3263
Sök

Byte av frambromsar

177 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#1
Ska byta upp mig till nya frambromsar.

VIlka skivor är bra?

Bilspecialisten säljer ju borrade OZ skivor. Är dom av bra kvalitet? Sen säljer bromsmannen Bpi skivor till min, Hur är dom? Är hans belägg bra?


177 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#2
Ingen?


4 001 Inlägg
23 oktober 2008
#3
köp inte hålborrade skivor, dom blir skeva, det är bättre med slitsade skivor.

Kolla på www.peansweden.com
Senast redigerat av kolvas (23 oktober 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

177 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#4
Okej hur kan de lättare bli skeva då? Är de inte olika på märke?


33 Inlägg
14 januari 2009
#5
Kolvas bara snackar skit. Borrade skivor blir inte alls lätt skeva.

Har sålt ca 4,000st borrade och slitsade skivor under 4år och endast ca 10st bromsskivor har blivit vinda. 6av dessa var Bremboskivor. Centricpartsskivor är helt klart bäst av alla märken jag sålt.

#skrattar gott åt andras okunnighet vad gäller bromsar#
Senast redigerat av bromsmannen (14 januari 2009)


4 001 Inlägg
15 januari 2009
#6
bromsmannen skrev:
Kolvas bara snackar skit. Borrade skivor blir inte alls lätt skeva.

Har sålt ca 4,000st borrade och slitsade skivor under 4år och endast ca 10st bromsskivor har blivit vinda. 6av dessa var Bremboskivor. Centricpartsskivor är helt klart bäst av alla märken jag sålt.

#skrattar gott åt andras okunnighet vad gäller bromsar#

jaså, det är ju tur att det finns proffs som dig som talar emot ALLA andra som håller på med bromsar.
Här är ett urklipp ifrån en annan tråd om just detta:

Edit: kanske skulle ha förtydligt mig genom att skriva att dom oftast spricker innan dom blir skeva
peegee skrev:
Slitzade/hålborrade bromsskivor kyler inte mer än andra vanliga bromsskivor, de är till för att avföra gaser från inbromsningar.

Här kommer lite fakta från en väl insatt person i bromsar:

- Jag kollade för 2-3 år sen upp detta med hur bromsystem funkar och då kollade jag ordentligt, satte ner ca 2 arbetsmånader på att ta reda på fördelar nackelar osv osv.

Resultatet är följande:
Vid bromsning är man ute efter två saker.
A) Att stanna så snabbt som möjligt
B) Att kunna göra detta upprepade gånger utan att tappa bromsverkan.

För att kunna påverka A) så är det dessa saker som gäller:
1) bromsvätska, är den dålig tar inte bromsarna oavsett hur hårt man än trampar.
2) Däck. Man kan aldrig brommsa hårdare än att däcken tappar fästet och börjar tjuta/glida mot underlaget.
3) se 2
4) Elektroniska hjälpmedel som ABS etc etc
5) Bromsklossar. Det finns två typer här.
Den ena är hårdare och sliter mer på bromskivorna vilket gör att dessa blir varmare(ökar sprickrisk) och att man måste byta bromskivor oftare.
Den andra är mjukare men sliter mindre på skivorna. Dessa dammar och slits tyvärr mycket, vilket resulterar i ev mindre bromsverkan och att man måste byta bromsklossar oftare.

För att påverka B) så är det dessa saker som gäller:
1) Bromsvätska. undermålig bromsvätska kokar snabbare och därmed tappar bromsförmåga.
2) Massa. Dvs STORA & "tjocka" bromsskivor. Det är massan i bromskivorna som tar upp friktionsvärmen och som avger värmen. Mer massa = längre innan överhättning
3) Kylning av bromskivorna
4) Smuts, Bromsdamm och annan skit
5) belägg. Man måste anpassa beläggen efter skivorna, vissa skivor ska ha vissa typer av belägg.
6) Stolek på belägg/ok


Okej vad har allt detta att göra med slitsning och borrning då?
Jo för att både slitsning och borrning påverkar B) och ev A) en del.

