3998
Sök

Laddningsproblem skoda fabia

35 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Hej

Upptäckte i veckan att batteriet var urladdat, så jag tog och ladda det och kopplade nu in det igen, och då vill inte laddningslampan slockna när jag startar!?

Får 12.70v när bilen är av och
11.70v när den är på.

Är generatorn körd?
Den går runt

Tacksam för svar
Senast redigerat av goxen (17 januari 2009)

21 761 Inlägg
17 januari 2009
Lyser laddlampan när du endast har tändningen påslagen?

35 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
nej även när jag har bilen på, vet att det ska lysa när bilen har tändning endast

21 761 Inlägg
17 januari 2009
Om lampan inte lyser när tändningen är påslagen, då får inte generatorn sin förmagnetiseringsström och kan heller inte börja ladda. Antingen kommer det ingen spänning från laddlampan eller så är det dålig kontakt i kolen på generatorn.

35 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Vad är kolen? och vart sitter den

21 761 Inlägg
17 januari 2009
Kolen brukar sitta antingen inuti generatorn eller på själva laddregelatorn, kolen ligger emot släpringarna på generatoraxeln. Jag vet dock inte hur det är på din generator.

Själva kolen kan tex se ut så här: www.startmotor.se/images?id=77857047&type=main

Kolhållare kan tex se ut så här: www.startmotor.se/images?id=63406447&type=main

Regulatorn kan tex se ut så här: www.startmotor.se/images?id=40927233&type=main

Bara exempel alltså, det finns en massa olika varianter.
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2009)

35 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Okej tack, finns det något annat än generatorn som kan orsaka att den inte laddar?

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 januari 2009
goxen skrev:
Okej tack, finns det något annat än generatorn som kan orsaka att den inte laddar?

Håller på Drönirettab här...nåt med generatorn är det..! eller kolen...

21 761 Inlägg
17 januari 2009
goxen skrev:
nej även när jag har bilen på, vet att det ska lysa när bilen har tändning endast

Menar du att laddlampan lyser både när du har tändningen påslagen och när motorn är igång?

35 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
goxen skrev:

Menar du att laddlampan lyser både när du har tändningen påslagen och när motorn är igång?

ja, skrev lite fel är

21 761 Inlägg
17 januari 2009
Om laddlampan lyser både när tändningen är påslagen och med motorn igång så kan det vara fel på kabeln som går från laddlampan ner till generatorns D+, det är möjligt att den kabeln ligger emot jord någonstans på vägen.

Kolla nere vid generatorn vart det står "D+", det borde sitta en tunn kabel där. Följ sedan den kabeln och se ifall det tex är trasigt kabelhölje så att metalltrådarna kommer åt motorblocket eller karossen på något sätt.

Ifall det gör så, då kommer inte förmagnetiseringsströmmen fram till generatorn utan den tar en annan väg. Då kan inte generatorn ladda.
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2009)

Sök