_wik skrev:
Larsson_Power skrev:
Ja du märker ju om dom är trasiga om luckan inte orkar hålla sig uppe / inte orkar trycka upp sig självt. Åk till skoten och köp två st. Som brukar sitta med två st clips bara.
Skroten? De brukar inte vara så dyra att köpa från t.ex mekonomen.

Ja, de sitter nog bara med clips, ser ut som en dragkrok som kommer över kulan, hur man nu ska beskriva det..

Mvh Tommy
Jajaja ta det lugnt nu bara wink Akta dej bara när du sprätt bort clipset, och ska "slå" ut kulan, så du håller i luckan ordentligt..sådu inte får den i huvudet! smile

Mvh Michael
hehehe smile

Att använda en bräda eller liknande som stöt är att föredra, luckan vägen oftast myyyycket mer än man tror smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

71 Inlägg
14 januari 2009
#10
poppio skrev:
jo som jag skrev då
bagageluckan åker inte upp av sig själv längre och inte heller stannar uppe. den är super trög att få upp. så något har ju hänt med den el delen...om det är ngn kalbe el så som lossnat`?
någon som vet vad?????
Vill ju helst inte lämna in den för ngt man kankse kan fixa själv.!
ALLA TIPS ÄR MER ÄN VÄLKOMNNA!!
jag är inte så bra med att hitta felen :S
Hej först å främst att luckan inte håller sig uppe e enkelt, kan va dämparna elle sprintarna i gångjärnen som e slut,det där med att den e svår uppnad e troligtvis att den kärvar i låsstagena på insidan,plocka ner inredningen på luckan å kolla så inget e löst samt dra lite i låsstagena samt smör upp lite.

Thomas L.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 januari 2009
#11
Ang. att luckan inte håller sig uppe nu kan mycket väl ha och göra med att det är kallt ute, gasdämparna är inte riktigt lika pigga då som när det är varmt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

26 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#12
okej, ska ta o pröva smörja först, kolla allt det ni har skrivgt och sen kolla efter nya!
tusen tack för alla svar!!



Sök