Vi börjar med att kolla lite mer på slitsning då.
Fördel: Tar bort damm och skit effektivt (jmf mot "rena" skivor).
Nackdel 1: Tar & minskar den kylande massan, men detta är marginellt.
Nackdel 2: Om slitsningen är felgjord kan bromskivorna spricka.
Hur vet man om den är rätt eller fel då?
Man kollar på slitsen ut mot kanterna av bromsskivan.
En rätt gjord slitsning slutar ca 1-1.5 cm före kanten. Mindre än det = ökar risk för sprickbildning
Dessutom måste slitsningen vara "mjukt avrundad" Det får INTE finnas skarpa kanter någonstans! Om det finns det KOMMER det att göra att bromskivan spricker.

Okej nu kollar vi på borrning:
Fördel: Tar bort damm och skit, men inte lika effektivt som slitsning.
Nackdel 1: Minsar kylande massan ganska rejält iförhållande till slisning. Dvs den minskningen massa minskningen är inte marginell längre.
Nackdel 2: Hål = sprickor. Speciellt vid upprepade värme/avkylnings cykler. Detta är oxå ett faktum. Man får lära sig det i första kursen i Hållfasthets lära på KTH. Dvs EJ öppet för debatt.
MYT 1: "hålen bidrar till ökad kylning" Detta är en poppulär myt som är svåravlivad. Den forskning som finns visar visserligen att hål ökar kylningen, men den är så marginell mot förlusten av kylning pga mass minskningen. DVs man får sämmre kylning än innan hålen. Undantag: Då de ventilerade skivorna är designade för att ha hål.

Varför kör Rallybilar & Racing bilar omkring med borrade skivor då?
Jo det är av två anledningar. Den enda är att dom inte behöver bry sig om pengarna det kostar att byta bromsskivor. Att det gårsönder flera per sesång gör inget. Och fördelen dom vinner är minskad vikt, vilket man ur väghållningssynvikel vill ha så låg som möjligt (om jag förstått det rätt) samt ur accelerations synvikel där man oxå vill ha så låg vikt på skivorna som möjligt.

Så för alla som inte är miljonärer så är det slitsning som gäller. I varje fall för praktiskt bruk av bil på väg/bana.
För styling så är det tycke & smak om borrning.
För strippen, så är det små bromsskivor bak som är borrade och hellst inga fram. Så lätt som möjligt ska de va på strippen.
För folk med löjligt mycket pengar så är det stora & breda bromsskivor som är både slitsade och borrade.

Oavset så ska man inte borra i skivor. Ska man ha skivor med hål ska de vara designade för det vilket ytterst få är.
Ska man borra iaf så har jag lite tipps för att få skivorna att hålla lite längre utan sprickbildning
(från första kursen i Hållfasthetslära på KTH)
Stora Hål med mjukt övergång (fasning).
Ju mindre hål det är ju snabbare kommer sprikorna.
Senast redigerat av kolvas (15 januari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

807 Inlägg
15 januari 2009
#7
Mitt tips för bättre bromsar:

1. Vanliga skivor (ej slits, borr)
2. Lite vassare bromsbelägg(ferrodo, mintex, brembo)
3. Stålomspunna bromsslangar
4. ATE blue racing bromsvätska

Gör dock detta på alla fyra hjulen.

I'd rather die like a man, than live like a coward

33 Inlägg
15 januari 2009
#8
Hej Kolvas.

Har inte riktigt tid att diskutera vilka skivor som är bäst eller sämst men vet av egen 4årig erfarenhet att borrade skivor inte alls blir vinda lätt. Grundar detta på dryga 4,000st sålda borrade och slitsade skivor. Visst har ca 10st blivit vinda men håller inte med dig om att de blir lätt vinda eftersom 3,990st skivor ej blivit vinda. Om du sen påstår att borrade skivor visst lätt blir vinda bara för att du läst det peezee skrivit så har du nog inte läst vad han skrivit. Han skriver absolut inte att borrade skivor blir vinda lätt. Har du egna erfarenheter av borrade skivor så berätta gärna om dem.

