2957
Sök

chippa golf iv gti

68 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#1
tja..funderar på att chippa golfen..börjar kännas lite seg.men jag e osäker om det kan bli några problem me motorn lr nått..om växel lådan klarar..man hör olika överallt

skulle va jätte tacksam för hjälp


1 948 Inlägg
2 januari 2009
#2
som med alla bilar så finns det en anledning till att tillverkar inte har "chippat" bilen direkt från fabrik dvs dom vill ha en viss marginal i kraft så att delarna ska hålla längre. så självklart kommer du att sänka livslängden på din bil med en chippning. men ta det lugnt med växlingarna och gör lite tätare oljebyten så ska det inte vara några större problem.

och chippa hos någon som vet vad dom håller på med. akta dig för dom billigaste plug and play boxarna... dom brukar oftast skryta med att dom ger mycket mer nm än t.ex bsr och andra mer kända företag men det är nm som krossar drivlinan. en perfekt motor i min mening är den som har exakt lika mycket nm som hk wink

1 723 Inlägg
2 januari 2009
#3
läste att den håller för steg 1 chip där du landar på strax över 200hk. Men mer effekt än det så är det till att byta till starkare växellåda,  större spridare osv. och då börjar det kosta pengar.

836 Inlägg
2 januari 2009
#4
polaren chippa sin hos ITSFUN för 2 år sen och den har inga problem än idag och han kör inte snällt så bara chip e nog ingen större fara när det gäller hållbarheten!


68 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#5
jaha ok..tack grabbar..men jag har fastnat mellan nya 18 tumamr lr chipp..nån som kan hjälpa mig lite


836 Inlägg
12 januari 2009
#6
jag personligen hade nog tatt 18 tummare istället för chip, din bil e jy inte slö precis smile plus att orginal fälgar suger rätt hårt tongue


1 723 Inlägg
12 januari 2009
#7
köp fälgar! vad gör det om man blir ifrånåkt när ens bil ser bättre ut? wink

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
12 januari 2009
#8
Större fälgar = tyngd längre ut från centrum = bilen blir segare.. ren fysik. wink
Kör med steg 3 chip och har gjort i snart 2 år.
Växellådan skall klara 400hk, men som sagt det är vridet som dödar eller om man spinner över brunnslock så att det hugger till i drivlina/växellåda/motor etc.

Spridarna och originalturbon skall klara ca 215hk enligt vad jag fått reda på av de flesta.
Original ICn är egentligen för klen för originaleffekten, och orkar inte kyla tillrekligt när systemet blir varmt, och det känns när man kör hårt faktiskt.

Stakar och kolvar skall enligt uppgifter klara av 300-320hk max.
Men det är ju som sagt dumt att ligga på gränsen om man vill att det skall hålla!

//Edge

68 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#9
hehe alla säger olika..ska fundera på det till våren kommer.men lutar mer till fälgar..tack för hjälpen annars grabbar


EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
12 januari 2009
#10
Japp, det finns många åsikter om detta och vad som funkar/håller och inte.
Nöjer du dig med den effekt du har, så skall du definitivt köpa dig ett par feta fälgar! wink

//Edge

68 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#11
aa de sant..får vänta me cippning


Golfen
128 Inlägg
18 januari 2009
#12
Jag har chippat min Golf GTI och det funkar hur bra som helst, Väldigt förvånad att det inte dykt upp något problem än. Och frågan om fälgar eller chip vf inte ta begge delarna av kakan.

Köpte bilen helt orginal. Då mina planer är att den ska vara klar innan månaden är slut kan vara rätt svår men man ska alltid ge de en chans

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
18 januari 2009
#13
Är väl bara en tidsfråga då "mycket vill ha mer"! hehe big_smile
I know how it is! tongue

//Edge


Sök