3221
Sök

tjock vit rök ur avgasröret

Bröderna bus
118 Inlägg
11 januari 2009
narraki skrev:
Då är det bara att gå ut och starta bilen och låta den gå tills arbetstemp är uppnådd och se efter det då antar jag. och jag är som ni säkert har räknat ut värdelös på bilar...

starta bilen ha den igång i 20 min sen är det borta. inget mer mer med det. du ser oftast inte på kom provet om topp pakningen är gången för vattnet håller i mot. men när den är varm så går vattnet in i cylinder loppen/toppen. MEN när den blir varm och det skulle vara en spricka i toppen så skulle det bli mindre vit rök när den är varm mot kall.

mvh

24 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
narraki skrev:
Jag har glykol i såklart och termostaten stiger så den funkar, bilen ska köras imorgon länge så får vi se vad som händer

EN termostad är som en ventil som öppar mer ju varmare vattnet blir.
Eftersom en bils arbetstemp är mellan 80-110 gader så är ventilen stäng när motorn är kall för att sedan öppna mer och mer för att ta in kallare vatten, vid 80 ska den vara helt öppen.
Man man ta ut det och koka den i en kastrul för att se om den fugerar som den ska...

Men som sagt. starta bilen och kör lite blandad körning, efter 3-4 km ska bilen vara uppe i arbetstemp, du ska få varm luft i kupen och tempmätaren ska (i regel) stå i mitten av stapeln.

Jag ska testa detta smile
Senast redigerat av narraki (11 januari 2009)

24 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Oookej, ännu en motgång, bilen läcker ännu en gång vatten!
Såååå, vattenläcka fixas innan bilen rastas då..

Med.lem
3 759 Inlägg
11 januari 2009
narraki skrev:
Oookej, ännu en motgång, bilen läcker ännu en gång vatten!
Såååå, vattenläcka fixas innan bilen rastas då..

Var läcker det?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
11 januari 2009
Fy fan va ni har oflyt hela tiden!!
Var läcker det nu ?? // Kari

C H E V R O L E T <3

24 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
det läcker ur våran lagning, vi behöver köpa en ny slang

Och ja Kari, vi har världens oflyt, du ska bara veta hehe...

24 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Kylaren är nu utbytt och bilen rullar på som den ska, tempmätaren funkar fin fint, mindre tjock vit rök ur avgasrören och den låter som den ska!

Tack alla ni som har hjälpt mig att återställa Calibran!

309 Inlägg
23 januari 2009
Du ska nog inte oroa dig så mycket för sprucken topp eller packning.. Hade fallet varit så hade arbetstempen gått upp till rött och det hade börjat koka vid expansionskärlet. Körde med sprucken topp och kass packning på min sierra i nästan ett halvår :p. Jag känner igen symptomen för sprucken topp och packning rätt bra nu vill jag tycka smile. Har gjort ett motorbyte på bilen min nu och i kylan vitryker den också fast det är inget fel på varken topp eller packning så oroa dig behöver varken du eller jag göra. Se till att skaffa en bra slang om det var det därifrån det läckte.

Vill du ha det bevisat för dig själv med dina egna ögon så skulle du kunna provtrycka systemet. Det testet avslöjar om du har läckage i kylarsystemet.
Beroende på vad det är för ev läckage finns det olika medel du kan hälla i kylarsystemet som tätar läckor..
/Nassir

Att köra turbo är beroendeframkallande...

24 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
_Nas_ skrev:
Du ska nog inte oroa dig så mycket för sprucken topp eller packning.. Hade fallet varit så hade arbetstempen gått upp till rött och det hade börjat koka vid expansionskärlet. Körde med sprucken topp och kass packning på min sierra i nästan ett halvår :p. Jag känner igen symptomen för sprucken topp och packning rätt bra nu vill jag tycka smile. Har gjort ett motorbyte på bilen min nu och i kylan vitryker den också fast det är inget fel på varken topp eller packning så oroa dig behöver varken du eller jag göra. Se till att skaffa en bra slang om det var det därifrån det läckte.

Vill du ha det bevisat för dig själv med dina egna ögon så skulle du kunna provtrycka systemet. Det testet avslöjar om du har läckage i kylarsystemet.
Beroende på vad det är för ev läckage finns det olika medel du kan hälla i kylarsystemet som tätar läckor..
/Nassir

Ne, toppen är nog hel, men den bytes nog till vår/sommarn ändå så vet man att det är gjort, utifallatt.
Better be safe than sorry. Komptest gjorde vi och värdena var jämna ok okej =o)

Sök