Peezee skriver mycket som stämmer vad gäller bromsar. Generellt sett ska man dock välja belägg efter hur bilen ska köras. Detta eftersom belägg som är utvecklade för att klara högre temperaturer greppar dåligt när bromsarna är kalla. Kör man då oftast lugnt ska man naturligtvis använda belägg som greppar bättre när bromsarna är kalla. Möjligtvis att det finns ett fåtal skivor som fungerar bättre med speciella belägg men skulle gissa på att det är ett sätt för säljaren av skivorna att även sälja belägg och därmed tjäna mer på kunden.

Vad gäller vinda skivor så beror det mycket på hur bromsarna körs in. Man ska undvika att bromsa till stillastående de första inbromsningarna. Detta P.G.A. att material från beläggen fastnar på skivorna och om man bromsar till stillastående så blir materialspridningen ojämn och detta kan räcka för att känna vibrationer och man tror då att skivorna är vinda fast de egentligen inte är det.

När väl inkörningen är avklarad och man kör hårt med bromsarna så ska man inte heller då bromsa hårt till stillastående och sedan hålla på bromspedalen. Om man kan så ska man köra ett tag utan att använda bromsarna så att de kyls av innan man ställer bilen. Kör man bana för skojs skull så kör det sista varvet utan att bromsa samt försök att stanna med så lite bromskraft som möjligt -man kan t.ex. motorbromsa.


Jag brukar inte rekommendera hålborrade skivor för bankörning eftersom extrem körning kan få skivorna att spricka -vilket inte ska förväxlas med att skivorna blir vinda. Många av kunderna kör dock bana med hålborrade skivor och det fungerar för de flesta. Givetvis finns det de som kör såpass hårt att det inte fungerar. En del tror t.o.m. att man kan trimma motorn och få dubbla effekten samt köra bana i timtal och ha bra grepp i bromsarna vilket givetvis inte stämmer. Ska man trimma motorn så ska även bromsarna förbättras därefter. Jag sponsrar även en kille som kör camarocup och han kör försänktborrade och slitsade skivor fram samt hålborrade och slitsade skivor bak. Detta har fungerar mycket bra under 2008. Vi får se hur pass länge han klarar sig under 2009 med de skivor han redan kört många mil bankörning med. Den som vill ha information hur länge skivorna håller kan maila på order@bromsmannen.se och fråga så skickar vi information om detta.

För att avsluta det hela kan jag ju säga att om inte hålborrade samt slitsade skivor fungerade såpass bra som de gör så skulle inte så många vilja ha dem. Försäljningen ökar kontinuerligt. Visst ser ju skivorna bra ut men har svårt att tro att ökningen beror på att skivorna ser bra ut.

VH Andreas Bromsmannen.se


4 001 Inlägg
15 januari 2009
#9
Jag kanske inte skulle ha skrivit att dom blev skeva utan att dom spricker.
Jag anser fortfarande inte att man ska satsa på hålborrade skivor om man inte kör rally/racing på en väldigt hög nivå just p.g.a problem med sprickor, jag har själv skippat hålborrade för enbart slitsade på min rallybil p.g.a att sprickbildningar. Visst jag kanske är lite gnällig (och vill inte byta skivor varje säsong) men jag har inte märkt någon försämring av bromsarna för att jag valt bort borrningen.

Kylningen efter en SS är ofta ett litet problem, man kommer på full attack och har 2-300m uppbromsning, sen ska man stå stilla i 30-45sekunder innan man kan köra och kyla bromsarna.

ps. jag får väl prova dina skivor på den andra bilen jag håller på att bygga wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

33 Inlägg
20 januari 2009
#10
Hej.

Det är skillnad på vinda skivor och att de spricker smile

Håller fullständigt med dig kolvas om att man ej ska ha hålborrade skivor om man kör rally/racing på bana och då lite mer extrem körning under längre tid. Ska man köra hårt på bana under längre tid så rekommenderar vi alltid försänktborrade och slitsade skivor.

