2542
Sök

Ryckig gång saab 9-5 2.3t -00?

72 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
Har en bil som i rubriken.

Problemet me den är att vid låga varv på 1an, 2an och 3an så rycker bilen upprepade gånger vid gaspådrag och även vid motorbromsning.

Har läst lite på forumet och det pratas om tändstiften och läckage i slangar. Någon som haft liknande problem och hittat en lösning?

tacksam för svar

Joel

2 164 Inlägg
10 juni 2008
Har du öppet filter eller öppen dump på bilen??
Första du ska göra är att byta stift till platina stiften!

MVH

F

"Unloaded"
1 557 Inlägg
10 juni 2008
NGK BCPR7ES-11 <--- Så heter stiften, kan vara värt att byta stiften, samt som du redan också fått veta genom andra forum: kolla efter läckage. Med Saab kan det vara allt från turboras till motorhaveri till en släppt vakuum-slang eller trasig backventil etc. etc. you name it, saab's got it! big_smile Hoppas du finner lösningen smile

"When innovation meets passion!"

2 164 Inlägg
10 juni 2008
Mechanimal skrev:
NGK BCPR7ES-11 <--- Så heter stiften, kan vara värt att byta stiften, samt som du redan också fått veta genom andra forum: kolla efter läckage. Med Saab kan det vara allt från turboras till motorhaveri till en släppt vakuum-slang eller trasig backventil etc. etc. you name it, saab's got it! big_smile Hoppas du finner lösningen smile

Tyvärr inte för den är inte trimmad så då går den bättre på platina stiften vilket jag inte kommer ihåg vad dom heter.

MVH

F

"Unloaded"
1 557 Inlägg
10 juni 2008
Skulle den alltså gå sämre med BCPR7ES-11?
Nu vill ju inte jag vara den som är den men; saxar från Maptun.com:

"I korthet: NGK tändstift för användning på original och trimmade bilar med både T5 och T7. Konsultera instruktionsboken för att verifiera korrekt tändstift till din bil. 4st."

Då ska det väl funka med de?

"When innovation meets passion!"

2 164 Inlägg
11 juni 2008
Mechanimal skrev:
Skulle den alltså gå sämre med BCPR7ES-11?
Nu vill ju inte jag vara den som är den men; saxar från Maptun.com:

"I korthet: NGK tändstift för användning på original och trimmade bilar med både T5 och T7. Konsultera instruktionsboken för att verifiera korrekt tändstift till din bil. 4st."

Då ska det väl funka med de?

Orginal är de inte BCPR7ES-11 utan PFR6H10 som är platina stift.
De funkar bättre på orginal bilar än dom du angav. Fråga mig inte varför men de gör dom!

MVH

F

2 164 Inlägg
21 januari 2009
Aero är ju en annan motor och på din funkar de bättre med BCPR7ES11 men är inte rätt till bilen i tråden.
Skillnad på vilken motor man ska använda rätt stift i så de går inte bara att säga dessa funkar.
Fast dom har faktiskt ändrat vilka som är orginal stift på aeron så köper du en nyare så blir de fel igen.
De är inte lätt att hitta rätt stift när de finns många bud om dom.

MVH

F

Sök