2691
Sök

Nissan primera 95 Klonkande ljud (drivknut)

26 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en Nissan primera års 95 som gått nästan 19 000 mil nu. Och jag hör ett klonkande/lite skramlande ljud vid sväng och även när jag kör rakt fram vid gaspådrag. Tror att det är drivknuten som håller på och lägga av men är inte säker. Så jag undrar hur man kan testa om det verkligen är drivknuten eller om det är något annnat?

Sedan så undrar jag även om en ny drivknut från 96 årsmodell kan passa eller om någon annan drivknut passar. Problemet med 96 års drivknuten är att den har abs men jag vet inte om det utgör något problem eller ej.

Mvh Flashen

403 Inlägg
20 januari 2009
#2
Kan va hjullagret också! Är ju lättare att bara köpa en del som är till rätt års model!

26 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#3
GripenT16 skrev:
Kan va hjullagret också! Är ju lättare att bara köpa en del som är till rätt års model!
Okej något tips på hur jag kan kolla ifall det är hjullagret eller knuten?

26 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#4
Ingen som vet något?

Vad skulle hända ifall drivknuten skulle gå av när man är ute och åker?

Kyltekniker
166 Inlägg
22 januari 2009
#5
dra som fan i hjulet när bilen står still

194 Inlägg
22 januari 2009
#6
då farsans skoda 98:a sa upp en av sina drivknutar (den gick fortfarande att köra med men klonkade och slog i ratten, typ) så funkade det jättebra då man körde i uppförsbackar men det märkets av desto mer då man körde frammåt bara i jämn fart eller körde i nerförsbacke.

hörde av någon att man kan känna om lagrerna är dåliga genom att man hissar upp bilen, snurrar på hjulet, känner på fjädrarna. om de är vibrationer i fjädrarna är lagret dålig där. kan inte lova att de är sant men hörde det av en annars tillförlitlig källa smile det kanske iofs bara funkar på vissa bilar?


Sök