Vi har dock haft många kunder som köpt hålborrade och slitsade skivor och kört bana. De flesta fungerar det bra för men det finns givetvis några som kör för hårt och för länge för att det ska fungera med hålborrade och slitsade skivor.

Kolvarna i oken samt glidpinnarna i glidkolvsok/enkolvsok ska inspekteras och smörjas REGELBUNDET. ca 6 av 10 kunder som får problem med bromsarna har en eller flera kärvande kolvar i ok/oken eller kärvande glidpinnar i glidoken.

Kör man extremt är det givetvis ännu viktigare att man kollar över bromsarna regelbundet. Varför tror ni att de som tävlar i bankörning/racing renoverar oken ofta... Inte för att det är roligt och inte för att de har mekaniker som gör detta jobb utan för att de inte ska få problem eller så lite problem som möjligt med bromsarna smile

VH Andreas Bromsmannen


128 Inlägg
20 januari 2009
#11
Hejsan.

Jag har skivor med hål i på min bil, åker en hel del bana och det funkar kanon. Dock anser jag att man skall skilja på hålborrade skivor och gjutna då skaran är liten av porscheåkarna som har problem med sprickbildning av skivorna.
PFC belägg åker jag med efter att mina pusi quit(ursäkta stavningen) pulveriserades.

Inkörningen av skiva gent emot belägg är ett måste för raka och vettiga bromsar. Att åka med ATE racing blue olja vet jag allvarligt talat inte varför folk gör när det finns Motul rbf 600 för runda slängar 60-70:-/0,5l. Och självfallet skall bromsvätskan bytas iaf 2ggr på en sommar då "racingolja" har en tendens att vilja ta åt sig vatten.

Hoppas trådskaparen fått svar på sina funderingar.

Mvh Mattias S


57 Inlägg
20 januari 2009
#12
Detta var mkt intressant läsning smile Kör slitsade orginal skivor på min bil å har alltid vart så nöjd över att slitsarna går hela vägen ut på bromsskivan, har fått för mig att de "gaser" som bli när man bromsar pressas ut genom slitsen tongue Men nu hör man att de inte ska vara så helst då hmm Kör ju inte så där jätte aktivt med bilen, så får se hur länge de håller

Sen en fråga till "matte" Den där bromsoljan du prata om, är de nåt för de som åker väldigt aktivt på bana å så? Är de stor skillnad från ATE racing blue oljan? HAr ATE i bilen nu, men prövar gärna nå nytt smile Funkar den i vanliga DOT 4 system?

MVH
Senast redigerat av Saabmicke (20 januari 2009)

Turbobockarna.se

807 Inlägg
20 januari 2009
#13
Raceolja ligger på 5.1 DOT om jag inte minns helt fel... Det var ett tag sen jag kollade in i detta. Minns dock att ATE oljan var "bästa" DOT4 olja, hög temperaturtålighet och behöver inte bytas 2 gånger på en sommar, hur kul är det liksom?? Den ska säkert inte jämföras med riktiga raceoljor men den funkade jäkligt bra för mig iaf.
Senast redigerat av drazen_gti (20 januari 2009)

I'd rather die like a man, than live like a coward

128 Inlägg
20 januari 2009
#14
Saabmicke: min entusiastbil går ca 1500mil på en sommar, varav en hel del på bana och det är sällan den inte går "aktivt". Och jag är en av dårarna som tycker om att veta att bilen stannar när jag trampar på bromsen. Vill inte ens tänka tanken om att inte ha bromsverkan.

ATE oljan är dyr om man jämför med Motulen. Hellre byta olja en gång extra än en för lite.
Har en torr kokpunkt på 312grader och ca 216grader våt om jag inte missminner mig.
Är en DOT4 olja för racingbruk.
Skall inte blandas med silikonbaserade så klart och inte användas i bromssystem med magnesiumdelar(dock tvivlar jag på att nån här har det).

