3894
Sök

Går på 3 cyl vid kallstart

Xenoholic
2 559 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Vår 9-3a (T5) vill inte gå på alla 4 vid kallstart utan det kan dröja nån minut innan den går som den ska, och under den tiden ryker den rätt mycket oförbränd soppa.
Kan oxå tillägga att tomgången ofta ligger på runt ca 1500, men kan även tjuvstanna helt plötsligt sad
Kan säga att jag har bytt tändstift o tomgångsmotor i den.
Vad kan det vara för fel? sad
O va hyggliga o kom inte med att "det är ju en SAAB lol " för det vet jag redan wink
Senast redigerat av Aerocombi (14 januari 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Xenoholic
2 559 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Ingen som vet?

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

164 Inlägg
14 januari 2009
Det är en SAAB smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
thoerNe skrev:
Det är en SAAB smile

du vann.lol

128 Inlägg
14 januari 2009
Är du säker på att det är oförbränd soppa som ryker och kanske inte vatten ?
Samma med min bil gick bara på 3 cylindrar tills jag tryckte ut vattnet ur cylindern.
Hade oxå konstig hög tomgång ca 2000rpm.
Det jag vill komma till är att det skulle kunna vara toppackingen, men det är bara ett förslag.
Förklarar dock inte varför den dör ibland.

Skulle väl kunna gissa på kallstartsventilen som har sagt upp sig.
Motorn får lika mycket soppa när den är varm som kall?

Köra till saab annars och kolla eventuella felkoder.

Mvh

593 Inlägg
14 januari 2009
ta bort LMM, spruta på typ quickleen (självdunstande rengöringspray) genom den så trådarna rengörs, sedan kontrollera luftfilter om det är fräsch, om inte byt det..

hur gick det?

har haft några såna 9-3:or på jobbet som beter sig så, kan va en ide att börja med iaf..

164 Inlägg
14 januari 2009
Aerocombi skrev:
thoerNe skrev:
Det är en SAAB smile

du vann.lol

Va bara tvungen big_smile du förstod nog att det skulle komma wink tyvärr kan jag inte hjälpa dig med nåt, för jag kan inget big_smile

71 Inlägg
14 januari 2009
Svar ..låter som en tändmodull har lagt av,enkelt å bytta åk in te verkstan å felsök den med dator så du ser vilken som lagt av.mvh

Thomas L.

Xenoholic
2 559 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
vwtompa skrev:
Svar ..låter som en tändmodull har lagt av,enkelt å bytta åk in te verkstan å felsök den med dator så du ser vilken som lagt av.mvh

???hmm

1 150 Inlägg
14 januari 2009
skulle kolla olja och vätske behållaren så de ser friskt ut topplockspackning är rätt vanligt då blir de sånna fel rycker den vit ?annars får du vel åka till nån som har tech2 och kollar felkoder på den :)vwtompa  nu sitter du och gissar hej vilt tändmodulen går sönder på engång och då startar inte bilen alls de kan inte göra så de blir intermintenta fel!
Senast redigerat av lelleal (14 januari 2009)

Xenoholic
2 559 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
lelleal skrev:
skulle kolla olja och vätske behållaren så de ser friskt ut topplockspackning är rätt vanligt då blir de sånna fel rycker den vit ?annars får du vel åka till nån som har tech2 och kollar felkoder på den :)vwtompa  nu sitter du och gissar hej vilt tändmodulen går sönder på engång och då startar inte bilen alls de kan inte göra så de blir intermintenta fel!

Nä som du sa tändmodulen lär det ju inte va, o vätskorna ser ut som de ska o bilen går bra för övrigt.
Den ryker inte vitt utan svart, alltså sopparök.

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Elda.
Det har jag gjort. Fler förslag.
Kan oxå tilläggas att den inte vill gå i ca 1/2 minut efter jag har tankat (kall som varm).

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
16 januari 2009
Ser inte någonstans att du provat att byta stift.

Gör det... Byt till NGK BCPR7ES 11

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
16 januari 2009
Elda skrev:
UhrJr skrev:

"Kan säga att jag har bytt tändstift o tomgångsmotor i den."
wink

Det där la han dit i efterhand! roll

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
UhrJr skrev:
Elda skrev:
UhrJr skrev:

"Kan säga att jag har bytt tändstift o tomgångsmotor i den."
wink

Det där la han dit i efterhand! roll

Nä det gjorde han inte wink O hade ni inte rymt från brottsplatsen så hade jag kommit o hälsat på i dag wink
Senast redigerat av Aerocombi (16 januari 2009)

Avstängd
74 Inlägg
16 januari 2009
det sitter ingen t-kasett på dom motorerna? bara undrar, e ju vanligt fel annars!

Jag har alldrig varit rädd för arbete!!
Jag kan stå hur nära som helst och titta på!!

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
go_offroad skrev:
det sitter ingen t-kasett på dom motorerna? bara undrar, e ju vanligt fel annars!

Jo det är den som kallas DI som "Elda" nämnde, och den har jag testat att byta.
Senast redigerat av Aerocombi (16 januari 2009)

Xenoholic
2 559 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Ja jag får nog boka in en tid hos svågern (saabmek) om ingen med liknande fel dyker upp o räddar mig smile

Sök