3417
Sök

Fel på datorn, vet inte vad det är. Svart skärm och ett blinkade vitt streck.

OCR
279 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
T16_AeRo skrev:
Varför inte bara köpa en USB-hårddisk (finsn väl från 700kr uppåt) och lägga över alla data som du absolut inte vill bli av med.. sen kan du ju fippla o greja med datorn själv. Har du inte fått med några återställningsskivor till den bärbara datorn?

Kommer inte ens in i datorn eller vad man ska säga. Så kan inte göra så. Men det finns väl inte skivor som återställer/reparerar windows utan att jag förlorar all data ?

/ J

Ocr

V4
218 Inlägg
13 januari 2009
Jo, en helt vanlig windows skiva kan du reparera systemfilerna med utan att förlora någon av din egen data. Har du Xp så stoppar du i skivan bootar upp och sen "enter" vid första valet sedan "f8", efter det borde den hitta din gammal installation och då trycker du på "r" för att reparera.

Edit igen: Funkar inte detta skulle jag göra som chrizz säger, alltså skruva ur disken sitter troligen under en lucka på under sidan. detta klarar vilken svensson som helst om man har skruva stationär dator. Är disken av sata typ så är det bara att stoppa in den i din stationära dator.

När du har disken i stationära datorn kan du prova om du kommer åt den, gör du inte det så kan du köra diverse program som vi kan ta då du kommit så långt.
Senast redigerat av Beetle (13 januari 2009)

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

8 156 Inlägg
14 januari 2009
Det första jag skulle göra är att kolla kablaget till hårddisken. Äldre SATA-diskar har ibland en väldigt dåligt fastsättning av kabeln, vilket leder till att den sitter löst. Har "lagat" ett par datorer som kraschat gång på gång pga kablaget. En tejpbit är allt som krävs.
Men risken är ju stor att det är något annat problem, t.e.x fysiskt fel på hårddisken.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

OCR
279 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Beetle skrev:
Jo, en helt vanlig windows skiva kan du reparera systemfilerna med utan att förlora någon av din egen data. Har du Xp så stoppar du i skivan bootar upp och sen "enter" vid första valet sedan "f8", efter det borde den hitta din gammal installation och då trycker du på "r" för att reparera.

Edit igen: Funkar inte detta skulle jag göra som chrizz säger, alltså skruva ur disken sitter troligen under en lucka på under sidan. detta klarar vilken svensson som helst om man har skruva stationär dator. Är disken av sata typ så är det bara att stoppa in den i din stationära dator.

När du har disken i stationära datorn kan du prova om du kommer åt den, gör du inte det så kan du köra diverse program som vi kan ta då du kommit så långt.

Ah okey. Om det är ett säkert kort så får jag testa det. Men det vore ju himla oturligt ifall all min data gick förlorad om jag testar det. Synd att man inte kan göra någon slags backup på hårddisken när den är kraschad !

Men testar det, ska även ringa en data firma idag.

/ J

Ocr

V4
218 Inlägg
14 januari 2009
Ska du göra backup så måste du koppla in en disk till eller flytta disken till en annan dator, sen bootar du upp med typ norton ghost eller något och gör en kopia av hela disken. Att ta ur disken är inga svårigheter somm jag sagt tidigare ifall man kan hålla i en skruvmejsel:P.

//Adam Savage

OCR
279 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
Beetle skrev:
Ska du göra backup så måste du koppla in en disk till eller flytta disken till en annan dator, sen bootar du upp med typ norton ghost eller något och gör en kopia av hela disken. Att ta ur disken är inga svårigheter somm jag sagt tidigare ifall man kan hålla i en skruvmejsel:P.

Har ingen ny hårddisk så det suger : p fick inte tag i någon datafirma igår heller, så det går väldigt segt fram för mig.

OT : Så för att göra mig lite gladare åkte jag iväg och köpte mig en vinterbil nu in på slutet av det här kalla vädret. ^^

/ J

Ocr

V4
218 Inlägg
15 januari 2009
Du akn ju kopiera över bara de viktiga sakerna om du har lite ledig plats.

Jag brukar också byta mellan bilar och datorer när det går illa med det andra:P

//Adam Savage

OCR
279 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Beetle skrev:
Du akn ju kopiera över bara de viktiga sakerna om du har lite ledig plats.

Jag brukar också byta mellan bilar och datorer när det går illa med det andra:P

Men hur ska jag kunna göra det om jag inte ens kommer in i datorn ? ^^

Ja det är ju bara en slit och släng bil men skönt att ha något att åka med smile

Ocr

V4
218 Inlägg
16 januari 2009
Vända på datorn skruva ur hårddsiken och stoppa i stationära.

//Adam Savage

OCR
279 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Beetle skrev:
Vända på datorn skruva ur hårddsiken och stoppa i stationära.

Okey, hm  , får kolla på det där.

/ J

Ocr

V4
218 Inlägg
17 januari 2009
Gör så det är jätte enkelt, bara ta tag i det tongue

Om det dyker upp några frågor är det bara att fråga på.
Senast redigerat av Beetle (17 januari 2009)

//Adam Savage

OCR
279 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Fick ta hjälp av en kompis, han fixade ut hdn och nu så ska jag bara sätta in den i en stationär ?

/ J

Ocr

V4
218 Inlägg
18 januari 2009
Är det sata kontakter så kan du bara koppla in den.

//Adam Savage

OCR
279 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Det har jag ingen aning om. Får la ringa han igen då.

/ J

Ocr

V4
218 Inlägg
18 januari 2009
Eller så kan du ta en bild på den och ladda upp här.

//Adam Savage

Sök