Jämför emot ATE:
Torr kokpunkt: 280Grader
Våt: 200grader

Sen har du ju Castrols SRF, riktigt bra olja med kanonhög våt kokpunkt på hela 270grader men då får man betala ca 700:-/liter.

Generellt med alla bromsvätskor är att dom skall bytas varje år enligt serviceboken. Dock slarvar allt för många med detta. Och självklart ska man inte använda en olja ur en bruten förpackning. Den skall inte ens befinna sig i garaget!

det finns en anledning till att dom seriösa arrangemangen tar oljeprover på bromsoljan innan dom släpper ut en på banan. En kokande bromsolja är inte att leka med.

Drazen_gti: Det tar inte mer än max en timme att byta oljan inkl luftning och det prioriterar en annan som vill ha stopp på grejjerna.
ATE oljan har ju till och med en sämre våt kokpunkt än Motulen. Du pratar emot dig själv när du förespråkar ATE och sen inte vill byta olja ofta. Då ska du ju åka på Castrol SRF:en.

Helt klart, en blå olja kan se bra ut. Själv prioriterar jag funktion.

Mvh Mattias
Senast redigerat av Matte_s (20 januari 2009)


4 001 Inlägg
20 januari 2009
#15
jag har åkt med Valvoline Dot 5.1, den har funkat bra tycker jag men så har man ju bytt 2-3 ggr/säsong oxå.

men jag ska nog prova Motul RBF 600 som Matte_s skrev om

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

807 Inlägg
20 januari 2009
#16
Jag är den första att erkänna om jag har fel, det är bara bra att bli motbevisad, det är då man lär sig saker. Jag rekommenderade inte ATE för att den är blå:) Jag rekommenderade hela paketet för att jag vet att det funkar kanon, jag hade dock slitsade skivor men tycker nu i efterhand att det är bättre med vanliga. Det var lite det tråden handlade om, slitsade skivor och inte oljor. Jag kanske borde ha skrivit att han ska köra oslitsat och skitit i resten av råden, my bad!

I'd rather die like a man, than live like a coward

Bil och MC guru
272 Inlägg
20 januari 2009
#17
Aj, har du oxå fått skäll för att agerat tveksamt i en tråd....det e verligen tur att det finns duktiga "forums poliser" här som kan smälla en på fingrarna med det samma...fy, vilket brott mot mänskligheten.

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

128 Inlägg
21 januari 2009
#18
drazen_gti: Vill bara klargöra att det var verkligen inget illa ment på något vis. Ville enbart ge trådskaparen ett korrekt svar då man inte vill göra ett "felköp".
Har själv åkt med ATE oljan och tycker den funkar bra, kanonbra till och med. Men ville även påpeka att det finns billigare och samtidigt bättre alternativ smile.

Ang slitzade och borrade skivor så finns ju massor av info i tråden. Åker personligen med ventilerade skivor med gjutna hål och slitzar som inte går ända ut, även dessa är gjutna så jag har väl gjort två fel tongue. Men för mig funkar det kalas både på bana och på vanlig väg. dock har jag två olika uppsättningar belägg då PFC beläggen inte tar just något alls kalla och sliter fruktansvärt mkt på skivorna.

Vad sitter det för skivor på porschar, lamborghinis och ferraris original?
Dessa tre märken kan man väl påstå är sportbilar som är tänkt att gå hårt?

http://lh6.ggpht.com/_0AjoZNp2ew0/R20gX52VM4I/AAAAAAAABck/Of8MQc5H0b4/IMG_0942.JPG

http://farm3.static.flickr.com/2387/1748964754_c1af7b5dc0.jpg?v=0

http://farm2.static.flickr.com/1196/1243721627_c3b65ad12b.jpg?v=0

Audi r8:
http://static.howstuffworks.com/gif/brake-picture-7.jpg

Karlzzon: japp, det är alltid bra när trådskapare får fakta och korrekt svar på sina frågor smile.



Mvh Mattias
Senast redigerat av Matte_s (21 januari 2009)



Sök